تجاری‌سازی ایده‌های فضایی شتاب می‌گیرد

تجاری‌سازی ایده‌های فضایی شتاب می‌گیرد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قدم زدن انسان بر روی کره ماه عجیب ترین و پر سر و صداترین خبری بود که در حوزه هوافضا دهان به دهان چرخید. اما آن روزها که در دنیا انسان بر روی کره ماه قدم می زد، در ایران چندان خبری از حوزه هوافضا به گوش نمی رسید. تا اینکه چند سال پیش بود که در اوج ناباوری پیشرفت های ایران در حوزه هوافضا را با پرتاب موشک به فضا لمس کردیم. پیشرفت هایی در سکوت کامل خبری که بی سر و صدا به نتیجه رسیده بود.


شاید تا پیش از آن حتی تصور هم نمی کردیم که ایران در حوزه هوافضا فعالیت می کند یا به دنبال کسب فناوری های پیچیده این حوزه در سطوح بالا است. اما جوانان ایرانی باز هم ثابت کردند که اگر بخواهند به ثریا هم می روند. جوانانی که سدهای علمی و فناورانه دنیا را شکستند و قدم در راهی گذاشتند که پیش از آن در این راه حرفی برای گفتن نداشتند.


البته این روزها دیگر خبر پرتاب موشک ایرانی به فضا، ساخت موتورهای جت فوق پیشرفته و ساخت هواپیماهای سبک در کشور به اخبار عادی و قابل باور تبدیل شده است و انتظارات عمومی از این جوانان روز به روز بیشتر می شود. البته جوانانی هم در کشور هستند که شاید در روزهای نوجوانی سودای سفر به فضا را داشتند اما به دلیل آشنا نبودن با روند رسیدن به این آرزو و عدم دسترسی به امکانات همه گیر رویای خود را به دست فراموشی سپردند.

بازدید دانش‌آموزان از پژوهشگاه فضایی در روز دانش‌آموز
اما چند سالی است که به مدد گسترده شدن چتر زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور، ایران در تلاش برای توسعه فراگیر علمی در تمام زمینه ها و همه مقاطع تحصیلی است. در واقع مخاطب برخی از برنامه های این زیست بوم، دانش آموزانی هستند که هنوز در مرز تصمیم گیری برای آینده خود قرار دارند و می توانند به کمک این مشاوره های تخصصی در مسیر درست استعدادهای خود قدم بردارند.


در همین راستا و هم زمان با پنجاهمین سالگرد فرستادن انسان به فضا، تعدادی از دانش آموزان کشور به همت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روز دانش آموز را با بازدید از پژوهشگاه هوافضا سپری کردند. دانش‌آموزانی که قرار است آینده ساز کشور باشند و گره از مشکلات و کمبودهای موجود باز کنند.

پژوهشگاه هوافضا را بشناسیم
صبح امروز تعدادی از دانش آموزان کشور از پژوهشگاه هوافضا که محلی تخصصی برای به پرواز درآوردن ایده های نوآورانه فضایی و تبدیل آنها به واقعیت است، بازدیدکردند. در این مرکز که به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی شده است، ایده مندان خلاق جمع می شوند تا ایده های خود را پر و بال دهند و به یک محصول نهایی تبدیل کنند. در این پژوهشگاه یک مرکز رشد تخصصی برای کاربردی کردن فناوری های برتر فضایی نیز وجود دارد که دانش آموزان از این مرکز هم بازدید داشتند.


در حال حاضر، ۶ واحد فناور در این مرکز مستقر هستند که قرار است است تا پایان سال فضای مفید این مرکز با حمایت های مادی توسعه یابد تا در آینده ای نزدیک تعداد واحدهای فناوری مستقر در این مرکز به ۴۰ واحد برسد. این مرکز از کلیه ایده های فناورانه حمایت می کند و در آینده قرار است به عنوان مهم ترین مرکز تجاری سازی فناوریهای هوافضا در کشور و منطقه فعالیت کند.


این مرکز در حال حاضر طرح های کلان فناوری چون «طراحی و ساخت کاوشگر»، «طراحی کپسول سرنشین دار فضایی » ، «طراحی و ساخت هواپیمای ۸ نفره پیستونی» و «کیوبست با قابلیت پایش زباله های فضایی» را در دست اجرا دارد.


پژوهشکده علوم و فناوری هوایی، پژوهشکده سامانه های فضانوردی، پژوهشکده مدیریت، حقوق و استانداردهای هوافضایی، گروه پژوهشی فیزیولوژی هوافضایی و کانون تفکر آینده اندیشی و راهبردی هوافضایی از جمله بخش های فعال این پژوهشکده است.
پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات