مپیک ۲۰۱۹، مکانی برای تعامل خرده فروشان...

مپیک ۲۰۱۹، مکانی برای تعامل خرده فروشان...

مپیک ۲۰۱۹، مکانی برای تعامل خرده فروشان بین‌المللی

مپیک ۲۰۱۹، مکانی برای تعامل خرده فروشان بین‌المللی
پرشتاب به مقصد آینده رویایی

درست مانند همیشه و هر سال، روزهای منتهی به پایان سال میلادی برای صنعت خرده‌فروشی ایام شلوغ و در عین حال جذابی است.
۱۳ تا ۱۵ نوامبر، مراسم مپیک در شهر کن فرانسه، بزرگان و صاحبان صنایع گوناگون صنعت خرده‌فروشی شامل مشاوران املاک و مستغلات، عاملان فروش اینترنتی و خرده‌فروشی نوین را گرد هم جمع و در نهایت با بهترین خروجی ممکن، دنیای خرده‌فروشی را سرشار از اطلاعات جدید و امید به آینده بهتر کرد. مپیک ۲۰۱۹، فرصتی برای بررسی موضوعات مهمی مانند فاصله و جایگاه‌های خرده‌فروشی بود. مقاصد خرده‌فروشی نوین و چگونگی ورود و خو گرفتن به نسل نوین مراکز خرید، در مپیک امسال مورد بررسی قرار گرفت. ۸۵ هزار شرکت‌کننده این مراسم چه چیزهایی به دست آوردند؟ یکی از اصلی‌ترین اهداف مراسم پیش ‌رو، آموزش هرچه بیشتر مشتریان مراکز خرید بود؛ به این معنا که رفتارشناسی گسترده‌ای در زمینه مشتریان و حضورشان در مراکز خرید و مال‌های مختلف صورت گرفت. پیچیدگی خاص در روابط بین فروشنده و مشتری در طول سال‌ها به یک راز تبدیل شده و شما برای رمزگشایی از این اتفاق، باید خواسته‌ها و افکار دو طرف را کاملا بشناسید.

جایگاه‌ها و فاصله‌ها
برای رمزگشایی از این ماجرا باید به مفاهیمی مانند فاصله‌ها و جایگاه‌ها اشاره کرد. فاصله‌ها به مفاهیمی مانند میکس و درهم‌آمیختگی، فضاهای تجاری و نقش طبقه‌بندی تجاری در خرده‌فروشی اشاره دارد. در گذشته فضاهای تجاری از هیچ‌گونه طبقه‌بندی خاصی برخوردار نبود؛ به این معنا که شما می‌توانستید انواع وسایل را در یک طبقه بیابید اما اکنون و از آنجا که دید بصری به مکانیسم‌های برتری در خرده‌فروشی اضافه شده، اکثر صاحبان صنعت خرده‌فروشی در مرکز خرید خودشان با ایجاد طبقه‌بندی و فاصله بین محصولات مختلف، علاو‌ه‌بر ایجاد یک نظم مشخص و راحت‌تر کردن کار مشتریان، نوعی جذابیت بصری هم به وجود آورده‌اند. در شهرهای بزرگ، مراکز خرید حکم اکسیژن اضافه برای تنفس و حیات بهتر را دارند. شاید وجود انبوه مراکز خرید نشانه موفقیت نباشد اما قطعا تجهیز مناسب و به‌روزرسانی سازه شما، می‌تواند نشان دهد تا چه اندازه در شغل خودتان موفق هستید. از طرفی، علاوه‌بر ایجاد فاصله، مفهومی به نام «میکس مراکز خرید» هم وجود دارد. با چندوجهی شدن مراکز خرید، دیگر مثل گذشته تنها به مرکزخرید نمی‌روید تا با دستی پر از ساک خرید به منزل برگردید. شما به مرکز‌خرید می‌روید تا علاوه بر خرید، فیلم خوب ببینید، اغذیه مناسبی میل کنید و البته از تفریحات موجود برای خودتان و خانواده‌تان لذت ببرید. بله، امکان دارد به مراکز خرید بروید و به جای خرید، همه کارهای بالا را انجام دهید! در اجلاس مپیک آموزش داده شد چگونه به‌عنوان یک کارفرما تمامی متراژ مراکز خرید را مورد استفاده مفید قرار بدهید و به‌عنوان مشتری هم استفاده بهینه از خدمات موجود را آموختید.

کانال ارتباطی بین خرید آنلاین و حضوری
یکی دیگر از مفاهیم پرتکرار در مپیک ۲۰۱۹، ایجاد یک کانال ارتباطی بین خرید آنلاین و حضوری است. در این زمینه همیشه حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. خرید آنلاین نیازمند صرف وقت و انرژی کمتری است اما مزیت عمده خرید فیزیکی یعنی حق گسترده انتخاب و لذت قدم زدن در فضاهای تجاری را ندارد. ایجاد یک حلقه رابط بین خرید فیزیکی و آنلاین، می‌تواند شکاف و فاصله موجود بین این دو سبک را تا حدود زیادی کم کند. اومنی‌چنل و راهکارهایی مشابه دری به سوی جهانی تکنولوژیک‌تر در زمینه خرید است.

سودرسانی از طریق توریسم
در کنار تمام این مفاهیم، صنعت توریسم و نقش آن در توسعه خرده‌فروشی هم در مپیک ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گرفت. صنعت توریسم بیشتر از جنبه مالی و سودی که به کشورها می‌رساند، مورد بررسی قرار می‌گیرد اما تا به حال کمتر در مورد سود این صنعت به خرده‌فروشی صحبت شده است. شما در بدو ورود به یک کشور توریستی در فرودگاه پیاده می‌شوید. اگر فضای فروشگاهی فرودگاه در سطح مطلوبی باشد، مسافر قطعا مایل به خرید می‌شود و از این طریق به صنعت خرده‌فروشی کشور مقصد کمک می‌کند. علاوه‌بر این، برخورداری از یک استراتژی مشخص در زمینه هدایت گردشگران می‌تواند منابع مالی مناسبی برای خرده‌فروشی‌ها تامین کند. چند‌منظوره کردن هرچه بیشتر مراکز خرید و سوق دادن آنها به جهانی شدن هرچه بیشتر در جلب نظر مسافران اهمیت زیادی دارد. به‌طور مثال مرکزخرید «ابن‌بطوطه» در دوبی، چندین ورودی مجزا با معماری چند کشور همجوار امارات ساخته و با ورود به هر بخش عناصر فرهنگی کشور مورد نظر را مشاهده می‌کنید. چنین فضایی به توریستی شدن و البته سودرسانی گردشگر به مراکز خرید و مال‌های هر کشور کمک زیادی می‌کند. در سایر نقاط دنیا هم ارتباط بین مراکز خرید و مشتریان (گردشگران) به شیوه خاص خودش تعریف می‌شود. آیا آنچه «رویای آمریکایی» نام دارد، همین استقبال فوق‌العاده دنیا از مراکز خرید این کشور است؟ مدل سنتی مراکز خرید تغییر کرده چون خریداران و بازدیدکنندگان تغییر کرده‌اند. خرید تنها بخشی از نیاز یک بازدیدکننده مراکز خرید است و وقتی صحبت از مراکز خرید چندمنظوره می‌شود، ناخودآگاه ردپای نرم‌افزارها و تکنولوژی‌های جدید ملموس به نظر می‌رسد. بر همین اساس، مفهوم مشتری مدرن به حدی اهمیت داشت که روز قبل از شروع رسمی مپیک به این موضوع اختصاص داده شد. واژه‌ای به نام «ریتیلتینمنت» با مفهوم دوگانه «خرده‌فروشی و تفریح» جای خود را در صنعت خرده‌فروشی باز کرده است. این روزها دیگر فودکورت، خرید و تفریح حداقل در مراکز خرید از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و در واقع قسمتی از یک موضوع واحد به حساب می‌آیند؛ دینامیسمی به نام خرده‌فروشی مدرن. در این وادی، سطح انتظارات از یک مرکزخرید و مال بالاست و مشتری‌مداری ایجاب می‌کند به بهترین نحو، خواسته‌های مشتری توسط فروشنده برآورده شود. در مپیک ۲۰۱۹ به این موضوع و تمامی مفاهیم خرده‌فروشی نوین روی خوش نشان داده شد!
نویسنده: ناتالی دپترو (مدیرارشد مپیک)

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات