احداث ۱۰۰ تصفیه‌خانه جدید فاضلاب در کشور

احداث ۱۰۰ تصفیه‌خانه جدید فاضلاب در کشور

اجرای فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب شریفیه در استان قزوین
عملیات اجرایی فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب شریفیه شهرستان البرز واقع در استان قزوین، با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور آغاز شد.

به‌گزارش شتابدهنده واتک و نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) ، “حمیدرضا جانباز”، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با حضور در شهر شریفیه استان قزوین، کلنگ فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب (تصفیه مقدماتی) این شهر را به زمین زد.

این تصفیه‌خانه ظرفیت تصفیه ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه روز را خواهد داشت که در زمینی به مساحت بیش از ۶‌ هکتار با فرآیند لجن فعال، احداث خواهد شد. عملیاتی که در این تصفیه‌خانه انجام می شود شامل حذف فیزیکی آشغالگیر، دانه‌گیر و ایستگاه پمپاژ است.

جمعیت تحت پوشش این تصفیه‌خانه ۲۴۲ هزار نفر است که حل معضلات بهداشتی منازل، ارتقای بهداشت محیط، امکان بازچرخانی آب و استفاده از پساب در مصارف کشاورزی از جمله مزایای اجرای آن است.

تصفیه‌خانه فاضلاب شریفیه در استان قزوین

۱۰۰ تصفیه خانه فاضلاب در کشور احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه بازدید از طرح انتقال آب سد طالقان به قزوین گفت: بیش از ۱۰۰ تصفیه‌خانه آب با مکانیزم‌های مختلف با مشارکت بخش خصوصی و ردیف‌های عمرانی در کشور احداث خواهد شد.

جانباز افزود: در حال حاضر بیش از ۲۶۰ تصفیه‌خانه فاضلاب در قالب طرح‌های ملی و استانی در مدار قرار دارد.

وی با اشاره به طرح انتقال آب سد طالقان به قزوین، تصریح کرد: این طرح با استفاده از روش جدید مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است و آب را با قیمت بسیار مناسب در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه این طرح نیز همانند سایر طرح‌های جدید بر اساس ضوابط اجرایی در اولویت‌های بعدی تامین اعتبار قرار داشت، ادامه داد: توزیع اعتبارات عمرانی کشور به این صورت است که اعتبارات محدود را به سمت طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند سوق می‌دهد تا طرح‌ها هرچه سریع‌تر انجام شده و مردم از منافع احداث آن بهره‌مند شوند.

جانباز با بیان اینکه مجموعه استان و وزارت نیرو این طرح را در اولویت امور قرار داده‌اند، گفت: سعی شده تا از محل‌های مختلف اوراق، پول نقد و مکانیسم تهاتر در تبصره پنج قانون بودجه برای پیشرفت این طرح استفاده شود.

هدر رفت ۱۳ درصدی آب‌های کشور در شبکه‌های آب و فاضلاب

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه میزان متوسط آب بدون درآمد در کشور ۲۵ درصد است، گفت: میزان آب هدررفت یا خارج شده از شبکه آب و فاضلاب تنها ۱۳ درصد است.

وی اظهار داشت: متوسط آب بدون درآمد در کشور ۲۵ درصد است، در حالی که این به معنای هدر رفتن و خارج شدن ۲۵ درصد آب از شبکه نیست.

جانباز افزود: انشعاباتی که خوانده نشده یا کنتور سالم ندارند، جزو این ۲۵ درصد آب بدون درآمد محاسبه می‌شوند.

همچنین در گزارشات آمده است که طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین از طرح‌های مصوب سفر رییس جمهوری به قزوین در سال ۹۵ است که هم اینک حدود هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کل هزینه عملیات طرح، ۱۳ هزار میلیارد ریال است که در صورت تکمیل و بهره‌برداری، آب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان را تامین می‌کند.

گفتنی است، در حال حاضر حدود ۹۸ درصد از آب شرب این استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که با اجرای این طرح، آب شرب ۸۰ درصد از جمعیت استان تامین خواهد شد.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت نیرو

لینک اصل خبر در سایت واتک

منبع خبر

واتک

واتک

شتابدهنده تخصصی حوزه تکنولوژی آب

نظرات