تاپیک سی و ششم: از حذف حساب‌های کاربری اسپیس‌اکس و تسلا در فیسبوک تا احتمال یک تریلیون دلاری شدن مایکروسافت

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی حوزه کسب‌ و کار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، در هفته آخر از سومین ماه سال جاری میلادی اخباری که بیشترین مخاطبان را در میان خبرهای منتشر شده در رسانه‌های معتبر جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار به خود اختصاص داده است، مربوط به بازتاب انتشار خبر دسترسی غیر مجاز فیسبوک به اطلاعات کاربران و ناامن بودن اطلاعات کاربران در این شبکه اجتماعی بوده است. یکی از مهم‌ترین اخبار منتشر شده در این زمینه، حذف حساب‌های کاربری تسلا و اسپیس‌اکس از فیسبوک توسط ایلان ماسک بوده است.

مدیران تسلا به ایلان ماسک بسته پاداش 50 میلیون دلاری می‌دهند. به تازگی سهامداران شرکت تسلا با یک بسته پاداشی جدید و مشروط برای ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) موافقت کرده‌اند. اگر مدیرعامل تسلا بتواند به شروطی سهام داران تعیین کرده‌اند، عمل کند و به هدف‌گذاری‌های ۱۰ سال آینده دست یابد، طی یک دهه درآمدی معادل ۵۰ میلیارد دلار خواهد داشت. ایلان ماسک این مبلغ را به طور یکجا دریافت نخواهد کرد و چه بسا اصلا نتواند تمام آن را دریافت کند. یکی از هدف گذاری‌هایی که سهام داران تعیین کرده‌اند، ۶۵۰ میلیارد دلاری شدن ارزش بازار تسلا تا سال ۲۰۲۸ میلادی است. ارزش کنونی بازار این شرکت برابر ۵۹ میلیارد دلار است، این یعنی ارزش تسلا تا ۱۰ سال دیگر باید بیش از ۱۰ برابر شود. زمانی که ارزش بازار تسلا به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، مدیرعامل تسلا یک دوازدهم از بسته پاداش خود را دریافت خواهد کرد. پس از آن نیز هر بار که ارزش بازار تسلا تا ۵۰ میلیارد دلاری افزایش یابد، ماسک یک دوازدهم دیگر از این پکیج را دریافت می‌کند. در مجموع مدیرعامل تسلا ۱۶ هدف گذاری پیش روی خود دارد که برای دست یافتن به هر کدام پاداش متفاوتی به وی تعلق خواهد گرفت.

ایلان ماسک حساب‌های کاربری اسپیس ایکس و تسلا در فیسبوک را حذف کرد. بعضی از فالوئرهای ایلان ماسک در توئیتر، وی را به چالش حذف اکانت‌های اسپیس‌اکس(SpaceX) و تسلا(Tesla) دعوت کردند. در حال حاضر اکانت‌های این دو کمپانی از فیسبوک حذف شده است، هر کدام از این صفحات حدود ۲/۶ میلیون نفر فالوئر داشتند. وی این اقدام را برای حفظ حریم خصوصی پس از رسوایی فیسبوک در سوء استفاده شرکت انگلیسی Cambridge Anlaytica از پروفایل‌های ۵۰ میلیون کاربر انجام داد. اگر چه مدیرعامل تسلا در توئیتر از سوی برخی طرفداران خود به چالش حذف صفحات این دو کمپانی دعوت شده بود، اما ادعا کرد که حتی یکبار نیز این صفحه را ندیده است. ماسک در پاسخ به توییت برایان اکتون (هم بنیانگذار واتساپ و یکی از سرمایه گذاران Signal) که مردم را به چالش #deletefacebook دعوت کرده بود، نوشت: “فیسبوک چیست؟” پس از این، یکی از فالوئرهای ایلان در پاسخ به وی نوشته بود که اگر مرد است باید صفحه اسپیس‌اکس را از فیسبوک حذف کند. ماسک به درخواست او جواب مثبت داد و نوشت: اطلاع نداشتم که چنین صفحه‌ای وجود دارد و حذفش خواهم کرد.

در آینده جهان از یک ارز واحد استفاده خواهد کرد. جک دورسی (مدیرعامل توییتر) پیش بینی کرده است که در آینده‌ای نزدیک بیت کوین یک ارز واحد جهانی خواهد شد. دورسی در مصاحبه‌ای که با مجله تایمز داشت، عنوان کرده بود روزی خواهد آمد که دنیا در واحد پول به اتحاد برسد و این ارز جهانی، بیت کوین خواهد بود. بیت کوین راهکاری کم هزینه و سریع برای مبادلات مالی است. بانک‌ها و دولت‌ها قادر به نظارت بر تراکنش‌های مالی که توسط این ارز انجام می‌شوند نیستند. شرکت اسکوئر (شرکتی ژاپنی که در زمینه تولید و توزیع بازی‌های کامپیوتری) از ابتدای سال جاری میلادی تلاش کرده است تا خدمات استفاده از بیت کوین را به مشتریان خود ارائه دهد. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ و چند هفته پیش از آنکه بیت کوین به بالاترین ارزش خود یعنی ۲۰ هزار دلار برسد، این کمپانی اعلام کرد که به برخی از کاربران خود اجازه خواهد داد که توسط اپلیکیشن Cash App به خرید و فروش بیت کوین بپردازند. در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۸ میلادی نیز این شرکت اعلام کرد در حال توسعه این امکان جدید برای تعداد بیشتری از کاربران است.

waze سرویس تبلیغاتی خود را در اختیار کسب‌ و کارهای کوچک قرار داد. راه‌اندازی Waze Local توسط اپلیکیشن پرطرفدار ویز(Waze) که غول تکنولوژی یعنی شرکت گوگل مالکیت آن را در اختیار دارد، به کسب‌وکارهای کوچک امکان ارائه خدمات خود به فروشگاه‌هایی که در نزدیکی آن کسب‌وکار واقع شده‌اند را می‌دهد. گوگل نرم افزار و سرویس تبلیغاتی خود را در اپلیکیشن ویز به صورت رسمی رو نمایی کرد. از سال ۲۰۱۶ تاکنون، Waze Local در اختیار برندهای بزرگ و برتر برای تبلیغ کالاها و خدمات خود بود. این اقدام ویز به نوعی آزمایش سرویس جدیدی بوده است که هم اکنون در اختیار صاحبان کسب‌وکارهای کوچک نیز قرار گرفته است. مت فیلیپس، رهبر گروه راه‌اندازی و پشتیبانی اپلیکیشن ویز، به این نکته اشاره کرده است که استراتژی این گروه برای ارائه سرویس‌های جدید به صورت تدریجی و گام به گام است و در واقع آن‌ها ابتدا قصد داشتند تا این سرویس را با ارائه به کسب‌وکارها و برندهای بزرگ آزمایش کنند و بعد از حصول موفقیت آن را به سایر کسب‌وکارها ارائه کنند.

مایکروسافت به دلیل استفاده و گسترش فناوری رایانش ابری یک تریلیون دلاری می‌شود. تحلیلگران مؤسسه‌ مورگان استنلی معتقد هستند که پیشتازی مایکروسافت در کسب‌وکار رایانش ابری می‌تواند عنوان نخستین شرکت یک تریلیون دلاری جهان را برای این شرکت به ارمغان بیاورد. فناوری رایانش ابری روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و از آنجا که مایکروسافت در این زمینه پیشتاز است، این فناوری می‌تواند مایکروسافت را به اولین شرکت یک تریلیون دلاری جهان مبدل کند. کیت وایس (تحلیلگر مؤسسه خدمات مالی مورگان استنلی) پیش بینی کرد که با رونق هر چه بیشتر کسب‌وکار رایانش ابری هر سهم مایکروسافت از ۱۱۰ دلار به ۱۳۰ دلار افزایش خواهد یافت. اگر ارزش هر سهم مایکروسافت به ۱۳۰ دلار افزایش پیدا کند، ارزش بازار این شرکت به رقم یک تریلیون دلار خواهد رسید. هفته گذشته هر سهم این کمپانی آمریکایی با ارزش ۹۳/۷۸ دلار در بازار بورس نزدک معامله شد، به این ترتیب ارزش بازار مایکروسافت به ۷۷۲/۱ میلیارد دلار رسید.

 

    نظرات