بانک‌ها و کسب‌وکارها در زمان اختلال اینترنت چقدر متضرر شدند؟ / معاونان فناوری اطلاعات بانک‌ها و مدیران کسب‌وکارها پاسخ می‌دهند

بانک‌ها و کسب‌وکارها در زمان اختلال اینترنت چقدر متضرر شدند؟ / معاونان فناوری اطلاعات بانک‌ها و مدیران کسب‌وکارها پاسخ می‌دهند

و کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات در خصوص چالش‌هایی که در زمان قطعی اینترنت داشتند و تاثیری که بر فعالیت کسب‌وکارها و تعداد تراکنش‌های آنها داشته، صحبت کردیم. بیشتر معاونان فناوری اطلاعات بانک‌ها معتقد بودند که کاهش چشمگیری در تعداد تراکنش‌ها در زمان قطعی اینترنت به‌وجود نیامده است، چراکه از همان روز اول، خدمات بانکداری الکترونیک برقرار بود و مشتریان می‌توانستند از آنها استفاده کنند. در این میان برخی کارشناسان کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات از سختی کار در زمان قطعی اینترنت گله‌مند بودند، اینکه با نداشتن دسترسی به سرورهای خارجی بسیاری از فعالیت‌ها مانند به‌روزرسانی آنتی‌ویروس‌ها، تولید نرم‌افزار و کدنویسی متوقف شده بود. در حوزه فناوری اطلاعات توضیح داد: «در این چند روزی که اینترنت بین‌المللی قطع بود، به لطف او با اشاره به اینکه حدود یک سال پیش بانک ملت برنامه مانور قطعی اینترنت را تجربه کرد، گفت: «باتوجه به اجرای این برنامه این مساله که در قطعی اینترنت، سرویس‌های بانکی دچار اختلال می‌شوند یا نه مورد بررسی قرار گرفت؛ خوشبختانه آن زمان هم سازمان پدافند غیرعامل، وزارت ارتباطات و در زمان اختلال اینترنت توضیح داد: «شاید برخی مشتریان در بعضی نقاط دسترسی آنها سرویس‌هایی مانند سکه یا با این حال ترک تبریزی توضیح داد که برای برخی سرویس‌ها مانند به‌روزرسانی و بحث‌های امنیتی به اینترنت بین‌المللی نیازمند بودیم. او در این باره گفت: «در حوزه‌هایی که بانک‌ها برای برخی تجهیزات مانند گرفتن آخرین به‌روزرسانی در حوزه امنیت یا مجوزها نیازمند هستند که به یک سرویس‌دهنده بیرونی وصل شوند، با افتای ریاست جمهوری تمهیداتی صورت گرفت که بتوانیم به برخی آی‌پی‌ها دسترسی داشته باشیم که آن هم مشکل خاصی در این چند روز ایجاد نکرد و سرویس‌های ما در دسترس بودند.» در رابطه با قطعی اینترنت در هفته اخیر به آماری از تعداد تراکنش‌ها اشاره کرد و گفت: «در همان روزهای اولیه قطعی اینترنت، اختلالی در خدمات بانکداری مانند همراه نوین و صادقی علت افزایش تراکنش را اعتماد بیشتر مردم به سامانه‌های بانکی، نسبت به سامانه‌های تهیه شده توسط شرکت‌های همکار بانک و پرداخت دانست و توضیح داد: «علاوه‌بر این آماده بودن زیرساخت‌های لازم برای مواجه با شرایط پیش‌آمده، یکی از علل پایداری ارائه خدمات بانکی و پرداخت در کلیه کانال‌های ارائه خدمت بوده است.» با توضیح اینکه قطعی اینترنت عمدتا به‌دلیل قطعی ارتباط با خارج از کشور بوده، گفت: «بنابراین تغییراتی که در این خصوص در حوزه بانکداری رخ داد، محسوس نبود، مگر اینکه عده‌ای در خارج از کشور برای وصل شدن به ما مشکل پیدا کرده باشند که تعداد آنها نیز زیاد نیست.» او با اشاره به اینکه تعداد تراکنش‌هایی که در این چند روز کاهش پیدا کرده بسیار ناچیز بوده، توضیح داد: «در خصوص تراکنش‌ها به‌واسطه اینکه در داخل کشور صورت می‌گیرد و تمام دامنه‌هایی که بانک‌ها استفاده می‌کنند در ناحیه کشوری است، علی‌رغم اینکه اینترنت در این چند روز قطع بوده، مشکل خاصی در تعداد آنها به‌وجود نیامد و مشتریان بانک توانستند تمام سرویس‌های خود را از بانک دریافت کنند.» با توضیح اینکه سرویس‌های همراه‌بانک و اینترنت‌بانک در دسترس بود و مشکلی برای آنها به‌وجود نیامده، گفت: «با این حال تراکنش اینترنت‌بانک و همراه‌بانک ما نسبت به دو هفته قبل از قطعی اینترنت، به‌ترتیب با کاهش ۷۰ درصدی و ۶۰ درصدی روبه‌رو بوده است، اما نمی‌توان دلیل اصلی آن را قطعی اینترنت دانست، چراکه خدمات بانکداری ما در این مدت فعال بوده