دستیابی به دانش فنی و تولید “دستگاه سه کاره شخم‌زن، جوی و پشته ساز  و سم‌پاش”  مناسب گلخانه برای نخستین‌بار در کشور توسط واحد فناور مستقر در مرکز رشد

دستیابی به دانش فنی و تولید “دستگاه سه کاره شخم‌زن، جوی و پشته ساز و سم‌پاش” مناسب گلخانه برای نخستین‌بار در کشور توسط واحد فناور مستقر در مرکز رشد

پژوهشگران مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان، برای اولین بار در کشور موفق به تولید دستگاه سه کاره شخم‌زن، جوی و پشته ساز و سم‌پاش مناسب گلخانه شدند.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز رشد، دکتر سجاد کیانی مدیرعامل شرکت مهندسی بازرگانی بادرام ماشین کیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور طبرستان این دانشگاه در ارتباط با این محصول، اظهار داشت: درحال حاضر واحدهای تولیدی کشاورزی کوچک مقیاس و همچنین واحدهای تولید گلخانه‌ ­ ای رو به افزایش است. این امر لزوم طراحی و ساخت تجهیزاتی که بتوانند در این فضاهای کوچک کار کرده و به طور همزمان چند فعالیت مختلف را به انجام برسانند را بیشتر کرده است. در پاسخ به این نیاز شرکت شرکت مهندسی بازرگانی بادرام ماشین کیان اقدام به طراحی و ساخت “دستگاه سه کاره شخم‌زن، جوی و پشته ساز  و سم‌پاش”  نموده است. این محصول برای نخستین‌بار با شماره ثبت اختراع  ۱۰۶۷۶۹ در کشور توسط محققان این شرکت تولید و هم‌اکنون در مرحله تجاری‌سازی و فروش است .

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، با تاکید بر اینکه محصول ساخته شده در این شرکت قابلیت انجام سه عملیات مختلف کشاورزی از جمله شخم زنی (روتیواتورزنی)، ایجاد جوی و پشته و همچنین سم پاشی در گلخانه‌ ها را دارد بیان کرد: باتوجه ‌به رشد روزافزون وسعت گلخانه ­‌ های کوچک در سراسر کشور، نیاز به یک دستگاه چندکاره سبک‌وزن، ارزان‌قیمت و کاربردی وجود داشت. این دستگاه با شعار “هر گلخانه یک دستگاه” به بازار معرفی می شود زیرا علاوه بر انجام سه عملیات فوق قابلیت تامین قوای محرک یک واحد گلخانه را برای تولید برق و به حرکت درآوردن پمپ آب را نیز داراست .

دکتر کیانی اظهار داشت از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به فناوری بالاتر (استفاده از گیربکس‌های سیاره‌ای و V شکل)، وزن سبک‌تر نسبت به دستگاه‌ های تیلر مرسوم وارداتی (۴۰ درصد کاهش وزن)، قیمت بسیار مناسب‌ ­ تر و کاربری ساده تر اشاره کرد .

وی در پایان تصریح کرد: پژوهش روی ایده تولید «شخم‌زن – سله شکن سبک‌وزن مناسب گلخانه، مزارع محصول ردیفی و باغ‌ها» در اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و با مساعدت مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان، در مرداد سال ۱۴۰۱، آزمون‌های نهایی محصول در مزارع مختلف در سطح استان‌های اصفهان و مازندران با موفقیت به پایان رسید.

لینک اصل خبر در سایت مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

منبع خبر

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان یک مرکز رشد در شهر ساری می باشد

    نظرات