خروج اوبر از جنوب شرقی آسیا

خروج اوبر از جنوب شرقی آسیا

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده اوبر موافقت خود را برای فروش کسب وکار خود به شرکت محلی گرب در جنوب شرقی آسیا اعلام کرده است.

به گزارش اکوسیستم، شرکت گرب(grab) که قصد دارد فعالیت اوبر در 8 کشور آسیای شرقی را از آن خود کند موفق شد تا در یک قرار داد تمامی فعالیت‌های اوبر در جنوب شرقی آسیا را از آن خود نماید. بر اساس اخبار منتشر شده، بر اساس آخرین نقل و انتقال‌ها، دارا خسرو شاهی دارنده 27.5 درصد از سهام شرکت گرب است و این نشان می‌دهد گرب توانسته فعالیت اوبر را در جنوب شرقی آسیا متوقف کرده و خود خدمات حمل و نقلی را انجام دهد.

به لطف جمعیت بیش از 600 میلیون نفری که در ناحیه جنوبی قاره آسیا سکونت دارند، بازار این ناحیه یکی از پر رونق‌ترین بازارهای کسب و کار در جهان است که رشد زیادی داشته است. در این بازار کسب و کارهای آن لاین بسیار پرطرفدار و پر رونق هستند هر چند برخی از کسب و کارهای خارجی نتوانسته‌اند با رقبای محلی خود در این بازار پر رونق و پرجمعیت رقابت کنند.

به نظر می‌رسد سافت بانک با سرمایه گذاری در گرب توانسته است رقیب خود یعنی اوبر را در جنوب شرقی آسیا از بازار خدمات حمل و نقل خارج کند و جای اوبر را بگیرد.

اما مدیران و صاحبان اوبر از ادغام اوبر و گرب و یا به نوعی واگذاری اوبر به گرب در جنوب شرقی آسیا، به عنوان یک برد برای اوبر یاد کرده اند.

واقعیت این است که اوبر توانسته است بر اساس این قرارداد در حدود 27.5 درصد از سهام گرب را که ارزش 6 میلیارد دلاری دارد از آن خود کند. این سهام در حدود 1.6 میلیارد دلار ارزش دارد. بر اساس اعلام شرکت اوبر، این تاکسی اینترنتی در عرض 5 سال در حدود 700 میلیون دلار در جنوب شرقی آسیا سرمایه گذاری کرده است که ارزش سهام  گرب که به اوبر انتقال داده شده است بسیار بیشتر از این مقدار سرمایه گذاری است.

    نظرات