آبزیان با واکسن ساخت داخل از یک بیماری خطرناک مصون شدند

آبزیان با واکسن ساخت داخل از یک بیماری خطرناک مصون شدند

ماهی قزل‌آلای رنگین کمان یک گونه مهم اقتصادی‌ست که در ایران و دیگر کشورهای دنیا پرورش داده می شود، بنابراین کنترل و جلوگیری از مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری استرپتوکوکوزیس که نسل این‌گونه از ماهی را تهدید می کند امری بسیار مهم و حیاتی‌ست.

محققان کشورمان در « شرکت دام طب کوشان» موفق به تولید واکسن دوگانه‌ی استرپتوکوکوزیس شده‌اند که می تواند این بیماری را در گونه قزل‌آلا رنگین کمان درمان کند.

با دستیابی به این دانش از خسارات ‌های ناشی از یک بیماری باکتری در مزارع پرورش ماهیان سردآبی جلوگیری خواهد شد.

احمد عرفان منش مدیرعامل این شرکت درباره فعالیت‌های آغازین این پروِژه می‌گوید: کار تحقیقاتی تولید این واکسن از سال ۸۴ در مرکز جهاد دانشگاهی آغاز شد که پس از حدود ۶ سال تحقیق در سال ۹۰ این واکسن به تولید صنعتی رسید.

عرفان منش ادامه داد: با به پایان رسیدن تحقیقات، در سال ۹۴ شرکت دام طب کوشان با هدف توسعه و گسترش این فناوری به ثبت رسید و کار بر روی تولید انبوه این محصول شروع شد و تا به امروز این فعالیت ادامه دارد.

به گفته عرفان منش، در سال‌های قبل تلاش شد تا این بیماری مهار شود ولی این امر ناموفق بود، لذا در مرکز جهاد دانشگاهی کار را بر روی تولید این واکسن آغاز کردیم که با موفقیت این پروژ به پایان رسید.

مدیرعامل « شرکت دام طب کوشان» درباره میزان استفاده از این محصول در مزارع پرورش ماهی گفت: در حال حاضر در حدود ۲۰ مزرعه آبزی‌پروری در کشور از این واکسن استفاده می کنند.

به گفته عرفان منش خسارت کلی ناشی از این بیماری در حدود ۱۰ درصد از حجم تولیدات کشور است، که اگر این عدد را از میزان تولید در کشور (۱۶۰ هزار تن در سال) کم کنیم، میزان خسارت به وجود آمده عدد قابل توجه‌ای خواهد بود.

وی درباره قیمت تمام شده این محصول گفت: قیمت واکسن دو گانه این شرکت به ازای هر لیتر ۵۰۰ هزار تومان است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/


اخبار مرتبط:

* ارزیابی ایمنی زایی واکسن دوگانه استرپتوکوکوزیس

* تولید واکسن ماهی های پرورشی در کشور با یک پنجم قیمت نمونه خارجی


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات