کاهش استقبال از موبایل در سال ۲۰۱۹

کاهش استقبال از موبایل در سال ۲۰۱۹

کاهش استقبال از موبایل در سال ۲۰۱۹
کاهش استقبال از موبایل در سال ۲۰۱۹
مشتری مورد نظر در دسترس نیست
روزی روزگاری تلفن همراه از رونق بالایی برخوردار بود و شما در هر حالتی، چه قصد فروش و چه نیت خرید داشتید، قطعا علاوه‌بر پیشنهادهای مناسب با سود خوبی مواجه می‌شدید.
مدتی است این روند دستخوش تغییر شده و دیگر چندان از رونق گذشته در زمینه خرید و فروش گوشی خبری نیست. موسسه آماری و تحقیقاتی «گارتنر» به‌تازگی با انتشار گزارشی اعلام کرده سال جاری میلادی تاکنون بدترین سال از لحاظ فروش گوشی‌های موبایل بوده است. پیشتر نیز بسیاری از محققان و پژوهشگران در موسسات آماری و تحقیقاتی برآورد و اعلام کرده بودند فروش و عرضه گوشی‌های هوشمند در بازارهای جهانی تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون اشباع بازار موبایل، کاهش قابل توجه در تکنولوژی‌های جدید و منحصر‌به‌فرد، جنگ تجاری میان چین و آمریکا، اعلام تحریم و محدودیت فعالیت و فروش محصولات شرکت‌های چینی همچون هوآوی و در نهایت بحران‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها که توان مالی خریداران و کاربران محصولات تکنولوژی را کاهش می‌دهد، ریزش چشمگیری پیدا خواهد کرد. حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشرشده از سوی کارشناسان و تحلیلگران بازارهای جهانی فعال درموسسه گارتنر نشان می‌دهد آمار فروش گوشی‌های موبایل از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون وضعیت خوبی نداشته و با اینکه هنوز آماری از میزان فروش شرکت‌های مختلف در سه ماهه سوم سال منتشر و ارائه نشده اما به نظر می‌رسد روند رو به رشدی نداشته باشد و وضعیت به همین شکل باقی بماند. این کارشناسان با تحلیل و بررسی وضعیت و میزان فروش برندهای مختلف، برآورد و اعلام کرده‌اند گوشی‌های موبایل در ۶ ماهه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی فروش قابل توجه و روند رو به رشدی را تجربه نخواهند کرد و به این ترتیب تصویر و آینده روشنی در انتظار آنها نیست. براساس گزارش وب‌سایت FierceElectronics، این موسسه پیش‌بینی کرده فروش گوشی‌های موبایل تا پایان سال جاری میلادی شاهد کاهش ۲/۳ درصدی در مقایسه با سال گذشته خواهد بود که به این ترتیب سال ۲۰۱۹ را بدترین سال از لحاظ میزان فروش گوشی‌های موبایل در جهان نامگذاری می‌کند. در این گزارش پیش‌بینی گارتنر از میزان فروش امسال و سال قبل ذکر شده که در مجموع فروش ۷۴/۱ میلیارد دستگاه موبایل (اعم از گوشی هوشمند و معمولی) برای سال جاری تخمین زده شده. این رقم در برابر ۸/۱ میلیارد دستگاه فروخته شده در سال گذشته افت و کاهش بی‌سابقه‌ای را نشان می‌دهد. این در حالی است که سال ۲۰۱۸ هم آمار فروش گوشی‌های موبایل به‌شدت کاهش یافته بود اما سال ۲۰۱۹ عملکرد بدتری داشته و میزان فروش نامناسبی را به نام خود ثبت کرده است. البته برخی از کارشناسان و تحلیلگران از احتمال بازگشت تدریجی روند فروش موبایل در بازارهای جهانی به سمت و سوی مثبت و صعودی سخن گفته‌اند که دلیل آن توسعه و برقراری شبکه نسل پنجم اینترنت G۵ است. انتظار می‌رود بازارهای فروش موبایل به لطف این تکنولوژی شاهد تغییر و تحولات مثبت و جدیدی باشند و از روند نزولی کنونی خود خارج شوند.
معضل گوشی‌‌های هوشمند
از طرفی در زمینه تولید و فروش گوشی‌های هوشمند که همیشه محبوب بوده‌اند هم شاهد سیری نزولی هستیم.  روند نزولی فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماهه دوم ۲۰۱۹ ادامه یافته و ظاهرا عرضه تعداد معدودی گوشی G۵ نتوانسته مانع منفی شدن نمودارها شود. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی گارتنر در بهار سال جاری ۳۶۸ میلیون موبایل در سراسر دنیا فروخته شده که نشانگر افت ۷/۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. این بازار در چهار ماه اول ۲۰۱۹ هم افت ۷/۲ درصدی را تجربه کرده بود و پیش‌بینی گارتنر از ادامه این روند نزولی تا نیمه دوم ۲۰۲۰ حکایت دارد. در بین نام‌های برتر سامسونگ و هوآوی به ترتیب با فروش ۱/۷۵ میلیون و ۵۸ میلیون دستگاه عملکرد قابل قبولی داشته‌اند اما کاهش استقبال خریداران از گوشی‌های اپل کماکان ادامه دارد. این شرکت در بازه مذکور ۵/۳۸ میلیون گوشی فروخته که۲/۶ میلیون واحد از مدت مشابه سال گذشته کمتر است؛ هرچند با معرفی سری آیفون ۱۱ احتمالا فروش «کوپرتینویی‌ها» بهتر خواهد شد. برآوردهای گارتنر نشان می‌دهد کمپانی کره‌ای با در اختیار داشتن ۴/۲۰ درصد بازار در رده اول موبایل‌سازها قرار داد و در رده‌های بعدی هوآوی و اپل به ترتیب با ۸/۱۵ و ۵/۱۰ درصد قرار گرفته‌اند، شیائومی هم با تسخیر ۹ درصد بازار سایه به سایه اپل پیش می‌رود. بخش مهمی از موفقیت سامسونگ ناشی از عرضه مدل‌های میان‌رده و اقتصادی سری M است. هوآوی هم به واسطه تعویق تحریم‌ها و معرفی مدل‌های پرچمدار سری پی۳۰ هنوز به درخشش در بازار گوشی‌های هوشمند ادامه می‌دهد. بیشترین کاهش در بازار گوشی پرچمدار رخ داده که به باور گارتنر ناشی از قیمت بالا، طولانی‌تر شدن چرخه تعویض و عدم ارائه قابلیت‌های جذاب در این دستگاه‌هاست. بازار چین در سه ماهه اول ۲۰۱۹ شاهد ۳/۳ درصد افت در فروش بود و اکنون نیم‌درصد رشد داشته که ظاهرا بخشی از آن مدیون تخفیف در قیمت پرچمدارهای قدیمی بوده؛ سیاستی که هدف از آن آماده‌سازی شرایط برای تولید مدل‌های ۵G عنوان شده است. هند هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارها از این موج منفی در امان نمانده است. در این شبه‌قاره، کند شدن آهنگ تعویض فیچرفون‌ها با گوشی‌های هوشمند باعث شده میزان فروش نسبت به سال قبل ۳/۲درصد کاهش پیدا کند. با این اوصاف تحت تاثیر جهت‌دهی‌های خاص اقتصادی، اتفاق قبلا غیرقابل تصور رخ داده و دیگر به وسیله لوکس، مدرن، کلیدی و تا حدود زیادی ضروری، کمتر توجه نشان داده می‌شود. شاید هم این اتفاق نمادی از شروع یک عصر جدید باشد. برای بهبود اوضاع فعلی، غالبا نسخه‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود اما هنوز راه‌حل قطعی در این زمینه به بازار نیامده است!
منبع: techcrunch
لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات