به مشتریان خود گوش می‌داد…

به مشتریان خود گوش می‌داد…

به این معنا که از طریق بررسی خواسته‌های مخاطبان زن در بازاری مانند کفش، این ایده در ذهن گردانندگان کسب‌وکار مذکور به وجود آمد که سفارشی‌کردن محصولی مانند کفش و شخصی‌سازی فرایند خرید، می‌تواند برای بسیاری از مشتریان زن جذاب باشد. این شرکت که در سال۲۰۰۹ راه‌اندازی شده بود، در چند سال اول فعالیت خود نیز یک نمونه جالب توجه برای مشتریان به شمار رفته و رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود و حتی با گسترش اعضای تیم و رسیدن به درآمد ۱۰۰میلیون دلاری، توانسته بود جایگاه شاخصی را در بازار آنلاین مد و پوشاک به دست آورد. به نظر می‌رسد که جنبه عملیاتی بودن یک کسب‌وکار، نسبت به ارائه رویکردهای جذاب و وسوسه‌کننده بسیار پراهمیت‌تر است، اما اینکه چرا چنین ایده جذابی قابلیت کاربرد نداشت، سوالی است که در ادامه این گزارش به آن پاسخ خواهیم داد. آنها نمی‌خواهند وقت خود را برای طراحی یک محصول صرف کنند، بلکه به دنبال این هستند که از بین محصولاتی که ارائه می‌شود، یک نمونه را انتخاب کنند. بنابراین شاید بتوان گفت اولین اشتباه Shoes of Prey سوءتفاهم در شناخت مشتریان بود، مصرف‌کنندگان به دنبال خلق نیستند، بلکه به دنبال مصرف هستند و این همان نکته‌ای بود که از دید گردانندگان این استارتاپ مخفی ماند. بنابراین شاید بتوان گفت جدا از دلیل اصلی این شرکت که به شناخت نادرست مشتریان برمی‌گردد، گران بودن محصولات نیز در دور کردن آن دسته از مشتریانی که واقعا به دنبال طراحی کفش خود بودند، بی‌تاثیر نبود. قطعا در طراحی محصولی مانند کفش، علاوه بر عناصر زیبایی‌شناختی، باید فاکتورهای دیگری مانند راحتی و مناسب‌ بودن کفش را نیز در نظر گرفت، این در حالی است که مخاطبان عمومی در بهترین حالت، شاید تنها برخی از اصول زیبایی‌شناسی و ترکیب رنگ‌ها را بدانند. به همین دلیل نیز به نظر می‌رسد در روند راه‌اندازی یک استارتاپ، نباید تنها به جذاب بودن آن توجه کرد، بلکه باید دید این جذابیت در دنیای واقعی چقدر کاربرد دارد، چراکه یک ایده جذاب باید قابلیت اجرا نیز داشته باشد؛ در غیر این صورت تجربه‌ای مانند Shoes of Prey رخ خواهد داد که علی‌رغم صرف سرمایه زیاد و جذب اولیه مخاطب، قادر به نگهداری این مشتریان نبود. اگر به جای ارائه یک موقعیت جذاب به مشتریان، رفتار گذشته آنها را در صنعت کفش مورد بررسی قرار می‌داد، هیجان ناگهانی این مشتریان نسبت به یک ایده جذاب، این استارتاپ را گمراه نمی‌کرد.

متن کامل خبر در سایت هفته نامه شنبه

منبع خبر

هفته نامه شنبه

هفته نامه شنبه

هفته نامه شنبه یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات