فناوری یک شرکت دانش‌بنیان به کمک تولید گوشت قرمز آمد

فناوری یک شرکت دانش‌بنیان به کمک تولید گوشت قرمز آمد

با افزایش قیمت گوشت قرمز در یک برهه زمانی، لزوم توجه بیش‌تر به فناوری‌های نوین بیش از بیش احساس می‌شود. تلقیح با استفاده از لاپارسکوپی از جمله روش های بهره‌ور و مبتنی بر فناوری است که با اجرای آن می‌توان انتظار نتایجی از قبیل‌: چند قلوزایی، بهبود صفات مادری، داشتن سرعت رشد، غیرفصلی نمودن تولید مثل و زایش، بهبود کیفیت لاشه و حذف و یا کاهش دنبه بدون افزایش چربی لاشه در مقایسه با نژادهای بومی در تولیدات جدید را داشت. این روش پیش از این به صورت آزمایشی در مراکز تحقیقاتی دولتی اجرا می‌شد.

محمد مرادی شهر بابک، مدیر عامل شرکت دام گستر پیشگام در این‌باره گفت: پیش از این تلقیح مصنوعی با روش‌های موسوم به تفنگی و نظایر آن انجام می‌گرفت، تلقیح مصنوعی با استفاده از روش لاپاراسکوپی مزیت‌های بسیاری از جمله کیفیت را به همراه دارد. پیشتر، از این روش به صورت آزمایشگاهی استفاده می‌شد. این شرکت با دعوت از کارشناسان استرالیایی از آنها برای آموزش متخصصین ایرانی کمک گرفت.

وی افزود: با توجه به این مسئله در واقع انتقال اساسی دانش به داخل کشور در راستای بومی‌سازی این روش و در نهایت تجاری‌سازی آن صورت گرفت. برای آن که بتوان اسپرم گوسفند نژاد‌های بهره‌ور را به تمام کشور ارسال کرد، باید حتماً آن را منجمد کرد و در صورت انجماد تنها می‌توان از روش لاپاراسکوپی استفاده کرد.

مرادی در ادامه ضمن اشاره به تلاش‌های تیم تحقیقاتی این شرکت افزود: در طول دوره ۱۷ روزه‌ای که کارشناسان استرالیایی برگزار کردند، توانستیم سه اکیپ کامل را آموزش دهیم و در حال حاضر ظرفیت ۵۰۰ هزار دوز تلقیح مصنوعی به صورت تجاری وجود دارد و امیدوار هستیم در آینده این ظرفیت را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: کارشناسان خارجی هر واحد تلقیح مصنوعی با این روش را با نرخ ۱۲۰ هزار تومان در ایران انجام می‌دادند، البته در حال حاضر کارشناسان ایرانی این خدمت را با نرخی در حدود ۲۵ هزار تومان انجام می‌دهند. با این روش گوسفند‌های دورگه‌ای ایجاد می‌شود که از خصوصیات نژادی بهتری برخوردار هستند و این مسئله برای بهبود وضعیت ذخایر استراتژیک دامی کشور مهم است.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳


اخبار مرتبط

* چگونگی موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان از نگاه روسای پارک‌های علم‌وفناوری

* بررسی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری استان تهران

* تشریح موفقیت های شرکت های دانش بنیان

* ۵ عامل شکست و موفقیت‌ شرکت‌های دانش بنیان


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات