ایران چاره‌ای جز پیوستن به روند جهانی حمل‌ونقل هوشمند ندارد

ایران چاره‌ای جز پیوستن به روند جهانی حمل‌ونقل هوشمند ندارد

بر اساس گزارش یکی از پایگاه‌های جهانی در حوهز تحولات شهری، در آینده‌ای نزدیک جهان به ناچار دچار شهرهای هوشمند خواهد شد. در این گزارش آمده است که ۱۲ شهر در قاره آسیا نیز جزء پیشروترین شهرهای هوشمند خواهند بود.

در ایران نیز با توجه به همه‌گیری اینترنت و گوشی‌های هوشمند زیرساخت مناسبی برای ایجاد شهرهای هوشمند و حمل و نقلی مناسب با این شهرها ایجاد شده است. به گونه‌ای که مهدی اوجانی معاون گروه خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید: زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی حمل‌و‌نقل در ایران ایجاد شده است.

"تا سال ۲۰۲۵، یکصد درصد خودروهای تولید شده قابلیت اتصال به اینترنت را خواهند داشت که همین مورد یکی از زمینه‌های هوشمندسازی حمل‌ونقل در کشور است."

اوجانی با اشاره به این نکته بیان می‌کند: با توجه به این‌که ستاد توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بازوی اجرایی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در حوزه‌های حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی است برای توسعه این بخش موضوعات مختلفی را پیگیری کرده است.

آن‌طور که معاون گروه خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید: بر اساس آمارهای جهانی تا سال ۲۰۴۰ به ازای هر ۱۰ نفر، ۷ نفر در شهرها زندگی می‌کنند، ضمن آن که سالانه ۶۰ میلیون نفر به جمعیت شهرهای دنیا اضافه خواهد شد.

بر اساس نتایج به دست آمده از این گزارش، ایران در میان ۱۰ کشور اول دنیا از نظر تعداد جمعیت شهری قرار گرفته است، به گونه‌ای که تا سال ۲۰۲۵، ۷۴ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند.

تا سال ۲۰۱۷، ۷۴ شهر در قاره آسیا پروژه‌های هوشمندسازی را اجرایی کردند که این امر نشان می‌دهد پدیده جهانی شهرنشینی در دنیا آغاز شده و با سرعت زیادی در حال گسترش است.

معاون گروه خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اجرای پروژه هوشمندسازی در کشور با تاکید بر این که این طرح در سه سطح تجهیزات پایه و شبکه‌ای، نرم‌افزارهای کاربردی هوشمند و پذیرش جامعه تعریف می‌شود، می‌گوید: ایران به سطح پذیرش جامعه نسبت به فناوری‌های جدید کمتر توجه کرده و این در حالی است که اگر می‌خواهیم در حوزه هوشمندسازی موفق عمل کنیم، بدون توجه به این آیتم طرح‌های ما ابتر خواهند ماند.

اوجانی با اشاره به هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری، بیان می‌کند: در حال حاضر ما با حجم انبوه وسایل جابجایی مانند خودروهای شخصی و موتور سیکلت‌ها، رشد و نفوذ گسترده گوشی‌های هوشمند و اینترنت همراه مواجه هستیم.

"تاکسی‌های اینترنتی، پارکینگ‌های هوشمند و دوچرخه‌های اشتراکی از جمله راه‌کارها برای حمل و نقل شهری هوشمند است."

معاون گروه خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این مطلب، می‌گوید: بر اساس آمارهای جهانی تا سال ۲۰۲۵، ۱۰۰ درصد خودروهای در حال تولید قابلیت اتصال به شبکه اینترنت را خواهند داشت، ضمن آن‌که حجم سرمایه‌گذاری برای پارکینگ‌های هوشمند ۴۳ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

بر اساس آمارهای جهانی ایران از لحاظ شهر هوشمند در جایگاه‌های خوشایندی قرار ندارد. تاکنون هیچ کدام از شهرهای ایران به دلیل عدم ارائه اطلاعات در آمارهای جهانی وارد نشده است؛ ولی ایران برای وارد شدن به حمل و نقل هوشمند با دو پارادایم خودرو محور و حمل ونقل محور مواجه است که با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور قادر هستیم به سمت حمل و نقل هوشمند حرکت کنیم.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

اخبار مرتبط:

چرا به حمل و نقل هوشمند نیازمندیم؟

سیستم حمل ونقل هوشمند چگونه کار می کند؟

حمل و نقل هوشمند چیست

معرفی سیستم های حمل و نقل هوشمند و مزایای آن ها

حمل و نقل هوشمند یکی از مولفه های رسیدن به شهر هوشمند

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات