چارگون در ۲۰ سالگی آخرین آمارهایش را اعلام کرد

هشتمین گردهمایی سالانه «چارگون» دیروز (۸ دی ماه) برگزار شد. شرکت چارگون که در سال ۱۳۷۷ افتتاح شده است در این گردهمایی، با همراهی مشتریان و کارکنان خود مروری داشت بر ۲۰ سال اول فعالیتش. «شاهین طبری»، رییس هیات مدیره چارگون در نشست خبری این همایش اعلام کرد که اگرچه در بیست سال گذشته تیم‌ها و محصولات بسیاری در چارگون تغییر کرده‌اند اما تنها چیزی که ثابت باقی مانده، انگیزه و کار تیمی بوده است. «فرزاد رحمانی»، مدیرعامل چارگون توضیح داد که این شرکت ارائه‌دهنده راهکار جامع نرم‌افزاری برای سازمان‌ها است اما به هیچ وجه خودش را درگیر یک بخش نمی‌کند:‌ «ما خودمان را درگیر یک سکتور خاص نمی‌کنیم. ۱۵۰۰ مشتری و یک و نیم میلیون کاربر اتوماسیون اداری داریم که در بین‌آنها وزارت‌خانه‌ها، دانشگاه‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ وجود دارد. تلاش چارگون این است که یک مجموعه نرم‌افزاری را تولید کند که مسائل مشتریان را حل کند؛ از اتوماسیون اداری و منابع انسانی گرفته تا مدیریت مالی، پشتیبانی و لجستیک سازمان‌ها.» طبری توضیح داد که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اتفاق سال جاری در چارگون، توسعه معماری «زاگرس» بوده است. به گفته او این معماری، دوباره‌نویسی یا ری‌فکتور نشده و بر اساس تکنولوژی‌های امروزی، تلاش کرده است تا مشکلات مشتریان را حل کند. رحمانی در خصوص زاگرس گفت: «معماری زاگرس پلتفرم جدید دیدگاه است که امروز به شکل عملیاتی معرفی شد و از طرف دیگر، برخی نرم‌افزارهایی که سال‌ها مشتریان از آنها استفاده می‌کردند نیز به پلتفرم زاگرس منتقل شدند.»
مزیت اصلی معماری زاگرس، کاهش هزینه‌ تغییرات و زمان تحویل محصولات نرم‌افزاری «دیدگاه» به مشتری است. این معماری همچنین به چارگون اجازه می‌دهد تا نرم‌افزاری‌های سازمانی خود را به شکل مستقل از هم به‌روز رسانی کند. رییس هیات مدیره چارگون در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه پس از گذشت ۲۰ سال از فعالیت چارگون، آیا این شرکت تمایلی برای ارائه خدمات به کاربران نهایی (B2C) یا کسب‌وکارهای کوچک دارد یا خیر، گفت:
«چیزی که روی آن توافق داریم این است که تمرکز باعث موفقیت می‌شود. B2C یک فضای جذاب است و کسی که در این حوزه کار کرده‌ باشد نمی‌تواند جذابیت‌هایش را کتمان کند. اما واقعیت این است که B2B و ایجاد تحول در سازمان‌ها هم جذابیت‌های خودش را دارد. پس اگر بتوانیم تمرکز بیشتری در حوزه کاری خودمان داشته باشیم می‌توانیم موفقیت جدی‌تری کسب کنیم. اما از طرفی کسب‌وکارهای کوچک هم برای ما بسیار جذاب هستند هرچند درآمد ما در حال حاضر از این بخش در مقایسه با سایر قسمت‌ها بسیار کم است.»
مدیرعامل چارگون نیز در پاسخ به دیجیاتو، در خصوص همکاری این شرکت با کسب‌وکارهای کوچک گفت: «از چند سال پیش سعی کردیم رویکرد کلاود را مطرح کنیم. راهکار کلاود دیدگاه، چیزی است که سال‌هاست مشتری دارد. برای مثال شرکتی که زیر ۵۰ نفر پرسنل دارد نیازی به نگهداری سرور و این مسائل ندارد. اما مسئله‌ای که کسب‌وکارهای کوچک دارند این است که می‌خواهند داده‌ها را در شرکت خودشان داشته باشند. پس کسی که می‌خواهد جدی وارد این حوزه شود، به جای به دست گرفتن بازار، باید بازاری را ایجاد و فرهنگسازی کند.» رحمانی، مدیرعامل چارگون در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا در زمینه دولت الکترونیک، دولت دست کمک به سمت چارگون یا مجموعه‌های مشابه دراز کرده است یا خیر، گفت:
«ما ۲۰ سال است که در این حوزه کار می‌کنیم و در بسیاری از وزارتخانه‌ها هستیم، اما اگر صادقانه بگویم، خیر. اما فرصت و شانسی که داریم این است که با فضاهایی که دولت الکترونیک باید اجرایی شود، ارتباط نزدیک داریم و مشتری ما هستند. هرچند بسیاری اوقات منتقد بوده‌ایم که کاش در زمان طراحی، در کنار افرادی باشیم که به دنبال این مسائل هستند. البته در این زمینه گلایه و شکایتی نداریم چون فکر می‌کنیم بعد از ۲۰ سال کار کردن، روش و سبک خودمان را پیدا کرده‌ایم اما عقیده داریم اگر خرد جمعی وجود داشته باشد، می‌تواند هم‌افزایی بیشتری ایجاد کند.»
طبری، رییس هیات مدیره چارگون نیز به همین سوال پاسخ داد و گفت: «یکی از نکات مهم دولت الکترونیک این است که سازمانی بتواند زیرساخت خودش را داشته باشد و امکان تعاملی هم داشته باشد و بتواند به مخاطب سرویس بدهد. ما از این نظر سهم بزرگی را داشتیم و داریم. ما می‌توانیم پناسیل فوق‌العاده‌ای ایجاد کنیم که سازمان‌ها بتوانند سرویس‌بیس با استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارها و مردم تعامل داشته باشند چون دولت الکترونیک ایده‌آل چیزی نیست که دولت بیاید و رونمایی کند. دولت باید زیرساخت ایجاد کند و سپس کسب‌وکارها بر همین اساس راهکارهایی را ارائه دهند. ما زیرساخت بزرگی را ایجاد کرده‌ایم. فکر می‌کنم اگر قرار باشد اتفاق مثبتی بیفتد به این شکل خواهد بود نه با ابلاغیه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها پشت درهای بسته.» مدیرعامل چارگون در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه در ماه‌های اخیر، این شرکت چقدر با چالش مهاجرت نیروهای فنی مواجه بوده نیز گفت که شرکت‌های تکنولوژی همیشه چالش نیروی فنی داشته‌اند اما در ماه‌های اخیر این مسئله سرعت پیدا کرده است: «در چارگون فضای کاری، چگونگی ارتباطات و نحوه فرصت‌دادن به انسان‌ها سبک خاصی دارد و افراد احساس می‌کنند در خانواده خودشان هستند. در نهایت اما نیروهای فنی چارگون کمتر به سایر شرکت‌ها مهاجرت می‌کنند، و عمده مهاجرت از چارگون، با هدف مهاجرت از کشور انجام می‌شود. این اتفاق در ماه‌های اخیر شدت گرفته. اگرچه حداقلش را داشته‌ایم اما وجود داشته.» رییس هیات مدیره چارگون در این نشست خبری به مرور تاریخچه و رویدادهای مهم این شرکت پرداخت و خبر داد که در سال ۱۳۸۲، در الکامپ دهم، اولین بار مجموعه «دیدگاه» به عنوان یک راهکار سازمانی تحت وب ارائه شد و در آن زمان راهکار تحت وب با این ابعاد وجود نداشت. شاهین طبری در همین رابطه گفت:
«تمام ارائه‌کننده‌ها، ویندوز را انتخاب می‌کردند اما ما تعریف جدایی از اتوماسیون را ارائه کردیم. این تغییر باعث نشد تا صرفاً امروز بگوییم ۱.۵ میلیون کاربر از نرم‌افزار ما استفاده می‌کنند، اعتقاد داریم در جامعه انفورماتیک و نرم‌افزارهای سازمانی تاثیر بزرگی داشتیم. اگرچه قطعاً در ۲۰ سال راهکارها به وب کشیده می‌شدند اما ما این فرایند را سرعت بخشیدیم.»
اتفاق مهم دیگری که طبری به آن اشاره کرد، ورود به عرصه موبایل در سال ۹۲ بود: «در آن زمان می‌توانستیم روی هزاران مشتری که داشتیم و محصول خودمان تمرکز کنیم. برآورد ما این بود که آوردن یک فضای B2B روی موبایل سخت باشد، اما بسیار سخت‌تر از آنچیزی بود که فکر می‌کردیم. حالا ۵ سال است که پلتفرم موبایل را توسعه می‌دهیم.» رحمانی توضیحات بیشتری در خصوص پلتفرم موبایل ارائه داد و گفت:
«در یکی از بانک‌ها با بیش از ۲۰ هزار کاربر، مدیرانی را داریم که در یک ماه، ۱۹۰ هزار نامه را مشاهده کرده‌اند که ۳۷ درصد آن از طریق پلتفرم موبایل بوده است. این یک آمار فوق‌العاده است و نشان می‌دهد اپلیکیشن ما توانسته خواسته‌های یک بانک دولتی را برآورده کند. «دیدگاه همراه» امروز از یک اپ ساده تبدیل به یک پلتفرم شده است و حدس ما این است که آمار استفاده مدیران از پلتفرم موبایل در سال‌های آینده به شدت افزایش پیدا کند.»
متن اصلی این خبر در سایت دیجیاتو

    نظرات