تاپیک سی و نهم: از فیلتر شکن داخلی در تلگرام تا تهدیدی جدید برای گوگل

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به برسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار بوده‌اند، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، از آنجایی‌ که در هفته‌های گذشته اخبار متعددی در خصوص تصمیم دولت روسیه بر اساس رأی دادگاه برای فیلترینگ تلگرام در این کشور، در رسانه‌های متعدد جهان منتشر شده بود، مدیرعامل تلگرام نیز به‌ نوبه خود برای نشان دادن آمادگی این پیام‌رسان در مقابل فیلترینگ در کشورهای مختلف، از طریق توییتر و سایر راه‌های ارتباطی خود با کاربران این پیام‌رسان اخبار متعددی را منتشر می‌کرد. یکی از این اخبار که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده بود خبر مربوط به تجهیز این پیام‌رسان به فیلتر شکن داخلی است. خبر دیگری که در بیشتر رسانه‌های جهان منتشر شد و اهمیت آن بعد از اخبار مربوط به فیلترینگ تلگرام بسیار زیاد بود، مربوط به روی کار آمدن موتور جستجوی جدید با نام Million Short است که به نظر می‌رسد قصد دارد تا با گوگل رقابت کند.

تلگرام به فیلترشکن داخلی مجهز می‌شود. تلگرام در واکنش به حکم دادگاهی در روسیه مبنی بر مسدود شدن این پیام‌رسان به فیلترشکن داخلی مجهز می‌شود. پاول دوروف (بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام) در پستی نوشت: تلگرام از وی‌پی‌ان و فیلترشکن داخلی استفاده می‌کند و کاربران احتیاجی به استفاده از فیلترشکن نخواهند داشت. در حال حاضر در آخرین نسخه این اپلیکیشن، این امکان برای کاربران فراهم شده است.

والمارت قصد تصاحب فلیپ کارت را دارد. والمارت و آمازون، دو خرده‌فروشی رقیب در آمریکا هستند که رقابتشان به خاورمیانه نیز منتقل شده است. در همین راستا والمارت قصد تصاحب فلیپ کارت (بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی فعال در کشور هند) را دارد. بعد از آنکه آمازون در سال گذشته میلادی فروشگاه اینترنتی سوق را به مالکیت خود درآورد و موضع خود را در منطقه خاورمیانه تحکیم کرد، اکنون والمارت قصد دارد تا رقابت با آمازون را در خاورمیانه جدی‌تر دنبال کند. از اینرو والمارت در حال انجام مذاکراتی به منظور تصاحب فلیپ‌کارت(Flipkart) هندی است. چنانچه والمارت موفق به تصاحب فلیپ کارت شود، این اقدام را می‌توان جدی‌ترین حرکت این شرکت در جهت رقابت با آمازون در خارج از آمریکا دانست.

سگ‌ها به شرکت آمازون راه یافتند. براساس خبری که شرکت آمازون منتشر کرد، کارکنان این خرده‌فروشی فضای کاری خود را با حدود ۶۰۰۰ سگ به اشتراک گذاشته‌اند. در اولین سال‌های راه‌اندازی آمازون، زوجی در این شرکت مشغول به کار بودند که سگ‌شان به نام روفوس را همراه خود به محل کار می‌آورند. به مرور روفوس به کارمندی سخت‌کوش تبدیل شد، پرسنل آمازون از پنجه‌های او برای کلیک روی لینک‌های وب‌سایت شرکت استفاده می‌کردند. امکانات ویژه‌ای که آمازون برای پرسنل خود در نظر گرفته است، برای سگ‌های شاغل در آمازون نیز متناسب با شرایط آنان وجود دارد، برای مثال می‌توان به وعده غذایی گوشت، میز مخصوص و فضایی استراحت و پارک مخصوص سگ‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، مسئولی در این غول خرده‌فروشی آمریکایی، مسئولیت دریافت گزارش از سگ‌ها را به عهده دارد. وی گفت: حضور سگ‌ها در محیط کار مکانیزم غیرمنتظره‌ای برای به وجود آمدن ارتباط است.

