رویداد «رویازی۲» سکوی تجاری‌سازی انیمیشن می‌شود

رویداد «رویازی۲» سکوی تجاری‌سازی انیمیشن می‌شود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، نشست مشترک اصحاب رسانه و  حامیان و دست اندرکاران «رویداد رویازی ۲» که امروز چهارشنبه ۲۰ آذرماه با حضور پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان، سید محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز و احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری در  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. مسئولان این رویداد، به بیان اهداف و رویکردهای این رخداد بزرگ در حوزه انیمیشن پرداختند و پرسش‌های اصحاب رسانه را پاسخ گفتند.

پرویز کرمی  دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ابتدای این نشست اظهار کرد: خوشحالم که  امروز برای تببین رویداد رویازی ۲ به عنوان یکی دیگر از کارهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان کشور در خدمت اصحاب رسانه هستیم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ابعاد کلان موضوع، برای تثبیت گفتمان علم و فناوری و تشکیل اقتصاد دانش بنیان در جامعه، از نزدیک به ۶ سال قبل فعالیت‌های جدی خود را آغاز کرد و مسئله اقتصاد دانش بنیان را در جامعه پیگیر بوده است. این فعالیت‌ها بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری برای دانش بنیان کردن اقتصاد و توجه به اقتصادی مبتنی بر تولید ثروت از علم و همچنین اجرائی کردن قانون تاسیس و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

تکوین زیست بوم

کرمی در ادامه افزود: پیش نیاز ثمر بخش بودن این فعالیت‌ها شکل گیری و تکوین یک اکوسیستم بود تا بتوان به هدف دانش بنیان شدن اقتصاد دست یافت، در ابتدای راه شکل گیری زیست بوم نوآوری کشور، اجزای مختلفی از جمله دانشگاه‌ها و مراکز علمی با تشکیل پارک‌های علم و فناوری برای تبدیل علم به محصول نهایی تلاش‌های خود را آغاز کردند، با این همه سایر اجزای ضروری این زیست بوم مغفول ماند و شکل نگرفت، نهادهای پولی و مالی متخصص در سرمایه‌گذاری خطرپذیر ( Venture Capital ) و صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه از جمله این اجزای ضروری هستند که به جای حمایت مالی دولتی، می‌توانند تامین کننده سرمایه مورد نیاز استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور و دانش بنیان این حوزه باشند. مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها و کارخانه‌های نوآوری نیز پیش از این وجود نداشتند، امروزه در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف مشاهده می‌شود که یکی از مطالبات جوانهای متخصص از و مسئولین منطقه پیگیری تاسیس کارخانه‌ها و مراکز نوآوری است که در قالب آنها فضای کار اشتراکی و منتوری برای شکل‌گیری شتابدهنده‌های تخصصی جهت حمایت از فعالیت استارتاپ‌ها به وجود می آید، پیش از این خود استارتاپ‌ها نیز به این جدیت و تکثیر در جامعه وجود نداشتند. تک تک این اجزا به مرور ایجاد شد و گسترش یافت و به بلوغ رسید. به نحوی که در حال حاضر حداقل ۶۰۰۰ استارتاپ و ۴۵۰۰ شرکت دانش بنیان و بیش از ۲۰۰ مرکز نوآوری در کشور، مشغول فعالیت هستند.

سهم ناچیز از سبد جهانی علمی و تخصصی کردن انیمیشن

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی، بیان داشت: در راستای این فعالیت‌ها و در این بستر، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کنار توجه به صنایع خلاق و فرهنگی و گسترش این زیست بوم در حال فراهم ساختن مقدمات برگزاری رویداد رویازی ۲ است. این رویداد بیش از هر چیز هدف خود را علمی و اقتصادی کردن تولید انیمیشن در کشور قرار داده است، بر اساس آمار ارائه شده از سوی دست اندرکاران این حوزه، گردش مالی صنایع خلاق و فرهنگی، در جهان بیش از ۲۷۰۰ میلیارد دلار است که از این رقم ، ۲۵۰ میلیون دلار مربوط به حوزه انیمیشن است، که سهم کشور ما متاسفانه در حوزه انیمیشن زیر ۱ میلیون دلار است. گردش مالی حوزه انیمیشن در کشور حدود ۶۰ میلیارد تومان است.

تعیین نقش‌ها

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نواقص موجود بر سر راه شکل گیری یک اقتصاد پویا مبتنی بر تولید انیمیشن اظهار کرد: «رویداد رویازی» به دنبال رفع این نواقص است و می‌خواهد به جامعه بگویید که اگر مثلاً هنرمندی که خودش تولید کننده است همزمان نقش بازاریاب و فروشنده را نیز بر عهده بگیرد، این باعث می‌شود که زیست بوم خاص این هنر صنعت، قوی و پر بار نشود و لازم است تا بازیگران حرفه‌ای نقش‌های تخصصی و اصلی خود را برای اقتصادی شدن و بلوغ این هنر صنعت را بر عهده بگیرند. نمی توان از یک انیماتور انتظار داشت که هم هنرمند خلاق با ذوقی باشد و همزمان نقش یک بازاریاب و سرمایه گذار و مدیر حرفه‌ای را نیز ایفا کند.

پرویز کرمی در ادامه با اشاره به ضروت‌های توسعه مباحث بازار جنبی هنر انیمیشن به ویژه بازار سازی و بازار پردازی عنوان کرد: به دلیل همین کاستی‌ها بود که دوستان در ستاد توسعه فناوری‌های نرم تلاش کرده‌اند که بر روی بازار پردازی یا MERCHADISING حوزه انیمیشن نیز کار کنند. در واقع بازار جانبی این صنعت نیز به اندازه جنبه‌های هنری تولید انیمیش از اهمیت و اولویت برخوردار است و می تواند در مانائی و ماندگاری کاراکتر و بزرگ شدن بازار به زیست بوم کمک کند.

درآمدزا کردن انیمیشن

سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز نیز در تشریح اقدامات صورت گرفته توسط این ستاد برای برگزاری غنی‌تر رویداد رویازی ۲ اظهار کرد: ۶۰ میلیارد تومان گردش مالی پویا نمایی در کشور ما، فاصله معنا داری با گردش مالی ۲۵۰ میلیارد دلاری این صنعت در دنیا دارد. با توجه به عمق هنر و ادب دوستی در ایران، این پتانسیل وجود دارد که هنر و صنعت انیمیشن از جایگاه متفاوت از آنچه امروز در آن قرار دارد، برخوردار باشد. همانگونه که دبیر محترم ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان اشاره کردند، رویازی به دنبال تولید انیمیشن مبتنی بر علم و اقتصاد در کشور است.

سجادی نیری در ادامه افزود: یک نکته مهم در تجاری سازی موفق تولیدات انیمیشن این است که ایده‌های که این تولیدات بر اساس آنها شکل می‌گیرد، پیش از تولید در بازار سنجیده نمی‌شود و تنها در اتاق‌های بسته توسط عوامل تولید پویا نمایی شکل می‌گیرد و متاسفانه مشاهده می‌کنیم که پس از فرایند تولید، بازار، چندان اقبالی به این محصولات سنجیده نشده ( به لحاظ تجاری) نشان نمی‌دهد. همچنین باید توجه کرد که بازار جانبی ( محصولات تولید شده بر اساس انیمیشن) از جمله منابع درآمد زا برای صنعت انیمیشن است و باید به آن توجه ویژه صورت گیرد. با توجه به دعوت منتورها و مدرسین خارجی در رویداد «رویازی ۲ » به دنبال تولید علمی و اقتصادی انیمیشن در کشور هستیم و امیدواریم که صنعت انیمیشن به عنوان یکی از خوشه‌های جدی صنایع خلاق به جایگاه واقعی خود در زیست بوم نوآوری و خلاقیت کشور دست پیدا کند.

رشد طرح‌ها

احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری و دبیر موضوعی بخش انیمیشن رویداد رویازی ۲ نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: حوزه هنری به دلیل ماهیت عمومی که دارد از ورود مستقیم به تولید انیمیشن حذر دارد و به جای آن سعی می‌کند که از ایجاد زیر ساخت‌های تشکیل یک صنعت انیمیشن پویا حمایت کند، با این دستورالعمل با توجه به تلاش‌ها و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ویژه ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز و ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان، رخداد رویازی ۲ آغاز به کار کرد.

احسان کاوه در ادامه گفت: تا کنون ۳۹ طرح برای شرکت در این رویداد ثبت نام کرده‌اند، این طرح‌ها از استان‌های مانند: تهران، اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز، لرستان و استان قزوین به این رخداد ارسال شده‌اند. همچنین نسبت به سال گذشته، از هر دو جنبه موضوعی و جغرافیای شاهد تنوع و ارتقاء بیشتر هستیم.

تلاش برای شفافیت

وی در ادامه با اشاره به مقدمات برگزار شده برای برگزاری این رویداد افزود: در مجموع ۱۶ جلسه مربیگری یا منتور شیب برگزار شد و این جلسات شرکت کنندگان را راهنمایی کرد تا یک ارائه حرفه‌ای تر در رویداد داشته باشند، همچنین ۱۳ جلسه کارگاهی با موضوعاتی از قبیل: مالکیت معنوی در حوزه صنایع خلاق، تجاری سازی انیمیشن، ..... برگزار شد.

کاوه با اشاره به ضرورت عبور از جنبه صرف «هنری» به سمت «هنر صنعت» انیمیشن بیان داشت: در این باره بحث‌های جدی صورت گرفته، اما هنوز تغییر اساسی صورت نگرفته است. صنعت انیمیشن علاوه بر ارز آوری می‌تواند به گفتمان سازی فرهنگی در بستر تمدن سازی کمک کند. تقاضای ما از همه نهادهای که در تولید صنایع خلاق از جمله انیمیشن فعالیت دارند، این است که فرایندهای خود را شفاف کنند، رویداد رویازی یکی از اهداف خود را ایجاد بیشترین شفافیت در نحوه هزینه کرد در این حوزه قرار داده است. .

بسته حمایتی

رویداد «رویازی۲» که در تاریخ ۲۵ و ۲۶ آذر در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود، تلاش دارد که به مثابه سکوی عمل کند که دو طرف تولید کننده و سرمایه گذار را نسبت به مشارکت سودمند با یکدیگر تشویق می‌کند. برای شرکت کنندگان و منتخبین این رویداد، بسته‌های حمایتی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است که از جمله اقلام درون این بسته‌ها، حمایت مالی است. همچنین منتخبین این رویداد می‌توانند در سال آینده در رویداد مشابه‌ای که در کشور روسیه برگزار می‌شود حضور یابند، تا برای جذب سرمایه گذار خارجی تلاش کنند.

ایجاد سه میز تکنولوژی با حضور سه مجموعه فعال در حوزه انیمیشن از جمله رویدادهای جنبی رویازی ۲ خواهد بود. «رویداد رویازی ۲» توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود

پایان پیام/۳۳


اخبار مرتبط:

موفقیت انیمیشن ایرانی در جشنواره آمریکایی

انیمیشن ایران در دنیا چه جایگاهی دارد؟

ظرفیت‌های فرهنگی سینمای انیمیشن در ایران چگونه است؟

مبادی معرفی شرکتهای خلاق


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات