سلول‌درمانی‌ها به کمک درمان سرطان آمدند

سلول‌درمانی‌ها به کمک درمان سرطان آمدند

سرطان شایع‌ترین علت مرگ در افراد زیر ۷۵ سال در دنیا و دومین عامل مرگ پس از بیماری‌های قلبی و عروقی در جمعیت بالای ۷۵ سال است. در ایران نیز پس از تصادفات و بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان در رتبه سوم قرار می‌گیرد. تا پایان سال گذشته ۳۰۰ هزار ایرانی به بیماری سرطان مبتلا شدند و سالانه حدود ۹۰ هزار نفر نیز به این تعداد افزوده می‌شود.

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند که سرطان شش درصد از بیماری‌های کشور را تشکیل می‌دهد و هزینه تحمیلی آن به خانواده‌ها بسیار بیشتر از هزینه‌های درمانی این بیماری است. هر ساله در دنیا بالغ بر یک هزار میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه می شود که این رقم حدود ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان را تشکیل می‌دهد و در برخی از کشورهای توسعه یافته این رقم به بیش از ۴ درصد تولید ناخالص داخلی نیز افزایش می‌یابد.

محققان به طور مستمر تلاش می‌کنند که محصولات جدیدی ابداع و به بازار عرضه کنند. محصولاتی که مشابه آن‌ها قبلا وجود نداشته است یا ویژگی‌های نوینی دارد. با توجه به شروع تجاریسازی محصولات سلول درمانی و پزشکی بازساختی، این بخش نیز با قدرت وارد این عرصه شده است. در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ شرکت‌های دارویی بسیاری به سمت بازار سلول درمانی حرکت کردند و قراردادهای زیادی با پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به شرکت‌های کوچک و نوپا که توسط متخصصان سلول درمانی تاسیس شده بود، بسته شد.

در ایالات متحده بیش از چهار میلیارد دلار در بخش سلول درمانی نوین سرطان‌ها سرمایه گذاری شده است. حجم سرمایه‌گذاری بر روی یکی از این فناوری‌های سلولی پیشرفته بیش از دو میلیارد دلار است. نرخ موفقیت قطعی این درمان در بیمارانی که دچار عود سرطان شده‌اند حدود ۹۰ درصد است.

با گرفتن نخستین تاییدیه‌های درمانی از مجامع قانونی در ایالات متحده و همچنین اروپا میزان گردش مالی ایمنی درمانی سلولی در بازار رو به رشد بوده و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش تا مرز سالانه ۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ است. پس از این دوره که با ورود محصولات سلولی بیشتر و توسعه فناوری آنها همراه است در سال ۲۰۳۰ ارزش بازار ایمنی درمانی سلولی در دنیا به ۸۷ میلیارد دلار می‌رسد که این امر حاکی از ارتقای سهم این بخش به ۷ درصد از کل بازار دارویی دنیا است.

پیش بینی بازار سلول درمانی و پزشکی بازساختی دنیا در حال حاضر امری بسیار پیچیده است. زیرا این حوزه فناوری سرعت رشد بالایی دارد و هر روز محصولات متعددی در کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شاید تا ۳ سال قبل کاربرد درمانی برای آنها متصور نبودند. با این وجود پیش‌بینی‌های متعددی از بازار این حوزه در دنیا صورت گرفته است که در بدبینانه‌ترین حالت یک بازار ۶۰ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

اما با توجه به حجم بازار این حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید گام‌های محکمی برای توسعه آن در کشور بردارند تا در آینده حجمی از بازار سلول درمانی و پزشکی بازساختی را از آن خود کنند. ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این راستا از فعالیت‌های پژوهشگران و ایده‌های نو حمایت می‌کند تا شاهد توسعه این حوزه در کشور باشیم.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵


اخبار مرتبط:

* درمان سرطان و برخی بیماری های بدخیم کودکان با سلول درمانی

* سلول درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

* ۷ بیماری که با سلولهای بنیادی درمان می‌شوند/ آینده سلول درمانی

* داستان سلول درمانی چیست؟


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات