رویداد کارآفرینی شاهکار  به عنوان اولین رویداد مدل نوآوری باز  کشور

رویداد کارآفرینی شاهکار به عنوان اولین رویداد مدل نوآوری باز کشور

  رویداد کارآفرینی شاهکار به عنوان اولین نمونه و مدل بومی استارتاپ ویکند در ایران بر اساس مدل نوآوری باز می باشد، به عبارت دیگر در این رویداد با الگوی بومی و مبتنی بر فرهنگ ایرانیان و اکوسیستم ایرانی کارآفرینی مواجه می شویم. به جای گرته برداری های نعل به نعل و بدون دانش جامعه شناسی، باید درک تازه ای از الگوی فرهنگی و هندسه شخصیت کارآفرینان ایرانی یافت و مدل های استارتاپ ویکند غربی را با مدل های داخلی و ایران ساخت جایگزین کرد. در نوآوری باز، اطلاعات میان فعالان کسب و کار و شرکت‌ها مبادله می‌شود و منابع اطلاعاتی هر یک در اختیار دیگری قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، یک شرکت به تنهایی تلاش نمی‌کند تا ایده‌های جدیدی را خلق کند بلکه در پی استفاده از ایده‌های داخلی و خارجی به شیوهٔ مطلوب است تا از این طریق بتواند ریسک‌ها و هزینه‌ها را مدیریت نموده و به روند پیشرفت‌های فنی خود سرعت ببخشد. شرکت‌هایی که این مدل از نوآوری را پذیرفته‌اند می‌بایست از مکانیزم‌های مالکیت فکری برای مدیریت دانش و نوآوری‌های خود و سایر شرکت‌ها استفاده کنند. بدین معنی که مشخص شود مالکیت و کنترل اطلاعاتی که تقسیم شده یا انتقال داده می‌شود از آنِ کیست. این شیوه از نوآوری محدود به بخش خصوصی نیست و توسط نهادهای مختلف از جمله دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز به کار گرفته می‌شود لکن در این نوشتار تمرکز ما بر نوآوری باز در شرکت‌ها خواهد بود.

 

     اشکال نوآوری به شیوهٔ باز

     ۱- وارد شونده: در این شکل، یک شرکت از منابع خارجی نوآوری استفاده می‌نماید. برای مثال، به موجب قرارداد لیسانس امتیاز استفاده از تکنولوژی‌ای را که در جایی دیگر شکل گرفته و توسعه یافته، به دست آورده و آن را با شیوه‌های فنی خود درمی‌آمیزد؛ به جای اینکه در پی آن باشد تا تکنولوژی مشابه را خود به دست آورد.

     ۲- خارج شونده: در این شکل، از منابع خارجی برای توسعه و تجاری سازی یک نوآوری استفاده می‌شود. برای مثال یک شرکت امتیاز استفاده از محصول خود را به شرکت دیگر اعطا می‌کند؛ شرکتی که می‌تواند به وی در توسعه محصول مثلاً از طریق توزیع کمک کند.

     ۳- شیوه ترکیبی: در این شکل، شرکت‌ها به جای اینکه منابع و مهارت‌های موجود را تقسیم کنند، با مشارکت یکدیگر دانش جدیدی را خلق می‌کنند. این شکل مستلزم همکاری نزدیک‌تر است برای مثال از طریق مشارکت مدنی 

اولین استارتاپ ویکند پزشکی فناورانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مرکز رشد سلامت و اداره کارآفرینی دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان دوره پیش شتاب دهی شتاب دهنده شاهکار برگزار می شود. محورهای این استارتاپ ویکند شامل مدیریت نظام سلامت، تجهیزات پزشکی و توانبخشی، تربیت بدنی، طب مکمل، گیاهان دارویی، فرآورده های بیولوژیک، کشاورزی، صنایع غذایی، محیط زیست، عمران، مکانیک، فناوری موبایل، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و علوم داده می باشد. این استارتاپ ویکند در تاریخ های بیستم، بیست و یکم و بیست و دوم آذر ماه سال هزار و سیصد و نود و هشت خورشیدی در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار می شود. سین برنامه ها در اولین فرصت اعلام خواهد شد و بر روی پایگاه اینترنتی دانشگاه قرار خواهد گرفت. دانشجویان، اساتید و علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و ارائه ایده به سایت دانشگاه (http://shahroodut.ac.ir/_idea) مراجعه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و جزییات ثبت نام با شماره تلفن جناب آقای دکتر یونس یونسیان مسول و مدیریت شتاب دهنده شاهکار (09126095387) در تماس باشید.

 

مزایای شرکت در رویداد

همه شرکت کنندگان با نقاط ضعف و قوت ایده آشنا شده و انگیزه بهبود ایده را پیدا خواهند کرد.

دریافت جوایز نقدی به برگزیدگان

دریافت امکانات و امتیازات ویژه شتاب دهنده شاهکار

دریافت امکانات و امتیازات ویژه فضای کار اشتراکی شاهکار

معرفی و طرح ایده های برتر با سرمایه گزاران و درآمد زایی

    منبع خبر

    شاهکار

    شاهکار

    اکران سیستم کسب و کار پلتفرمی با رویکرد نوآوری باز در راستای تحقق جامعه نسل پنجم

      نظرات