اکوویک اول؛ اکوسیستم کارآفرینی ایران در هفته ای که گذشت

اکوویک اول؛ اکوسیستم کارآفرینی ایران در هفته ای که گذشت

از این پس قصد داریم تا روزهای شنبه مروری بر خلاصه مهم ترین خبرهای ایران در زمینه کسب و کار و استارت آپ های مختلف را ارائه دهیم.

به گزارش اکو سیستم، هفته گذشته دنیای کسب و کار و استارت آپ در ایران شاهد تغییر و تحولات زیادی بوده است. از ابقای سورنا ستاری به عنوان معاون علمی و فناوری رییس جمهور گرفته تا اخباری در خصوص مجوزهای کسب و کارهای نوپا که سد بزرگی در مقابل رشد چنین کسب و کارهایی است.

ورود مدیران توییتری به پای میز مذاکره برای رفع فیلترینگ توییتر در ایران خبر مهمی بود که هفته گذشته منتشر شد. به گفته جهرمی، وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کابینه دوازدهم، مدیران شبکه اجتماعی توییتر برای مذاکره در خصوص رفع فیلترینگ توییتر در ایران وارد عمل شده اند. جهرمی در ارائه برنامه های خود به این موضوع اشاره کرده است که قصد دارد استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران را گسترش دهد. وی در گفته های خود به این نکته اشاره کرده است که همانگونه که ایران در مدیریت فضای حقیقی در دنیا سهم زیادی دارد می بایست در مدیریت فضای مجازی نیز سهم شایسته و مناسبی داشته باشد.

استارت آپ های برتر بخش رقابتی الکام استارز 96 معرفی شدند. سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در بیست و سومین نمایشگاه الکامپ اسامی 20 استارت آپ برتر را در بخش بخش رقابتی لکام استارز معرفی کرد. در این دوره از برگزاری الکام استارز 3 مدل برای ارائه ایده استارت آپ معرفی شده بود که از میان استارت آپ های شرکت کننده برای این 3 مدل، تعداد 20 استارت آپ برتر انتخاب و معرفی شدند.

روز یکشنبه هفته گذشته جلسه ای در اتاق بازرگانی با حضور مدیران استارت آپی ایران و جهرمی کاندیدای پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این جلسه مدیران استارت آپی نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص اشتغال و کار آفرینی در حوزه فناوری اطلاعات ارائه کردند. به گفته یکی از افراد حاضر در این جلسه، در حال حاضر استارت آپ ها در ایران در حدود 100 تا 200 درصد گسترش داشتهاند که این موضوع می تواند خبر نوید بخشی برای بازار اشتغال و کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات باشد.

ابقای سونا ستاری در مقاوم معاونت علمی و فناوری رییس جمهور از جمله خبرهای داغ هفته گذشته بود. دکتر حسن روحانی در حکمی سورنا ستاری را برای 4 سال آینده در سمت معاون علمی و فناوری رییس جمهور ابقا کرد. این حکم که بر اساس اصل صد و بیست چهار قانون اساسی صادر شده است دکتر سورنا ستاری را برای 4 سال دیگر در سمت خود ابقا می نماید.

برگزاری جشنواره متولد ایران در کافه بازار نیز توجه بسیاری از مخاطبان رسانه را به خود جلب کرد. این جشنواره دومین جشنواره ای است که در راستای حمایت از تولیدات و محصولات ایرانی در حوزه گوشی هی هوشمند برگزار شده است. این جشنواوره تا روز 31 مرداد ماه سال جاری ادامه خواهد داشت. در طول این مدت یعنی از 25 مرداد تا 31 شهریور ماه صفحه اول کافه بازار فقط به اپلیکیشن های ایرانی اختصاص داده شده است. سال قبل اولین تجربه کافه بازار برای برگزاری چنین جشنواره ای بود که با استقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد.

متاسفانه صدور مجوزها می تواند به عنوان یک سد در مقابل رشد و گسترش کسب و کارهای نو پا شناخته شود. از آنجایی که نهاد یا سازمانی که قادر به ایجاد ارتباط میان دولت و کسب و کارهای نو پا وجود ندارد و از طرفی سازمانی برای تسهیل روند پاگیری این نوع کسب و کارها در ایران وجود ندارد، متاسفانه صدور مجوزها یک مانع بزرگ برای افرادی است که قصد کار آفرینی دارند. هر چند سازمان هایی برای تسهیل و توسعه کسب و کارهای نو پا وجود دارند اما هیچ کدام نتوانسته اند تا کنون به موفقیت چشم گیری دست یابند.

 

    نظرات