احتمال فیلترینگ تلگرام در روسیه در پی عدم همکاری با نهادهای امنیتی

احتمال فیلترینگ تلگرام در روسیه در پی عدم همکاری با نهادهای امنیتی

برای دومین بار دادگاه عالی روسیه رای به همکاری شرکت تلگرام با نهادهای امنیتی این کشور داد، اما این شبکه اجتماعی مانند دفعه قبل از رای دادگاه سرپیچی کرد.

به گزارش اکوسیستم، در پی سرپیچی تلگرام از رای دادگاه عالی روسیه، رسانه‌های این کشور اعلام کرده‌اند که اگر سازمان تنظیم مقررات رادیویی روسیه از این پیام‌رسان شکایت کند، احتمالا در ماه‌های آتی شاهد فیلتر تلگرام در این کشور خواهیم بود.

این شبکه اجتماعی برای بار دوم به رگولاتوری روسیه اعلام کرده است که نمی‌تواند کد‌های رمزگذاری کاربران را در اختیار نهاد‌های امنیتی قرار دهد. این در شریطی است که تقریبا دو هفته پیش دولت روسیه به این پیام‌رسان اعلام کرده بود که اگر ظرف مدت ۱۵ روز، کدهای رمزنگاری را در اختیار نهاد‌های امنیتی قرار ندهد، توسط این کشور مسدود می‌شود. پس از تعیین این ضرب‌الاجل، پاول دورف(بنیانگذار تلگرام) در توییتر خود نوشت: تهدید به مسدود کردن پیام‌رسان تلگرام در صورتی که داده‌های خصوصی کاربران این شبکه در اختیار دولت روسیه قرار نگیرد، راه به جایی نخواهد برد. این پیام‌رسان بر اعتقاد خود مبنی بر آزادی و حریم خصوصی پایبند می‌ماند.

دیمیتری دنیز(وکیل تلگرام) در نامه‌ای به مسئولین دولتی اعلام کرد که چت‌های تلگرام همگی در بستر سرور‌های ابری برقرار گشته است و دیتای موجود بین دو کاربر تقسیم می‌شود و در محل دیگر ذخیره نمی‌گردد، از اینرو نمی‌توان اطلاعات و پیغام‌های رمز‌نگاری شده در این پلتفرم را ذخیره کرد و آنها را به دولت تحویل داد. علاوه بر این، سرویس چت مخفی نیز رمزنگاری‌هایی دارد که هر چند دقیقه یکبار تغییر می‌کنند و پس از اتمام ارتباط ذخیره نمی‌شوند و به طور خودکار پاک می‌گردند.

پس از آنکه توضیحات وکیل این پیام‌رسان در کانال عمومی شرکت حقوقی نماینده تلگرام منتشر شد، یکی از وکلای برتر فعال در حوزه حفظ حریم شخصی گفت: اینکه تلگرام از رمزگذاری سراسری استفاده می‌کند، امری بسیار مطلوب است، زیرا به این ترتیب از سرقت اطلاعات شخصی یا به فروش رسیدن آنها جلوگیری می‌شود.

اعلان‌های اخیر این شرکت حقوقی باعث شد که دست مسئولین امنیتی روسیه برای شکایت از تلگرام باز شود و در صورت شکایت آنها، این پیام‌رسان محکوم گردد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد باید منتظر مسدود شدن تگرام در روسیه باشیم.

    نظرات