مجلس از رونق زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور حمایت کند

مجلس از رونق زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور حمایت کند

به گزارش مرکز ارتباطات و اصلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و درباره رشد زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سخن گفت.

ستاری در ابتدا از رییس، هیات رییسه و نمایندگان مجلس در حمایت از قانون حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان تشکر و قدردانی کرد و گفت: صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان یعنی آینده کشور. از وابستگی ایران به نفت بیش از صد سال می گذرد. اتفاقی که باعث وابستگی اقتصاد به پول نفت و واردات محصولات شد. واژه «نفرین منابع» نیز گویای این مطلب است و درباره کشورهای وابسته به منابع زیرزمینی کاربرد دارد. وابستگی به نفت باعث شد سرمایه‌های اصلی که همان نیروی جوان و خلاق بود فراموش شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: از آغاز فعالیتم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری‌ها برای ایجاد زیست بوم دانش‌بنیان در کشور پیگیری شد. در سال‌های اولیه قانون حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود حالت اجرایی گرفت.

ستاری قانون حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مترقی‌ترین قوانین تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی دانست و افزود: پافشاری برای اجرای این قانون به نتایج درخشانی رسید که فعالیت ۴ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان با بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان فروش را شامل می‌شود. در این زیست بوم بیش از ۳۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد شده است. البته این میزان فروش برای سال گذشته است و سال جاری قطعا شاهد رشد خوبی در این حوزه می‌شویم.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: در این ۵ سال شاهد شکل گیری این زیست بوم در کشور بودیم. دانشگاه‌ها با تامین نیروی انسانی بخشی از این زیست بوم هستند اما آنها به علت ساختارها نمی‌توانند نیروی انسانی را به صورت مستقیم وارد این زیست بوم کنند. به همین دلیل مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها ایجاد شده است. حتی در محروم‌ترین دانشگاه‌ها نیز این مراکز وجود دارند.

ستاری استارتاپ‌ها را بازیگر دیگر این زیست بوم دانست و بیان کرد: استارتاپ‌ها نیز تامین نیروی انسانی این زیست بوم را بر عهده دارند. بیش از ۶ هزار استارتاپ در کشور در حال حاضر مشغول فعالیت هستند. اما شکل گیری و تقویت این زیست بوم موضوع مهم است. زیست فناوری، فناوری نانو، فناوری اطلاعات و حوزه سلول‌های بنیادی بزرگترین بخش این زیست بوم است که نسل جدیدی از کارآفرینان را به اقتصاد کشور تزریق می‌کنند. امسال رشدی بیش از ۵۰ درصد را در این زیست بوم مشاهده می‌کنیم. رشدی که هر سال به صورت توانی ادامه دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تغییر تفکر در جامعه را عامل رونق بیشتر این زیست بوم دانست و افزود: سرمایه کشور نیروی انسانی خلاق است که همه باید به آن توجه کنند و در این حوزه نیاز به فرهنگسازی داریم. معاونت علمی و فناوری با همکاری وزیران در حوزه‌های مختلف رشد خوبی را شاهد بوده است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه شرکت‌هایی در زیست بوم حوزه دارو وجود دارند که چند صد میلیارد در خطوط تولید خود سرمایه گذاری می‌کنند گفت: خواسته ما از مجلس حمایت از این زیست بوم است. برای رونق آن نیاز به حمایت و مشارکت همه و ایجاد حرکتی جمعی است. سالی حدود ۷۰۰ نخبه از صد دانشگاه برتر دنیا به کشور بازمی‌گردند و جذب این زیست بوم می‌شوند. این افراد منتورهای این زیست بوم هستند. با این اقدامات خروج افراد تحصیل کرده مستعد از کشور تقریبا به عدد صفر نزدیک شده است.

به گفته ستاری، هیچ کشور اروپایی این ظرفیت را در نیروی انسانی همچون ایران ندارد. پس این پتانسیل را باید تبدیل به اقتصاد کنیم. معاونت علمی و فناوری نیز در این راستا گام برمی‌دارد تا شاهد شکوفایی اقتصاد دانش بنیان باشیم.

محیط کسب و کار در کشور به علت وابستگی صد ساله به نفت دارای مشکلاتی است. هیچ کشوری در اقتصاد دانش بنیان رشد نکرده مگر با صیانت از بازار خود . باید در قوانین به این نکته توجه کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان سربازان خط مقدم این حوزه هستند که باید برای تقویت زیست بوم حمایت شوند .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه رونق این زیست بوم راهکاری برای مبارزه با تحریم‌ها است گفت: در بودجه امسال تمهیدات خوبی از سوی دولت برای این بخش دیده شده است که لازم است مجلس شورای اسلامی هم حمایت کند تا اتفاقات جدی در حوزه مبارزه با تحریم‌ها ایجاد شود. دولت به طور جدی از این حوزه حمایت می‌کند. راه اندازی کارخانه‌های نوآوری در کشور و حتی مناطق محروم مورد توجه رییس جمهوری است تا جوانان خلاق جذب شوند و ایده‌های خود را پیاده سازی کنند. در این صورت تحولات جدی در اقتصاد ایجاد می شود. اگر آموزش به اقتصاد متصل نشود برای کشور فایده‌ای ندارد.

پایان پیام/۲۵


اخبار مرتبط:

* حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان موجب توسعه ایران می‌شود

* استارتاپ‌ها سرمایه انسانی اقتصاد دانش‌بنیان را تامین می‌کنند

* باید از بازار شرکت‌های دانش بنیان صیانت کرد

* حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان موجب توسعه ایران می‌شود


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات