ایران پیشگام حمایت از دانشمندان جهان اسلام شد

ایران پیشگام حمایت از دانشمندان جهان اسلام شد

سال ۹۱ بود که پیشنهاد برگزاری جایزه ای از دل فعالیت های علمی و فناوری در سطح کشورهای اسلامی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. جایزه ای که هر دو سال یکبار به تاثیرگذارترین اثر علمی جهان اسلام تعلق می گیرد.

«جایزه مصطفی» به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد. آثاری که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر هستند. این جایزه ۵۰۰ هزار دلاری با وقف داشته های واقفان و سرمایه گذارن در راه اعتلای علمی کشورهای مسلمان صرف می شود.

برگزاری این جایزه در سطح بین المللی به شناخت توانمندی های علمی موجود در جامعه اسلامی کمک و زمینه تعاملات علمی و فناوری کشورها با یکدیگر را فراهم می کند. تعاملاتی که به توسعه علمی و فناورانه جهان اسلام کمک موثری می کند.

همه غیرمسلمانان مقیم کشورهای اسلامی هستند

جامعه اسلامی که در این جایزه مدنظر است به تمام اتباع کشورهای اسلامی بدون در نظر گرفتن مذهبشان اطلاق می شود. همه کشورهای اسلامی و غیر اسلامی می توانند در این جایزه شرکت کنند. در واقع می توان گفت فقط غیرمسلمان‌های مقیم کشورهای غیراسلامی جامعه مخاطب مستقیم این جایزه نیستند.

در همین راستا تاکنون دو دوره از این جایزه بین المللی با مشارکت کشورهای مختلف اسلامی برگزار شده است. پروفسور محمد امین شکراللهی عضو هیات علمی دانشگاه فدرال فناوری لوزان و موسس اولین مدرسه تابستانی علوم کامپیوتر در تهران، پروفسور سامی ارول گلنبه عضو آکادمی علوم ترکیه (Bilim Academy) و عضو هیات علمی کالج سلطنتی لندن،  از جمله برگزیدگان دوره پیشین این جایزه هستند.

در انتخاب آثار ارسالی به جایزه مصطفی شاخص هایی مدنظر است که از آن جمله می توان به موثر بودن این آثار و ایجاد تحولی مشهود در حوزه علمی مورد نظر و تاثیرگذاری فعالیت صورت گرفته در زندگی مردم اشاره کرد.

بزر‌گ‌ترین رویداد بین‌المللی در میان کشورهای اسلامی

این جایزه با نگاه به هم افزایی و توسعه علمی و فناورانه کشورهای اسلامی شکل گرفته است. کشورهایی که اگر در کنار یکدیگر باشند می توانند توانمندی های جهان اسلام را به دنیا اثبات کنند و با تکیه بر همین داشته های موجود، نیازهای فناورانه خود را برطرف کنند.

آنچه مسلم است این جایزه در زمان محدود معرفی خود، باعث شعف و حرکت جدیدی در بین کشورهای اسلامی و مسلمانان شده است. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته این حرکت به مرور تبدیل به یکی از بزرگترین رویدادهای بین المللی در سطح جهان بخصوص کشورهای اسلامی خواهد شد.

یکی از اهداف جایزه هم همین حرکت دانشمندان جهان اسلام، تلاش برای پیشتازی و پیشبرد علمی در سطح جهان و کمک به معرفی و تجدید تمدن بزرگ اسلامی در سطح جهان بوده است. به نظر می رسد این جایزه می تواند فرصت جدیدی را برای شبکه سازی و همکاری بین دانشمندان جهان اسلام ایجاد کند.

پایان پیام/۲۳


اخبار مرتبط:

* برندگان جایزه ۲۰۱۷ جایزه مصطفی (ص) چه کسانی هستند

* اهدای جایزه مدال بیلر ۲۰۱۷ به برنده جایزه مصطفی(ص)

* برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) به مرحله نهایی رسیدند


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات