فرا رسیدن ایام ولادت نبی مکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد ابن عبدالله (ص) و هفته وحدت ...

فرا رسیدن ایام ولادت نبی مکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد ابن عبدالله (ص) و هفته وحدت ...

ماه ربیع الاول یاد آور میلاد آخرین رسول خدا و پیامبر صلح و دوستی است که به حقیقت فصلی برای عمل به سیره آن مقام آسمانی بوده و هفته وحدت بی‌تردید نماد و پیام صلح و دوستی برای پیروان راستین و حقیقی دین و مکتب انسان ساز اسلام است. نامگذاری روزهای دوازدهم ربیع الاول (میلاد پیامبر اکرم به روایت اهل تسنن) تا هفدهم ربیع الاول( به روایت شیعه) تحت عنوان "هفته وحدت" اقدامی مدبرانه از سوی امام خمینی(ره) بود که در راستای نزدیک کردن هر چه بیشتر دیدگاه های پیروان تشیع و تسنن و با هدف اعتلای عزت و سربلندی بیشتر مسلمانان در جهان و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام صورت گرفت .

وحدت، یکپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد میان آنان از تعالیم و آموزه های دین مبین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است.

با پیروزی انقلاب اسلامی، حساسیت دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و پراکندگی در میان مسلمانان بیشتر شد. چرا که تنها راه را برای به انحراف کشاندن این حرکت خودجوش مردمی در این کار می دیدند. نامگذاری روزهای دوازدهم ربیع الاول (میلاد پیامبر اکرم به روایت اهل تسنن) تا هفدهم ربیع الاول( به روایت شیعه) تحت عنوان "هفته وحدت" اقدامی مدبرانه از سوی امام خمینی(ره) بود که در راستای نزدیک کردن هر چه بیشتر دیدگاه های پیروان تشیع و تسنن و با هدف اعتلای عزت و سربلندی بیشتر مسلمانان در جهان و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام صورت گرفت.

طرح اندیشه "وحدت جهان اسلام " یکى از مشغولیت‏‌هاى فکرى دیرینه و اساسى حضرت امام بود که ایشان همواره چه قبل از پیروزى انقلاب اسلامى و چه بعد از آن ، لحظه‌‏اى از آن غفلت نورزیدند. باور عمیق و خالصانه امام خمینی(ره) در مورد وحدت‏ میان مسلمانان و اقدام های ایشان برای تحکیم آن میان مسلمانان در اقصی نقاط جهان نه تنها حضرت امام را به برجسته‏‌ترین شخصیت انقلابى جهان اسلام تبدیل نمود، بلکه باعث شد ایشان در میان فرقه‌هاى مختلف اسلامى نیز جایگاه بسیار رفیعى کسب کنند.

امام خمینى (ره) به عمق نقش اجتماعات دینى، چه در بعد اندیشه ‏سازى و چه در بعد " اجتماع ‏سازى"، به خوبى پى ‏برده بودند و اجتماعات و مراسم دینى را صرفا به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقوله های فکرى، مورد تشویق قرار نمی دادند. بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل ‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى ‏ها و نیز آگاهى یافتن مسلمانان از قدرت و نیروى ارادى و انسانی شان هم اشاره داشتند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در خصوص هفته وحدت و لزوم اتحاد مسلمانان می‌فرمایند: "این هفته وحدت، این هفته مشترک الاحترام بین مسلمانان را قدر بدانید، همه سعی کنند وحدت و اتحاد نیروها و در یک جبهه قرار گرفتن نیروهای مسلمانان را که رمز سعادت و مایه سربلندی مسلمانان و بزرگترین حربه ملت‌ها در مقابل استکبار جهانی است مغتنم بشمارند و قدر بدانند."

شهید مرتضی مطهری نیز در کتاب "حج" خود در ارتباط با وحدت نوشته است :حقیقت مفهوم "وحدت " و به عبارت صحیح‌تر "اتحاد " آن است که با حفظ عقاید قطعی و مسلم خود، در مقابل دشمن مشترک موضع واحدی داشته و از او غافل نباشیم. وحدت اسلامی متوقف بر این نیست که فرق و مذاهب از میان برود ، بلکه ایجاد یک روزنه ارتباطی میان تمامی فرقه هایی که داعیه ستیز و درگیری با یکدیگر را طی قرن های متمادی داشتند ،لازم می نماید تا از رهگذر آن با یکدیگر علیه دشمنان خود به پا خیزند و درگیری های داخلی را به سویی بنهند.

بدون شک هفته وحدت می‌تواند گام مهمی در راستای ایجاد و تحکیم اتحاد میان مسلمانان در اقصی نقاط جهان باشد. تمامی مسلمانان باید اتحاد و انسجام خویش را حفظ کنند و از این طریق توطئه‌های دشمنان را علیه اسلام نقش بر آب کنند. در همین راستا پیروی از رهنمودهای امام خمینی ( ره ) و رهبر معظم انقلاب اسلامی می تواند چراغ راهی برای رسیدن به این هدف بزرگ باشد.


گرامی باد این هفته و سالروز میلاد با سعادت خاتم الانبیاء (ص ) برتمامی مسلمین جهان

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

منبع خبر

پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان یک پارک علم و فناوری در شهر سمنان می باشد

    نظرات