است. در مورد بانک ما نیز به‌دلیل اینکه ضریب نفوذ اینترنت در این یک هفته اخیر کم شده بود، مشتریان نیز کمتر به سراغ کانال‌های پرداخت الکترونیک رفته‌اند.» او در رابطه با مشکلاتی که برای کسب‌وکارها با قطعی اینترنت به‌وجود آمد، توضیح داد: «در این رابطه شبکه‌های اجتماعی فعال در حوزه تبلیغات، شناسایی و ارائه خدمات به مشتریان، به مشکل جدی برخوردند و امکان سرویس دادن و سرویس گرفتن برای آنها مقدور نبود. بخشی‌زاده در رابطه با اختلال شرکت‌هایی که به خدمات بانکی متصل هستند، توضیح داد و گفت: «در حال حاضر کسب‌وکارهای نوپا به‌دلیل بحث پرداخت‌های خود، به سیستم بانکی متصل هستند که در این مورد نیز مشکل خاصی به‌وجود نیامد. معاون فناوری اطلاعات یکی دیگر از بانک‌ها با توضیح اینکه تعداد تراکنش‌ها در روزهای اخیر کاهش چشمگیری نداشته، گفت: «در اولین روزی که اینترنت قطع شد، از سرویس‌دهی خارج شدیم، ولی از روز دوم ارتباط وصل شد و خدمات موبایل‌بانک برقرار بود. او با اشاره به اینکه پس از ارتباط با سایت‌های داخلی و دسترسی به آنها، خدمات بانکداری اینترنتی هم دسترس‌پذیر شد، توضیح داد: «در این میان سرویس‌ آنی بانک مبتنی بر بر این موضوع اتفاق نظر داشت که قطعی اینترنت مشکل خاصی را برای این بانک ایجاد نکرده است. در رابطه با کاهش تراکنشی که در یک هفته اخیر داشته‌اند، توضیح داد و گفت: «از روزی که قطعی اینترنت رخ داد، تقریبا ۷۰ درصد ریزش تراکنش داشتیم که به‌تدریج در روزهای بعد از این میزان کم شد و این درصد به ۵۰ رسید. او توضیح داد که این تعداد کاهش تراکنش به‌دلیل اینکه برخی از سایت‌ها هنوز نتواسته‌اند ارائه خدمت بدهند، قابل قبول است. به‌گفته او باتوجه به اینکه اکنون اینترنت‌های خانگی نیز وصل شده‌اند، به تعداد تراکنش‌ها افزوده شده، اما به‌دلیل اینکه هنوز اپراتورها اختلال دارند، افرادی که از این طریق تراکنش می‌زدند، هنوز دچار مشکل هستند. همچنین برنامه‌نویس‌های ما دیگر نمی‌توانستند به‌سادگی از کتابخانه‌های آنلاین گوگل استفاده کنند و در این مدت فعالیت آنها نیز متوقف شده بود.» با بیان اینکه کارکرد اصلی آدانیک تولید نرم‌افزار است، توضیح داد: «با قطعی اینترنت عملا فعالیت تولید و توسعه ما مختل شد، چراکه در تولید نرم‌افزار، استفاده از منابع تحت اینترنت آنقدر اساسی است که بدون آن ادامه کار قابل تصور نیست و کسی هم فکر نمی‌کرد جست‌وجوگری مانند گوگل از دسترس خارج شود. او ادامه داد: «در این یک هفته بخشی از توان شرکت صرف این شده بود که راهی را پیدا کنیم تا بتوانیم دسترسی به اینترنت داشته باشیم و مشکل خود را حل کنیم. مساله دیگری که وجود داشت این بود که شرکت ما به‌دلیل اینکه سعی کرده بحث چابکی‌ و برخی دورکاری‌ها را برای خود حفظ کند، از سرویس‌های ابری بیرونی استفاده می‌کند که بسیاری از اینها داخلی نیستند، چرا که این نرم‌افزارها مشابه داخلی ندارند یا اگر دارند، از لحاظ سرویس بهتر و ارزان‌تر بودن از خارجی‌ها استفاده می‌کنیم. به‌گفته او این قطعی اینترنت، اختلالی را بر روی تعداد تراکنش‌های مشتریان نهایی به‌وجود نیاورد، مشتریان ما موسسات مالی و بانک‌ها هستند و به‌دلیل اینکه از زیرساخت‌های داخلی در این مورد استفاده می‌شود، اختلال خاصی به‌وجود نیامد. او با بیان اینکه آن دسته از سایت‌هایی که سرور آنها در خارج کشور است دچار قطعی شده‌اند، اضافه کرد: «چرخه کامل نظام پرداخت بانکی (بانک‌ها، تامین‌کننده‌ها و بهره‌برداران و مشتریان) در داخل کشور قرار دارد و با محدودیتی مواجه نیستند.» فرزان ادامه داد: «تجربه سال‌های گذشته نیز نشان داده در زمان وقوع شوک‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مانند روزهای اخیر، میزان تراکنش‌های مالی در کشور کاهش قابل توجهی می‌یابد و پس از مدتی به حالت عادی باز می‌گردد.»

متن کامل خبر در سایت راه پرداخت

منبع خبر

راه پرداخت

راه پرداخت

رسانه فینتک ایران

    نظرات