گوگل استخراج ارزهای مجازی با استفاده از افزونه‌های خود را ممنوع کرد. گوگل برای جلوگیری از رمزگشایی توسط افزونه‌هایی که ارزهای رمزپایه را بدون اطلاع و بطور مخرب جستجو می‌کنند، استفاده از افزونه‌هایی که با هدف استخراج ارزهای دیجیتال ثبت شده‌اند را ممنوع کرد. در چند ماه گذشته افزونه‌های مخربی که بدون اطلاع کاربر در پشت زمینه سیستم، اسکریپت‌های استخراج ارز دیجیتال اجرا می‌کردند، به شدت افزایش پیدا کردند. در ادامه این روند، ماه گذشته میلادی میانرهای ارز دیجیتال (استخراج کننده‌های ارز دیجیتال) حتی در یک آزمایشگاه سلاح هسته‌ای روسیه و هزاران وب سایت دولتی نیز یافت شدند. به همین دلیل تنها افزونه‌های استخراج ارز دیجیتالی در فروشگاه وب گوگل مجاز شناخته می‌شوند که به صراحت کاربران را از چگونگی کارکرد و درآمد خود آگاه سازند. در صورتی که گوگل متوجه شود که توسعه‌دهنده‌ای بطور مخفیانه اقدام به استخراج ارز مجازی کرده است و از توان محاسباتی دستگاه قربانی استفاده می‌کند، آن افزونه مسدود خواهد شد. اما ازآنجایی‌که حدود ۹۰ درصد از توسعه‌دهندگان افزونه‌های استخراج ارز که در فروشگاه وب کروم ثبت شده‌اند با این قانون مطابقت ندارند، به همین علت گوگل تصمیم گرفت تمام برنامه‌های مرورگر کروم را که ارز دیجیتال استخراج می‌کنند، ممنوع کند، حتی اگر برای اهداف قانونی استفاده شوند. البته ممنوعیت افزونه‌های استخراج ارز دیجیتال تاثیری بر افزونه‌های مرتبط با بلاک‌چین از قبیل چک کننده قیمت بیت کوین، مرورگرهای بلاک‌چین و مدیریت کیف پول‌های دیجیتال ندارد.

موتور جستجوی Million Short تهدیدی جدید برای گوگل است. از آن جایی که این روزها موضوع حفظ حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات شخصی بسیار داغ است در نتیجه نیاز به پلتفرم‌های امن‌تر بیش از پیش برای کاربران احساس می‌شود. در طول سال گذشته بسیاری از خبرهای مهم در دنیای فناوری به الگوریتم‌های استفاده شده در گوگل و فیسبوک و این موضوع که شرکت‌های مذکور قادر به شناسایی خبرهای موثق از خبرهای دروغین نبودند و به طور ناخواسته خبرهای دروغین را انتشار می‌دادند، اشاره داشتند. از طرفی نیز آن‌ها متهم شده بودند که آلت دست شرکت‌هایی قرار گرفتند که در ازای پرداخت پول جایگاه بالایی در نتایج جستجو برای خود دسته و پا می‌کردند. این مسائل سبب شد تا افرادی که حریم خصوصیشان برایشان اهمیت دارد بر روی این موضوع بیشتر حساس شوند. Million Short تلاش می‌کند تا با دور زدن جستجوهای محبوب، سایت‌های پربازدید و نتایجی که با پرداخت هزینه در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرند، به کاربران اجازه دهد تا با هر بار جستجو به یک میلیون سایت دسترسی پیدا کنند. این شرکت تصمیم دارد تا با حذف نتایجی که شما به طور معمول در هنگام جستجو در گوگل مشاهده می‌کنید، فضا را برای سایت‌های جدید، سایت‌های دارای سئو ضعیف، وب سایت‌هایی که دارای کلمات کلیدی رقابتی هستند و هم چنین آن‌هایی که بودجه تبلیغاتی چندانی ندارند باز کند.

 

    نظرات