یک هزار و ۶۴۹ اثر علمی به سومین دوره «جایزه مصطفی» رسید

یک هزار و ۶۴۹ اثر علمی به سومین دوره «جایزه مصطفی» رسید

جهان اسلام یکی از بزرگ‌ترین جوامع مذهبی جهان است و کشورهای مختلفی، مسلمانان جهان را در دل خود جای داده‌اند. ایران نیز مهد کشورهای اسلامی است. بر همین مبنا با یک اقدام فرهنگی و علمی، سه سالی است که جشنواره‌ای مختص کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.


«جشنواره جایزه مصطفی» هر دو سال یکبار با هدف تجلیل از دانشمندان برجسته جهان اسلام و افزایش همکاری‌های علمی میان این دانشمندان برگزار می‌شود. در این رویداد بین‌المللی جوایزی به آثار نوآورانه در مرزهای دانش اهدا می‌شود. این جایزه به افراد شاخص جامعه دانشمندان اسلامی در حوزه‌های علمی و فناورانه تعلق می‌گیرد.


به طور مثال پروفسور محمد امین شکراللهی عضو هیات علمی دانشگاه فدرال فناوری لوزان و موسس اولین مدرسه تابستانی علوم کامپیوتر در تهران یکی از برندگان دوره پیشین این جایزه است.


تاسیس نخستین مدرسه تابستانی در زمینه جنبه‌های نظری علوم کامپیوتر در تهران و برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه کدهای رپتور برای مخابرات سیار در دانشگاه تهران از دیگر اقدامات مهم شکرالهی محسوب می‌شود. وی همچنین مشاور تعداد زیادی از دانشجویان دکتری و محققین پسادکتری از کشورهای اسلامی بوده است.

۴ اثر منتخب حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات
بنا به گفته مهدی صفاری‌نیا دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص)، «فراخوان این دوره از جایزه مصطفی(ص) به ۲۰۲ نهاد معتبر علمی بین‌المللی و ۵۱۲ نفر دانشمند از ۵۲ کشور ارسال شد.»


در سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص)، یک هزار و ۶۴۹ اثر دریافت شد که از این تعداد ۱۹۹ اثر در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات بود اما در ارزیابی اولیه ۲۹ اثر منتخب و در نهایت چهار اثر انتخاب شد.


بر اساس این گزارش، در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی نیز یک هزار و ۶۶۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد که در ارزیابی اولیه ۱۰۶ اثر منتخب و در ارزیابی نهایی، چهار اثر انتخاب شد؛ در حوزه علم و فناوری نانو نیز ۱۷۲ اثر دریافت شد که در ارزیابی اولیه ۴۷ اثر انتخاب شدند و در ارزیابی نهایی هیچ اثری انتخاب نشد.

انتخاب ۴ اثر در حوزه علم و فناور زیستی و پزشکی
همچنین در حوزه کلیه زمینه‌ های علم و فناوری ۶۱۴ اثر دریافت و مورد بررسی قرار گرفت که هشت اثر در ارزیابی اولیه انتخاب و در نهایت دو اثر داوری نهایی شد.


آن طور که صفاری نیا می گوید: "با کمک ۲۰۰ دانشگاه و ۳۵ کشور و صرف حدود ۴ هزار نفرساعت در ارزیابی‌ها، ۴ اثر در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی و ۸ اثر در کلیه زمینه‌های علم و فناوری به شورای سیاستگذاری جایزه معرفی شد."


از این میان، ۲ اثر در زمینه علم و فناوری زیستی و پزشکی برگزیده شد که یک جایزه بین دو دانشمند به طور مشترک اعطا می‌شود. همچنین ۳ دانشمند مقیم کشورهای اسلامی به عنوان برگزیدگان این بخش انتخاب شده‌اند که یک جایزه نیز بین این سه نفر به صورت مشترک اعطا می‌شود.
این جایزه یکی از نمادهای برتری علمی در جهان است و با برگزاری دو دوره از آن، مخاطبان و متقاضیان حضور در این جایزه رشد چشمگیری یافته است.

بیستم آبان‌ماه ایستگاه پایانی سومین دوره جایزه مصطفی
در این سه دوره، دانشمندان مختلفی از کشورهای ترکیه، مالزی، عراق، نگلادش، کانادا، اتیوپی، فرانسه، آلمان، هند، لبنان، مالزی، ترکیه، ترکمنستان، آمریکا، صربستان، اسپانیا، الجزایر، بریتانیا و غیره در این جشنواره حضور یافتند.


در سومین دوره آن که ۲۰ آبان ماه سال جاری در تالار وحدت برگزار می‌شود، برگزیدگان آن که از ایران و ترکیه هستند جوایز خود را دریافت خواهند کرد.
براساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه هستند.

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات