«نخستین آزمون ملی سنجش هوش» در کشور استاندارد شد

«نخستین آزمون ملی سنجش هوش» در کشور استاندارد شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی عسگری مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: با اجرای این طرح می‌توان ابعاد و حیطه‌های مختلف هوش کلی (IQ)، کلامی و غیرکلامی را در افراد سنین ۲ تا ۹۰ سالگی به شیوه‌‎ای معتبر و دقیق مورد سنجش و اندازه‎گیری قرار داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‎ترین و گسترده‎ترین موضوعات در حوزه علوم و فناوری‎های شناختی؛ شناسایی و ارزیابی به هنگام و دقیق توانایی‎ها و ناتوانی‎ها شناختی و آسیب‎های مغزی است، گفت: توسعه و استاندارد ساختن ابزارها و آزمون‎هایی که بتواند ابعاد و حیطه‎های مختلف ویژگی‎های شناختی به‌ویژه هوش را با دقت و به‌صورت معتبر اندازه‎گیری کند؛ یکی از ضروری‎ترین اقدامات پژوهشی در حوزه علوم شناختی است.

عسگری همچنین گفت: آزمون هوشی ایران - استنفورد - بینه که در این طرح پژوهشی مورد بررسی و اجرا قرارگرفته، نخستین آزمون سنجش هوش و توانایی‎های شناختی است که برای کل کشور بومی‎سازی و استاندارد شد.

شناسایی به هنگام توانایی‎های مختلف شناختی افراد
وی با بیان اینکه این طرح مطالعاتی و پژوهشی با چندین هدف عمده و اساسی به اجرا درآمده است افزود: شناسایی به هنگام توانایی‎های مختلف شناختی افراد به‌منظور هدایت‎ مناسب آنان به زمینه‎های مختلف آموزشی، تحصیلی، استخدامی، شغلی و نیز ارزیابی توانایی‌های اولیه و زیربنایی شناختی به‌ویژه برای دوره کودکی و نوجوانی و سرانجامارزیابی و تشخیص دقیق، علمی و معتبر کودکان دچار مشکلات ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش از جمله اهداف اصلی این تحقیق بوده است.


وی همچنین اضافه کرد: تشخیص ناتوانی‌ها و اختلالات یادگیری، ارزیابی‌های بالینی و عصب‌روان‌شناختیو همچنین ارزشیابی‌های روانی-تربیتی برای گردآوری اطلاعات درزمینه‎‎ آموزش و مداخله‌های مناسب بالینی، تربیتی، تحصیلی و روان‎شناختی از دیگر هدف‎های تحقیقاتی در این طرح است.

به گفته عسگری، این طرح در سه مرحله شامل انطباق‎سازی و پرورش مقیاس (تهیه بسته اصلی بومی‎سازی شده آزمون و نیز آماده‎سازی سووال‎ها، زیرمقیاس‎ها و کلید نمره‎گذاری برای اجرای اصلی)، رواسازی و اعتباریابی(تدوین نسخه رواسازی و اعتباریابی شده ایران- استنفورد- بینه (ISB۵) به‌صورت یک مجموعه آزمون کامل ملی) و استانداردسازی (تعیین نمره سنی استاندارد و تهیه جدول‎های هنجاری) به اجرا درآمده است.

تعیین جایگاه هوشی کودکان
مجری این طرح پژوهشی یادآور شد: از جامعه آماری همه افراد ساکن در شهرها و روستاهای کل کشور در دامنه سنی ۲ تا ۹۰ سال، سه گروه نمونه بر مبنای الگوی طبقه‎بندی استان‎ها بر پایه ویژگی‎های جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زبانی جمعاً به حجم ۲۰۰۰ نفرانتخاب وداده‎ها بر اساس روش‎های پیشرفته روان‎سنجیتحلیل‌شده است.

وی با بیان اینکه خروجی اصلی این طرح یک «آزمون استاندارد هوش» برای کل کشور است افزود: این طرح می‎تواند علاوه بر کاربردهای انفرادی توسط افراد و خانواده‎ها برای شناخت توانایی‎ها و تعیین جایگاه هوشی فرزندان خود در مقایسه با همسالان وی در کل کشور، در زمینه‎های متعدد علمی، پژوهشی، اجرایی و تشخیصی نیز مورد استفاده قرار گیرد. زمینه‎هایی که گستره آن می‎تواند از هدایت، مشاوره و راهنمایی‎های آموزشی، تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از یک سو، تا کاربردهای بالینی مانند تشخیص و غربالگری انواع آسیب‎های شناختی و مغزی از سوی دیگر قرار داشته باشد.

به گفته وی، این طرح می‎تواند کاربرد‎های گسترده‎ای نیز در مشاوره شغلی و سازمانی در سازمان‎ها و نهادهای مختلف اجرایی و علمیبه‌منظور استخدام، جایگزینی، ارتقای سطح شغلی، واگذاری مسئولیت‎های متناسب با سطح توانایی افراد داشته باشد. یکی از عمده‎ترین مزایای این طرح مطالعاتی - تحقیقاتی در اختیار گذاشتن یک ابزار علمی و معتبر برای پژوهش در حوزه‎های مختلف علوم شناختی، روان‎شناسی، علوم تربیتی و بالینی در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی و نیز کلینیک‎های تخصصی است.
پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:
*آگاهانه توانمندی‌هایمان را افزایش دهیم
*توانمندی‌های شناختی یار دوران سالمندی

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات