احتمال برکناری زاکربرگ به دلیل مشکلات اخیر فیسبوک

احتمال برکناری زاکربرگ به دلیل مشکلات اخیر فیسبوک

به تازگی سخنگوی یکی از سهامداران عمده شرکت فیسبوک اعلام کرد که مارک زاکربرگ(مدیرعامل و بنیانگذار فیس بوک) به خاطر رسوایی‌های اخیر کمبریج آنالیتیکا باید از سمت مدیریت خود کناره‌گیری کند.

به گزارش اکوسیستم، مشکلاتی که به دنبال رسوایی‌ کمبریج آنالیتیک برای فیسبوک به وجود آمد در طول تاریخ این شرکت بی‌سابقه بوده است. پس از آنکه تلاش‌های زاکربرگ برای کاهش نظرات منفی کاربران سودی نداشت، اکنون سهامداران این شرکت واکنش نشان داده‌اند.

اسکات استرینگر(یکی از مقامات رسمی ناظر بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی در نیویورک)، اخیرا این موضوع را عنوان کرد که مارک زاکربرگ باید از سمت مدیریت خود استعفا دهد. پس از رسوایی‌ کمبریج آنالیتیک، استرینگر در مصاحبه‌ای که با CNBC داشت، درخواست تجدید نظر و تغییر در ساختار مدیریتی شرکت فیسبوک را مطرح کرد.

ارزش سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی شهر نیویورک در فیسبوک معادل یک میلیارد دلار است. استرینگر به عنوان یکی از ناظران و کنترل‌کنندگان این سهام اعلام کرد که باید مدیر عاملی مستقل جایگزین مارک زاکربرگ شود. همچنین وی بر لزوم جایگزینی سه مدیر جدید که در زمینه علوم داده و اصول اخلاقی دانش باشند، تاکید کرد. استرینگر بیان نمود که این افراد کمک می‌کنند که سیاست‌های فیسبوک در مورد حریم خصوصی بازنگری شوند.

این مقام رسمی در صحبت‌های خود عنوان کرد که مشکلات اخیر، باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی راجع به دموکراسی در این سازمان شده است. البته وی اظهار داشت که صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری، پول خود را از فیسبوک خارج نمی‌کنند، ولی این حق را برای خود محفوظ می‌دانند که درخواست تغییر مدیریت را داشته باشند.

زاکربرگ سهام زیادی در فیسبوک دارد و همین امر باعث شده است که عملا سهامداران دیگر از دخالت در امور تصمیم گیری منع شوند. قطعا زاکربرگ به این زودی پست مدیریت خود را در فیسبوک رها نخواهد کرد و از سهام تأثیرگذار خود برای ماندن در شرکتی که خودش تأسیس کرده است، حداکثر استفاده را خواهد کرد. نکته حائز اهمیت این است که سهامداران فعال می‌توانند از رسوایی اخیر استفاده کنند و درخواست‌هایی مشابه استرینگر را مطرح کنند.

مشکلات اخیر فیسبوک جایگاه زاکربرگ را به خطر انداخت

مدیرعامل فعلی فیسبوک سعی دارد تا پاسخ‌های روشن و قانع‌کننده‌ای را برای بحران اخیر پیدا کند. وی در آخرین مصاحبه خود با وب‌سایت Vox از تأثیر فیسبوک بر جامعه گفت و اعلام کرد که مدیریت طولانی مدت او به سود کاربران خواهد بود. زاکربرگ در بخشی از مصاحبه خود با این وب‌سایت عنوان کرد که همچنان در حال تفکر و تصیم‌گیری در مورد این مشکل هستند. به اعتقاد وی به دلیل توسعه سریع اینترنت و ظهور و گسترش پدیده‌های نوین، چالش‌های جدیدی نیز برای تمامی شرکت‌ها به وجود آمده است.

مدیرعامل فیسبوک به وب‌سایت Vox گفت: از نظر من موفقیت این نیست که هیچگاه مشکلی نداشته باشیم. بلکه موفقیت یعنی پس از بروز مشکل، راه حلی پیدا کنیم تا از بروز مجدد آن جلوگیری شود.

اخیرا فاش شد که شرکت مشاوره‌ای کمبریج آنالیتیکا به ۵۰ میلیون حساب کاربری فیسبوک دسترسی داشته است. همین موضوع باعث خشم کاربران شد تا جائیکه که بخشی از آنها حساب کاربری خود در این شبکه اجتماعی را حذف کردند. این رسوایی تا کنون باعث افت 86 میلیارد دلاری ارزش بازار این شرکت شده است.

    نظرات