چالش آموزش مشتریان تازه‌کار خدمات استارتاپ‌های حوزه بلاک‌چین

چالش آموزش مشتریان تازه‌کار خدمات استارتاپ‌های حوزه بلاک‌چین

بر اساس دیدگاه بسیاری از کارشناسانی که در سال‌های اخیر غالب فعالیت‌های خود را در حوزه رمزنگاری انجام داده‌اند، با وجود اینکه بسیاری از استارتاپ‌ها امروزه پروژه‌های خود را با استفاده از فناوری بلاک‌چین و رمزنگاری انجام می‌دهند اما متأسفانه عموم مردم از مفاهیم پایه و اصلی این فناوری اطلاعات بسیار کمی دارند.

به گزارش اکوسیستم، علی رغم گسترش استفاده از فناوری رمزنگاری و بلاک‌چین در بسیاری از پروژه‌های انجام شده توسط استارتاپ‌های مختلف، دانش عمومی در سطح بسیاری از جوامع از این فناوری و قابلیت‌های آن بسیار محدود و کم است.

بسیاری از استارتاپ‌ها در دنیا وجود دارند که مهندسان و کارشناسان آن‌ها قصد دارند تا با استفاده از فناوری بلاک‌چین و رمزنگاری پروژه‌های خود را انجام دهند. خوشبختانه مهندسان و کارشناسان فعال در این پروژه‌ها به اندازه کافی با این فناوری آشنا هستند. اما چالش بزرگ این استارتاپ‌ها جذب کاربر و مشتری برای خدمات خود است که با استفاده از این فناوری‌ها ارائه می‌شود و در نتیجه موضوعی که به آن بسیار نیاز دارند این است که ابتدا قبل از ارائه محصول خود کاربران و مشتری‌های خود را در خصوص فناوری بلاک‌چین و رمزنگاری و همچنین مفاهیم پایه و قابلیت‌های این فناوری‌های آشنا کنند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان پاسخ سؤالاتی از قبیل اینکه بیت‌کوین چیست و یا اتریوم چه تفاوتی با بیت‌کوین دارد و یا اینکه فناوری بلاک‌چین چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان به ارزهای رمزنگاری شده و خرید و فروش آن‌ها دسترسی داشت در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد اما در عمل توضیح و پاسخ به هر کدام از این سؤالات پیچیده و نیاز به روشن کردن بسیاری از مفاهیم پایه دارد.

مثلاً تا چندی پیش یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ارزهای رمزنگاری فعالیت داشت با وجود اینکه به کاربران خود امکان تبادل ارزهای رمزنگاری شده از جمله اتریم و بیت‌کوین را از طریق پلتفرم این شرکت می‌داد اما برای کاربران خود خدماتی به منظور نگهداری و یا ذخیره ارزهای رمزنگاری شده ارائه نمی‌داد.

نکته‌ای که در ادامه باید به آن توجه داشت این است که بر خلاف نحوه نگهداری پول در حساب بانکی معمول افراد می‌توانند ارزهای رمزنگار خود را از جمله بیت‌کوین و اتریوم در یک کیف پول رمزنگاری شده که می‌تواند هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین ایجاد شود، نگهداری کنند.  این کیف پول رمزنگاری شده دارای یک آدرس است که محتوی 26 تا 35 حرف الفبایی است. برای تبدیل پول به ارز رمزنگار شده و یا انتقال پول به کیف پول رمزنگاری شده، کاربر می‌بایست پول را به آدرس کیف پول رمزنگاری شده ارسال نماید.

معمولاً روند ارسال پول به این کیف پول رمزنگاری شده برای کاربرانی که آشنایی چندانی ندارند، در ابتدای کار کمی سخت و دشوار است. از طرفی نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که کاربر در هنگام ارسال پول به کیف پول رمزنگاری شده می‌بایست توجه داشته باشند که آدرس کیف پول را به درستی وارد کنند زیرا هر گونه اشتباه در آدرس کیف پول باعث می‌شود که ارسال پول دچار مشکل شود. از طرفی هیچ امکانی برای دسترسی و بازیابی مجدد آدرس کیف پول و یا رمزهای عبور برای باز کردن این کیف پول وجود ندارد زیرا هیچ سازمان مسئولی برای این کار تاسیس نشده است.

تجربه نشان داده است که بسیاری از کاربران و دارندگان ارزهای رمزنگاری شده به دلیل اشتباه در آدرس کیف پول بخش زیادی از سرمایه خود را در هنگام انتقال پول به کیف پول رمزنگاری شده از دست داده‌اند. در برخی از وارد نیز به دلیل لو رفتن رمز عبور کیف پول، پول‌های آن‌ها توسط سارقین دزدیده شده است. در هر دو موارد یعنی چه اشتباه در آدرس کف پول و یا لو رفتن رمز عبور کیف پول، به دلیل اینکه اطلاعات در یک پایگاه داده مرکزی ثبت نمی‌شود، امکان ردیابی سرقت و یا بازیابی آدرس کیف پول وجود ندارد.

درک ماهیت غیر متمرکز بیت‌کوین و ارزهای رمزنگار شده و توجه به این واقعیت که هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که بتواند در معاملات و یا نقل و انتقالاتی که در دنیای ارزهای رمزنگاری شده می‌شود، دخالتی بکند برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش دارند بسیار مهم و حائز اهمیت است.

اگر چه بسیاری از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف سعی می‌کنند تا در خصوص فناوری رمزنگاری به خصوص استفاده از آن در ارزهای رمزنگاری شده مطالب مختلفی قرار دهند و بسیاری از کاربران نیز برای آشنا شدن با مفاهیم ابتدایی در خصوص این فناوری به این مطالب مراجعه می‌کنند اما متأسفانه اغلب این مطالب حول دو موضوع یکی "کارگزار ارز رمزنگاری شده" و دیگری خصوصی و یا عمومی بودن استفاده از آن ارزهای رمزنگاری شده است.

استارتاپ‌هایی که در حوزه فناوری رمزنگاری و استفاده از این فناوری برای انجام پروژه‌های خود فعالیت می‌کنند باید متوجه این مطلب باشند در ابتدای شروع هر پروژه بدانند اولاً قرار است با استفاده از این فناوری یک چالش و مشکل را حل کنند و در واقع از فناوری رمزنگاری در جهت آسان‌تر کردن و حل مشکلاتی که در بسیاری از حوزه‌های وجود دارد استفاده نمایند.

مثلاً استارتاپی وجود دارد که حوزه فعالیتی آن خرید، فروش، رهن و اجاره املاک و مستقلات با استفاده از فناوری بلاک‌چین است. نحوه کار این استارتاپ بسیار جالب است اما قبل از اینکه در ادامه نحوه کار این استارتاپ توضیح داده شود باید به یک موضوع پایه و اساسی در فناوری بلاک‌چین و یا رمزنگاری توجه کرد و آن ایجاد یک پلتفرم توسط هر استارتاپی است که می‌خواهد از این فناوری در پروژه‌های خود و خدماتی که مشتری ارائه می‌کند استفاده نماید.

در واقع قبل از اینکه هر استارتاپ فعال در حوزه رمزنگاری بخواهد شروع به کار کند می‌بایست یک پلتفرم برای استفاده از خدمات خود در اختیار افراد و مشتریان قرار دهد. این مسئله در ادامه فعالیت استارتاپ بسیار تأثیر گذار است.

اما در مورد نحوه کار این استارتاپ باید گفت که در مدل‌های سنتی رایج در کسب‌وکارهای حوزه صنعت املاک و مستغلات، ذینفع اصلی صاحب ملک بوده است و فردی که خانه‌ای را رهن یا اجاره می‌کند معمولاً در معامله در سمت آسیب‌پذیرتر قرار می‌گیرد. از طرفی معادلات اقتصادی در این مدل‌های سنتی چندان مناسب و کارگشا نبوده‌اند از این رو در این استارتاپ سعی شده است تا به جای استفاده از این مدل‌های سنتی، از مدل‌های پیشرفته و مدرن در صنعت املاک و مستغلات استفاده شود. بنابراین اولین چیزی که بعد از ایجاد یک پلتفرم در این استارتاپ مورد توجه قرار گرفته است، تغییر الگوهای سنتی صنعت املاک و مستغلات و تبدیل آن به مدل‌های مدرن بوده است. برای تبدیل مدل‌های سنتی به مدرن تنها روشی که بسیار کارگشا بود و کار استارتاپ را تا حد قابل توجهی ساده و آسان می‌کرد، استفاده از فناوری بلاک‌چین و ایجاد یک شبکه اجتماعی غیر متمرکز بود.

اما در خصوص نحوه  آموزش کاربران و مشتریان استارتاپ برای استفاده از خدماتی که تحت فناوری بلاک‌چین ارائه می‌شوند، باید گفت یکی از روش‌های آموزش کاربران، بازگو کردن نحوه عملکرد استارتاپ در ارائه خدمات و یا حتی داستانی است که پشت تصمیم استارتاپ برای استفاده از این فناوری در خدمات است.

در واقع بسیاری از کاربران تمایل دارند که بدانند پشت ارائه این خدمات با استفاده از این تکنولوژی که شاید می‌توانست به روش‌های دیگری ارائه شود چه چیزی وجود دارد و چرا از این راه ارائه می‌شود.

نمونه‌ای دیگر از استارتاپی که خدمات خود را با استفاده از فناوری بلاک‌چین به مشتریان خود ارائه می‌دهد، استارتاپی است که در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و ارائه خدمات به مشتریان برای استفاده از این انرژی‌ها فعال است. در حالی که برای متخصصان امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از فناوری رمزنگاری در یک شبکه میکروتیک بسیار جالب و هیجان‌انگیز است اما ممکن است برای عده‌ای دیگر استفاده از این فناوری آن هم برای تولید انرژی تجدید پذیر چندان اهمیتی نداشته باشد.

در این مورد برای اینکه کاربر و مشتری اولاً از نحوه کار و همچنین خدمات و قابلیت‌هایی که این استارتاپ به او ارائه می‌دهد آگاه شود و از طرفی به استفاده و خرید خدمات این استارتاپ ترغیب شود می‌بایست قبل از اینکه در مورد مواردی از جمله فواید استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگزینی سوخت‌های فسیلی با آن‌ها را توضیح داد به مواردی در خصوص نحوه فعالیت این استارتاپ و عوایدی که کاربر می‌تواند در عوض استفاده از خدمات این استارتاپ به آن دسترسی پیدا کند، صحبت کرد.

در واقع تمرکز بر روی این موارد می‌تواند به کاربران و مشتریان استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری رمزنگاری برای آشنا شدن با نحوه کار این تکنولوژی همچنین ترغیب آن‌ها به روی آوردن و استفاده از خدمات این استارتاپ‌ها بسیار کمک نماید.

    نظرات