4 راهکار برای موفقیت مدیران در فضای کسب و کار

4 راهکار برای موفقیت مدیران در فضای کسب و کار

باب مورتیز (مدیر موسسه PWC) به منظور دست یافتن به راهکارهای اساسی برای موفقیت مدیران در کسب و کار، از 1200 مدیرعامل نظر سنجی کرده است.

اکوسیستم - شرکت PricewaterhouseCoopers که به اختصار PWC نامیده می‌شود، بالغ بر دو دهه است که قسمتی از منابع خود به بررسی عملکرد و نظرسنجی از مدیران موفق در سراسر دنیا تخصیص می‌دهد تا از این طریق راهکارهای مدیریتی و رازهای پیشرفت و ترقی را در کسب و کارهای مختلف  را کشف کند.

این کمپانی از نظرسنجی که از 1200 مدیرعامل انجام داده بود، 4 راهکار اساسی برای موفقیت مدیران کسب و کارها را استخراج کرد که در ادامه شرح داده خواهد شد.

توجه بیشتر به شاخص‌های توسعه به جای اهداف مالی

این شاخص‌های مربوط به توسعه کسب و کار هستند که عملکرد مالی و وضعیت شرکت‌ها را نشان می‌دهد. مورتیز در این رابطه می‌گوید: به عنوان یک مدیر تجاری می‌توانیم شاخص‌هایی مانند تولید ناخالص ملی و ارزش کلی سرمایه گذاری های سالانه را به عنوان شاخصی از کیفیت زندگی در یک کشور مدنظر قرار دهیم.

وی اعلام کرد که نظرسنجی فوق نشان می‌دهد که به تازگی مدیرعامل‌های موفق تمایل زیادی پیدا کرده‌اند تا به کمک هیئت مدیره راهکارهایی بلند مدت را به منظور ارتقا رابطه مسئولان شرکت با ذی‌نفعان (stakeholders) به جای سرمایه‌گذاران تنظیم نمایند. برای مثال کمپانی بزرگ یونیلیور توجه خود را معطوف پایدارسازی شریان‌های تامین مواد اولیه کشاورزی خود تا سال ۲۰۲۰ میلادی کرده است.

استفاده از تکنولوژی‌های نو با رویکرد اجتماعی محور

طی چند سال اخیر یکی از داغ ترین موضوعات مطرح در زمینه رابطه صنعت و فناوری، ظهور تکنولوژی‌های نوینی مثل هوش مصنوعی و تاثیرات آن در زوایای مختلف زندگی بشر مانند از رونق افتادن و تغییر جایگاه بسیاری از مشاغل بوده است.

مدیر موسسه PWC به شرکت‌ها توصیه می‌کند که کمپانی‌ها با توجه به اثری که فناوری‌های نوین بر وضعیت شغلی کارمندان خود می‌گذارند، به سراغ استفاده از آنها بروند. ساتیا نادلا و همکاران وی در مایکروسافت این روند را در پیش گرفته‌اند.

سرمایه گذاری کردن برای آموزش نیروها

تحقیقات موسسه PWC نشان داد که تعداد کثیری از مدیران شرکت‌های بزرگ در چند سال اخیر به اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش کارمندان و ارتقای توان علمی و مهارتی آنها پی برده‌اند. باید در نظر داشته باشیم که امروزه تکنولوژی‌ها به سرعت در حال تغییر و تحول هستند، در نتیجه ماهیت مشاغل مختلف و وظایف افرادی که آنها را بر عهده می‌گیرند نیز متناسب با آنها تغییر می‌کند. از اینرو آموزش نیروها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تعهد به اهدافی که در منفعت همه ذی‌نفعان را در پی دارد

مورتیز در مورد مهمترین راهکار مدیریتی در دنیای امروز گفت: از تاثیرات زیست محیطی تا نتایج اجتماعی و از خواسته‌های سرمایه‌گذاران تا نیازهای مشتریان، کسب و کارها را زیر ذره بین قرار داده‌اند. در نتیجه اگر کسب و کارها در هر زمینه‌ای دچار نقص شوند، کالایی بسیار استراتژیک را از دست می‌دهند و آن اعتماد ذی‌نفعان به کسب و کار است. در عصری که شفافیت عملکرد و دامنه پاسخگویی و مسئولیت پذیری یک کسب و کار در بالاترین حد خود قرار دارند، از بین رفتن اعتماد، ضربه‌ای جبران ناپذیر محسوب می‌شود.

وی پیشنهاد کرد که شاید در حال حاضر مهمترین راهکار برای سود مالی بیشتر و در عین حال حفظ وجهه اجتماعی یک کسب و کار، تلاش برای ایجاد ساختارها و الگوی‌هایی است که در نهایت منجر به سود تمام ذینفعان شود.

    نظرات