عرضه عمومی سهام اسپاتیفای در بورس

عرضه عمومی سهام اسپاتیفای در بورس

سهام غول موسیقی، اسپاتیفای(Spotify) روز سه شنبه مورخ 3 آوریل در بازار بورس به صورت عمومی عرضه شد.

به گزارش اکوسیستم، روز سه‌شنبه 14 فروردین ماه برابر با 3 آوریل سال جاری میلادی سهام اسپاتیفای که به عنوان غول موسیقی شناخته می‌شود به صورت عمومی در بازار بورس ارائه شد. بر اساس اخبار منتشر شده در این خصوص اسپاتیفای بعد از Snap بزرگ‌ترین شرکت فناوری است که سهامش به صورت عمومی در بازار بورس عرضه می‌شود.

اما بر خلاف Snap، اسپاتیفای به صورت IPO ارائه نمی‌شود. در واقع حرف O که در IPO به کار رفته است به معنی ارائه و پیشنهاد سهام است در حالی که سهام اسپاتیفای از طریق سهام‌داران آن به صورت عمومی و مستقیم در بازار بورس عرضه می‌شود. برای روشن‌تر شدن موضوع باید به این نکته اشاره کرد که هر فردی که تا بحال سهام اسپاتیفای را در اختیار داشته، می‌تواند به راحتی آن را تبدیل به پول نماید. البته هنوز مشخص نیست که قرار است سهام اسپاتیفای به چند نفر و تا چه میزان به فروش برسد.

حقیقت این است که وقتی سهام شرکتی به صورت مستقیم در بازار بورس به صورت عمومی عرضه می‌شود نمی‌توان مطمئن بود که چه تعدادی این سهام را خریداری می‌کنند. نکته مهم دیگر این است که شرکت‌های کوچک بسیاری سهام خود را به این شیوه در بازار بورس ارائه می‌کنند و شرکت اسپاتیفای اولین شرکت بزرگی است که همانند شرکت‌های کوچک سهام خود را بورس به شیوه‌ای غیر از IPO ارائه می‌کند.

مؤسس و مدیر عامل اسپاتیفای، دانیل اِک، تایید کرده است که اسپاتیفای به هیچ عنوان یک شرکت معمولی نیست. اک در ادامه به این نکته نیز اشاره کرده است که تمرکز این شرکت بر روی ارائه سهام به صورت مقطعی نیست، بلکه تلاش این شرکت برای برنامه ریزی و طراحی روشی کاربردی برای ارائه سهام این شرکت به صورت دائمی و همیشگی است.

مؤسس و مدیر عامل اسپاتیفای در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرده است که اسپاتیفای با هدف در دسترس‌تر بودن و شفاف‌تر شدن، سهام خود را به صورت عمومی در بازار بورس ارائه کرده است. بر خلاف بسیاری از شرکت‌هایی که سهام خود را به صورت IPO در بورس ارائه می‌کنند و سهام‌داران تا چند ماه ابتدایی قادر به فروش سهام خود نیستند، سهام‌داران اسپاتیفای می‌توانند در همان روزهای ابتدایی، سهام خود را به فروش برسانند.

البته اسپاتیفای به عنوان شرکتی که سهام آن در بازار بورس ارائه می‌شود، برای تعیین قیمت هر سهم با بازار بورس همکاری می‌کند. اسپاتیفای در اخبار خود به این موضوع اشاره کرده است که هنوز مشخص نیست چند درصد از سهام‌داران اسپاتیفای مایل به فروش سهام خود هستند. اگر تعداد فروشندگان سهام زیاد باشد در این صورت قیمت سهام تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت. این در حالی است که اگر تعداد فروشندگان سهام اسپاتیفای کم باشد، قیمت سهام به شدت افزایش خواهد یافت. در واقع اگر عرضه و تقاضا در تعادل با یکدیگر نباشند قیمت سهام نوسان خواهد داشت.

اما ارزش سهام اسپاتیفای در دراز مدت وابسته به استراتژی و فلسفه ای است که سهام‌داران این شرکت برای مدل سهام در بازار بورس اتخاذ خواهند کرد.

در حالی که برخی از کارشناسان نسبت به نحوه عملکرد اسپاتیفای نگران هستند، عده‌ای دیگر بر این باورند که اگر اسپاتیفای بتواند در بازار بورس عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد، می‌تواند به نتفلیکس دوم تبدیل شود.

اما بدون توجه به اینکه قرار است در آینده چه اتفاقی رخ دهد، اسپاتیفای روز سه‌شنبه برای عرضه عمومی سهام خود در بازار بورس جشن شادی بر پا کرد.

    نظرات