مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه رویداد تانا در کردستان: امید بر این‌است که پارک‌های علم و فناوری سالانه یک طرح تانا اجرا کنند

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه رویداد تانا در کردستان: امید بر این‌است که پارک‌های علم و فناوری سالانه یک طرح تانا اجرا کنند

مصطفی صفدری روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه طرح "تانا" (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) در کردستان اظهار داشت: بر اساس طرح تانا، پارک‌های علم و فناوری حلقه واسط اکوسیستم نوآوری استان‌ها می شوند و یک شبکه منسجم برای حل مشکلات فناورانه در هر استان ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط برای پاسخ به نیازهای هر استان است.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: بر اساس طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها)، پارک‌های علم و فناوری مشکلات، نیازها و همچنین توانایی‌های فناوری هر استان را شناسایی می‌کنند و در ادامه، نشست‌های تخصصی در خصوص راهکارهای حل مشکلات برگزار کرده، زمینه دیدار دستگاه‌های دارای نیاز و دستگاه‌های ارائه دهنده راهکار را فراهم می‌کنند و همچنین با برگزاری نمایشگاه‌های فناورانه، دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان را داخل استان‌ها به نمایش می‌گذارند.

صفدری افزود: بر اساس بخش سوم رویداد تانا، پارک‌های علم و فناوری زمینه انعقاد قرارداد میان بخش عرضه که محققان و شرکت‌های دانش بنیان هستند و بخش تقاضا که صنعت و دستگاه های اجرایی هستند را فراهم کرده، به رفع موانع پیش روی اجرای قرارداد کمک می کنند و گزارش نهایی اجرای پروژه را تهیه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از پنج دهه است که متفکرین حوزه اقتصاد و نوآوری درباره نوآوری نظریه‌پردازی می‌کنند، گفت: نوآوری تنها راه نجات بشر برای تولید ثروت، ریشه‌کن کردن فقر، حل مسائل زیست‌محیطی، و تامین امنیت و اقتدار کشور است.

صفدری در ادامه افزود: ابتد فکر می‌شد نوآوری شبیه دو ماراتن است بنابراین از دانشگاه‌ها انتظار می‌رفت که همه مشکلات جامعه را حل کنند اما دانشگاه‌ها تمامی دارایی‌ها و منابع مورد نیاز نوآوری را در اختیار نداشته و ندارند و حل مشکلات نیاز به راهکاری به جز دانشگاه دارد که آن هم استفاده از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری است.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به جایگاه ایران در  بحث تولیدات علمی گفت:  ما در رتبه ۱۶ علمی در دنیا هستیم اما در شاخص جهانی نوآوری در رتبه ۶۰ قرار داریم که نشان از این مساله دارد که متاسفانه نتوانسته‌ایم محیط مناسب و خاک حاصلخیزی برای نوآوری ایجاد کنیم.

وی در پایان با تشکر از همکاران پارک علم و فناوری کردستان در برگزاری دقیق و منظم رویداد تانا، اظهار امیدواری کرد که پارک‌های علم و فناوری سالانه حداقل یک طرح تانا اجرا کنند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات