«دانش‌بنیان» به ایستگاه سی‌وپنجم رسید

«دانش‌بنیان» به ایستگاه سی‌وپنجم رسید

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، کارهای بزرگ در حال انجام است. کارخانه نوآوری آزادی نیز افتتاح شد. کاری بس بزرگ. می خواهیم نشان دهیم که ایرانی با همت، غیرت و نیروی اندیشه کارهای نشدنی را ممکن می‌کند. زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور شکل گرفته است. بازیگران این زیست بوم همه در تلاش اند برای ایرانی سرافراز.

طلیعه این شماره از ماهنامه یادداشتی از پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و سردبیر این ماهنامه است که یادداشتی با عنوان «پیش از دمیدن سپیده» مردم ایران را خطاب قرار داده است. یادداشتی که نوید ایرانی پیروز و قدرتمند با کمک علم و فناوری می‌دهد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «همیشه سیاه‌ترین موقع شب، لحظه پیش از دمیدن سپیده است. سخت‌ترین و سنگین‌ترین بخش وزنه‌برداری، هنگامی است که وزنه در چند سانتیمتری بالای سر قرار می‌گیرد. دشواری‌ها، مقدمه آسودگی‌هاست. این درس را کائنات به ما آموخته است. بهار زیبایی و زندگی‌اش را مرهون سردی و سختی زمستان است.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «حالا ما در آستانه بهار علم و فناوری هستیم. همه بازیگران زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی در ایران، نسیم نوروزی را استشمام می‌کنند. فلق فناوری در حال رخ‌نمایی در آسمان اقتصاد مقاومتی سرزمینمان است. بیش از ۴۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند و هزاران شرکت خلاق و نوآور، استارت‌آپ، مراکز نوآوری، شتابدهنده و صندوق‌های جسورانه و اخیرا کارخانه‌های نوآوری، بی‌محابا پا به عرصه عمل گذاشته‌اند و از علم و فناوری‌شان بهره‌ها می‌برند.»

کارخانه نوآوری و میزبانی از رییس‌جمهوری

در این شماره از ماهنامه، گزارشی از افتتاح کارخانه نوآوری با حضور حسن روحانی رییس جمهوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز آمده است. اتفاقی که حضور جوانان در زیست بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی را به رسمیت شناخت و بهره مندی از توانمندی جوانان را به همه گوشزد کرد.

ارائه مختصری از دستاوردهای سفر چین ستاری در آبان ماه امسال نیز بخش دیگری از این ماهنامه است که می توانید جزییات این سفر چند روزه را در دانش بینان سی و پنجم بخوانید.

شکوفایی مجدد صنعت پرورش میگو

بررسی کارشناسی طرح کلان ملی تولید میگوی عاری از بیماری موضوع دیگری است که در این شماره از دانش‌بنیان به آن پرداخته شده است. داستانی که درباره نحوه شکل‌گیری ایده راه‌اندازی طرح کلانی برای تولید میگوی عاری از بیماری.

محمود بهمنی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و فوق دکترای تخصصی اندوکراینولوژی آبزیان است که در گفت‌و‌گو با دانش‌بنیان به جزئیات این طرح کلان و آثار آن بر توسعه تولید و صادرات در صنعت آبزی‌پروری اشاره کرده است. طرحی که برای تولید محصول سالم در صنعت آبزی‌پروری کشور به اجرا درآمده است. این طرح با کسب دانش فنی بالا در زمینه تولید میگوی عاری از بیماری، موفق شده است که فرصت ایده‌آلی نیز برای صادرات ایجاد کند، زیرا در بین کشورهای منطقه، میگوی عاری از بیماری تولید نمی‌شود.

پلی میان صنعت و دانشگاه

یکی از اتفافات آذرماه امسال برگزاری کنفرانس ملی رادار و اویونیک به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان بود. کنفرانسی که با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای گردهمایی متخصصین، دانشمندان و صاحبان صنایع در این حوزه برای همگرایی بیشتر در فعالیت‌های علمی، پژوهشی و صنعتی برگزار شد.

بنا به گفته مجدالدین نجفی، دبیر کنفرانس اویونیک، «این حوزه در دنیا گردش مالی بالایی دارد و در یک دهه اخیر توجه علمی و آکادمیک و تجاری نیز به این حوزه جلب شده و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی به آن ورود پیدا کرده‌اند. بنابراین نیاز به جمعی داریم که هر دو، سه سال یک‌بار، دانش ایجاد شده در دانشگاه‌ها و صنایع دولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان را تبادل کنند و به بررسی چالش‌ها و نیازمندی‌ها بپردازند. این کنفرانس در راستای برآورده کردن همین نیاز است و در آن جمع دانشگاهیان، شرکت‌های دانش‌بنیان، متولیان صنایع و مسئولین حضور دارند.»

در برابر رکود

در سی‌وپنجمین شماره ماهنامه دانش‌بنیان، حمید آذرمند تحلیلگر اقتصادی گزارشی از تغییرات اقتصادی در کشور و نحوه دگرگون شدن اقتصاد سنتی کشور ارائه کرده است. در این گزارش آمده است؛ بیش از یک سال است که شاخص‌های اقتصادی مانند رکود، کاهش رشد اقتصادی و رشد تورم وضعیت بنگاه‌های اقتصادی را با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو کرده است. این پیچیدگی علاوه بر سیاستگذار، صاحبان شرکت‌ها و بنگاه‌ها را تحت الشعاع تاثیرات خود قرار داده است. در مطلب پیش رو، راه‌های برون‌رفت و راهکارهایی برای حل مسئله را بررسی کرده‌ایم.

اقتصاد ایران از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ وارد رکودی عمیق توام با تورمی بالا شده است. اگرچه گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد در سال‌های آتی اقتصاد ایران از رکود خارج می‌شود اما نشانه‌های این خروج تاکنون در بازار‌های ایران بروز نیافته است.

در افق زمانی یک یا دو سال آینده، امکان بازگشت به روند بلندمدت رشد اقتصادی و به طریق اولی، دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار وجود ندارد و لذا در کوتاه‌مدت باید هدف دولت،‌ بازگشت ثبات اقتصادی، حفظ سطح تولید، ممانعت از تخریب ظرفیت‌های تولید کشور و زمینه‌سازی برای خروج از رکود باشد و در این راستا لازم است برخی اصلاحات و اقدامات فوری به اجرا درآید. برای دستیابی به اهداف مذکور لازم است اقدامات و سیاست‌های اقتصادی دولت حول دو محور باشد: «مدیریت نقدینگی و بازگشت ثبات» و «حفظ سطح تولید و حمایت از بنگاه‌ها.»

باید کمربندها را سفت کرد

صدرا جعفرپور هم در این شماره از ماهنامه گزارشی درباره حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد نوین کشور نوشته است. در این گزارش آمده است که تجربه رکود‌های اقتصادی نشان می‌دهد باید همواره آمادگی ادامه بحران اقتصادی تا سال‌های متمادی را داشت و برای آن برنامه مدون، دقیق و مشخصی طراحی کرد. هیچ‌وقت نباید به این امید داشت که بحران اقتصادی به‌زودی تمام می‌شود و اوضاع بهبود می‌یابد. بنابراین همیشه باید برای شرایط بدتر از وضع موجود آماده باشید.

حمایت دولت در سایه شفافیت

بهنام ملکی، اقتصاددان، نیز در این شماره از راه‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط سخت می‌گوید. بهنام ملکی اقتصاددانی است که به ساختارهای بوروکراسی موجود نقدهای بسیاری را وارد می‌داند و معتقد است این ساختار‌ها بسیار بزرگ و ناکارآمد هستند. او می‌گوید در کنار اصلاح این ساختارها باید نهاد تازه‌ای برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مرحله تجاری‌سازی تشکیل شود.

رویاهای بزرگ

«بحث آشنایی‌ام با خودرو از همان دوره لیسانس شروع شد. علاقه زیادی به روباتیک داشتم و در پروژه‌های روباتیک فعالیت می‌کردم. در مسابقه خودروهای الکترونیکی دانشگاه شریف شرکت کردم و همان‌جا تیممان تشکیل شد و از روباتیک به حوزه خودرو کشیده شدم.»

گفت‌و‌گو با حوریه مزدارانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پرگاس خودرو شریف از دیگر بخش‌های این شماره دانش‌بنیان است. شرکتی که در زمینه قطعات خودرو فعالیت می‌کند و به حوزه تولید خودروهای هیبریدی ورود کرده است.

آینده چاپگرهای زیستی در ایران

«سرشان به سنگ ناامیدی خورده و گروه تا مرز فروپاشی پیش رفته، اما این باعث نشده دست از ادامه کار بکشند. دوباره از جا برخاسته‌اند و در مسیری که می‌دانستند درست است، پیش رفته‌اند و امروز به جایی رسیده‌اند که خودشان را به عنوان تنها تولیدکننده چاپگر زیستی به بازار معرفی کرده‌اند.» مجید حاجی حسینعلی، مدیرعامل شرکت امیدآفرینان مهندسی آینده در این شماره با گفت و گویی که با این شماره دانش بنیان داشته بر تلاش همه جانبه برای تحقق اقتصاد دانش بنیان تاکید کرده است.

باید خودخواه بود

هاله حامدی‌فر، مدیرعامل شرکت سیناژن یکی از زنان موفق عرصه دانش بنیانی در کشور است که در این شماره از دانش بنیان به سراغ او رفته اند. کسی که جنگیدن برایش تفریح است و با همین روحیه توانسته داروهای ایرانی را در عرصه های بین المللی به رخ بکشاند. شرکتی که پیشروی شرکت های فعال در حوزه تولید دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج و داروهای بیوتکنولوژیک است. می توانید این گفت و گوی جذاب را در سی و پنجمین شماره دانش بنیان بخوانید.

کاربردهای بلاکچین

در این شماره از دانش بنیان پرونده ای برای فناوری بلاکچین باز شده است. برای بررسی این موضوع، مروری مختصر بر پیچیدگی‌های فناوارنه این حوزه صورت گرفته است. «براساس نوع فناوری به کار رفته در بلاکچین‌ هر فرد یا نهاد می‌تواند برای خود زنجیره منحصربه‌فردی با استفاده از پروتکل‌های مشخص شده ایجاد کند.» در این گزارش آمده است که برخی این قابلیت را سرشاخه یا محل انشعاب نام‌گذاری کرده‌اند، چون هر کاربری که توانمندی استفاده از این فناوری را داشته باشد، می‌تواند در زمانی مشخص انشعابی برای خود ایجاد کند و با نامی مشخص و اختصاصی آن را رشد دهد.

اگر می خواهید در این باره اطلاعات بیش‌تری داشته باشید حتما به شماره سی و پنجم دانش بنیان سری بزنید.

چگونه نانوذرات می‌توانند راه درمان سرطان را تغییر دهند؟

«نود و نه درصد از داروهای سرطانی هرگز به تومورها نمی‌رسند و پیش از این‌که زمان لازم برای انجام کار خود را داشته باشند، از بدن دفع می‌شوند. چگونه می‌توانیم این داروهای نجاتبخش زندگی را بهتر بفرستیم؟» اینها سوالاتی است که درباره راه های درمان سرطان در حوزه پزشکی وجود دارد که در این شماره از دانش بنیان به آنها پاسخ داده شده است. می توانید برای آشنایی با این راه های درمانی دانش بنیان آذرماه را بخوانید.

گپی با یکی از بنیانگذاران استارت‌آپ فلایتیو که در حوزه استارت‌آپ‌ها بازار گردشگری فعالیت می کند، گفت و گو با نایب رئیس انجمن وی‌سی استارت‌اپی فعال در حوزه بلیت‌فروشی آنلاین و بررسی نحوه شکل گیری کتاب های صوتی از دیگر موضوعاتی است که در این شماره از ماهنامه دانش بنیان به آن پرداخته شده است.

در کنار این مطالب، سی و پنجمین ماهنامه «دانش بنیان» گفت وگوها، یادداشت، گزارش ها و اخبار متعدد و متنوعی دیگری دارد که مخاطبان با در اختیار داشتن نرم افزار کدخوان در موبایل های هوشمندشان، می توانند از متن ها، عکس ها، فیلم ها و صداهای تعبیه شده در آن نیز بهره مند شوند.

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات