انفجار اپلیکیشن‌های خود مراقبتی!

انفجار اپلیکیشن‌های خود مراقبتی!

امروزه استفاده از اپلیکیشن‌های خود مراقبتی در میان کاربران فضای مجازی و آن دسته از افرادی که به سلامت خود توجه خاصی نشان می‌دهند افزایش یافته است. استقبال کاربران از این اپلیکیشن ها باعث شده است تا سازندگان این اپلیکیشن ها به درآمد خوبی دست یابند.

به گزارش اکوسیستم، بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌هایی که فروشگاه‌های چند رسانه‌ای هوشمند راه‌اندازی کرده‌اند، در حال حاضر استفاده از اپلیکیشن‌های خود مراقبتی هوشمند در میان کاربران این فروشگاه‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. به‌طوری که در 3 ماهه اول سال 2018 میلادی، 10 برنامه برتر در زمینه خود مراقبتی توانستند از سوی کاربران سیستم‌عامل‌های iOS و Android درآمدی معادل 27 میلیون دلار برای سازندگان آن‌ها به همراه داشته باشد.

همچنین بر اساس این آمار، 10 اپلیکیشن برتر سلامت که از سوی کاربران تمامی سیستم‌ عامل‌ها دانلود و مورد استفاده قرار گرفته است، در سال 2018 باعث افزایش 170 درصدی درآمد در کل جهان نسبت به دوره مشابه در سال 2017 میلادی شده است. این اپلیکیشن ها بیشتر از فروشگاه‌های هوشمند اپلیکیشن گوگل پلی و اپ استور دانلود شده است.

در میان این اپلیکیشن ها که بیشتر به سلامت جسمی توجه کرده‌اند یک اپلیکیشن توانسته است با تمرکز بر روی هر دو بعد انسان یعنی جسم و روح، کاربران زیادی را به سمت خود جذب کند. این اپلیکیشن که Calm نام دارد بیشتر برای مراقبه ذهنی در میان کاربران معروف است. درآمد این اپلیکیشن در ایلات متحده آمریکا در حدود 8 میلیون دلار است و این در حالی است که درآمد این اپلیکیشن در جهان چیزی در حدود 13.5 میلیون دلار است. این اپلیکیشن در کنار اپلیکیشن Headspace توانسته اند بیش از 90 درصد از کل درآمد 10 اپلیکیشن برتر در حوزه خود مراقبتی را از آن خود نمایند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی Apptopia، درآمد شرکت‌های تولید کننده اپلیکیشن های خود مراقبتی در سال 2018 نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته است هر چند آمار دقیقی از میزان این افزایش منتشر نشده است. در میان این 10 اپلیکیشن خود مراقبتی برتر 3 اپلیکیشن قرار دارند که بسیار پرطرفدار هستند و در فاصله زیادی با سایر اپلیکیشن در لیست 10 اپلیکیشن برتر قرار گرفته‌اند. این اپلیکیشن های عبارتند از Calm، HeadSpace و Mediatation Daily . البته اپلیکیشن های خود مراقبتی دیگری نیز وجود دارند از جمله Mindfullness و Stope, Breath & Think که بعد از 3 اپلیکیشن ذکر شده در بالا توانسته‌اند کاربران نسبتاً زیادی را به سمت خود بکشانند.

اپل هر ساله 4 دسته برتر از اپلیکیشن‌های خود را که دارای بیشترین کاربر بوده‌اند معرفی می‌کند که در سال 2017 دسته اپلیکیشن‌های خود مراقبتی در میان این 4 دسته اپلیکیشن‌های برتر قرار گرفته است. به گفته شرکت اپل مشخص نیست این اپلیکیشن‌ها تا چه میزان در ارتقای سلامت ذهن و روان کاربران مؤثرند، اما نکته‌ای واضح این است که میزان استفاده از این اپلیکیشن‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که، استفاده از منابع اطلاعاتی اینترنت در این هزاره باعث افزایش آگاهی در مورد مزایای خود مراقبتی شده است. در واقع از آنجایی‌ که چرخه اخبار در اینترنت همواره می‌چرخد بنابراین کاربران نسبت به بسیاری از موارد از جمله لزوم خود مراقبتی آگاهی می‌یابند و این ابزارها یکی از مهم‌ترین وسایل برای خود مراقبتی هستند.

از طرفی دلایل دیگری نیز وجود دارد که افراد زمان بیشتری برای توجه به خود و در نتیجه تمایل به سمت خود مراقبتی داشته باشند. یکی از این دلایل کاهش ازدواج و زندگی مجردی افراد است. این افراد بعد از کار روزانه وقت بیشتری دارند تا علاوه بر اینکه در فضای مجازی به جستجو بپردازند‌ به نیازهای خود و در نتیجه خود مراقبتی روی آورند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی فعالان حوزه سلامت اخیراً با افزایش استفاده از اپلیکیشن‌های خود مراقبتی، میزان ابتلا به بیماری‌های روانی و روحی کاهش یافته است و این امر نشان دهنده موفق بودن این اپلیکیشن ها در عمل بوده است.

    نظرات