«سورنا۴» رونمایی شد/ ستاری: رباتیک اجتماعی در کشور خط‌شکنی کرد

«سورنا۴» رونمایی شد/ ستاری: رباتیک اجتماعی در کشور خط‌شکنی کرد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه می‌رود. می‌خندد. حرف می‌زند. حتی استقامت و نیروی خوبی در حفظ تعادل خود دارد.

این‌ها تنها بخشی از ویژگی های سورنا ۴ است که ظهر امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و پیروز حناچی شهردار تهران در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران رونمایی شد.

همچنین در این مراسم شناسنامه «ربات انسان نما ملی سورنا ۴» متولد ۲۳ آذر ماه ۹۸ به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رسید.

هوش مصنوعی پایه و اساس ربات های اجتماعی است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم ساخت و طراحی سورنا ۴ را کار بزرگی دانست و گفت: انجام پروژه‌هایی مانند طراحی و ساخت ربات سورنا، حالت خط شکنی برای فعالیت‌های این حوزه دارد.

ستاری ادامه داد: حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، مکانیک و فناوری اطلاعات در آینده دنیا اثرات تاثیرگذاری دارند که در کشور باید نسبت به توسعه آنها توجه داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری توسعه فناوری‌های نوین در کشور را ضروری دانست و افزود: همچنین علاوه بر مجریان این پروژه، ۳ شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز در حوزه تولید ربات‌های اجتماعی فعال هستند. پایه و اساس این ربات‌ها فناوری هوش مصنوعی است. به زودی نیز شاهد رونمایی ربات‌های دیگری در این حوزه هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: پروژه‌هایی مانند ربات انسان نمای سورنا ۴ توسعه دانش در کشور را نشان می ‌دهد که تجاری‌سازی محصولات این حوزه در کشور عملی شده است. قطعا در آینده ربات‌هایی خواهیم داشت که در زندگی روزمره مردم نقش خواهند داشت.

ستاری در بخش بعدی سخنان خود به پروژه سورنا مینی اشاره کرد و گفت: سورنا مینی نیز پروژه دیگری است که قصد تجاری‌سازی آن را داریم تا در حوزه آموزش برای مدارس و پژوهش سراها از آن استفاده کنیم.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان حرکت‌های علمی همچون طراحی و ساخت ربات سورنا ۴ را باعث دمیده شدن روح جدیدی در دانشگاه‌ها دانست و گفت: فعالیت روی حوزه‌های علم و فناوری امید جوانان به آینده را افزایش می‌دهد. همچنین تجاری‌سازی فناوری‌ها کمک می‌کند تا مردم درک متقابلی از فعالیت‌های دانشگاه‌ها داشته باشند.

سورنا ۴ با پیشرفت‌ اساسی نسبت به نسل‌های قبل رونمایی شد

همچنین در ادامه این مراسم پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه حمایت از پروژه‌های مرز دانش و فناوری از موضوعات مورد توجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است گفت: زیرا این طرح‌ها نیاز حال و آینده کشور را رفع می‌کند. سورنا ۴ نیز از این دست پروژه ها در حوزه رباتیک است که با پیشرفت‌هایی چشمگیر نسبت به نسل‌های قبلی خود امروز رونمایی شد.

وی ادامه داد: البته در این حوزه با حمایت مرکز طرح‌های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح‌هایی در حال اجرا است. که می‌توان به ربات جراح سینا اشاره کرد. در حال حاضر مراحل تست و استانداردسازی را می‌گذراند تا از راه دور به کمک اپراتور کار جراحی را انجام دهد.

بر اساس این گزارش، طراحی و ساخت ربات انسان نمای سورنا ۴ کاملا بومی است. این ربات قابلیت تعامل بیشتری با محیط اطراف دارد و سطح هوشمندی اش نسبت به نسل های قبلی افزایش یافته است.

طراحی و ساخت این ربات با هدف توسعه دانش رباتیک با حمایت مرکز طرح‌های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت بیش از ۵۰ محقق در مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشکده مکانیک دانشگاه تهران و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد.

نسل اول ربات انسان نما سورنا در سال ۱۳۸۷ با ۸ درجه آزادی و نسل دوم آن در سال۱۳۸۹ با ۲۲ درجه آزادی طراحی و ساخته شد. باید گفت سورنا ۱ تنها به عنوان نمادی برای اعلام آغاز پروژه طراحی، ساخت و هوشمندسازی ربات انسان‌نما، ارائه شد. این ربات ۱۶۵ سانتی‌متر قد و ۶۰ کیلوگرم وزن داشت و از قابلیت حرکت بر روی مسیر از قبل تعیین شده توسط موتورهای DC و سیستم مسیریاب و همچنین، حرکت و فعالیت به صورت دستی از طریق اپراتور برخوردار بود.

اما نسل سوم این ربات با ۳۱ درجه آزادی در سال ۱۳۹۴ رونمایی شد. امروز نیز نسل چهارم پس از ۴ سال با ۴۳ درجه آزادی رونمایی شد تا گام دیگری در عرصه خودکفایی حوزه رباتیک کشور باشد.

یکی از اهداف اصلی این پروژه ساخت رباتی با قابلیت تعامل بیشتر با محیط اطراف و انسان است. ربات جدید قابلیت تشخیص چهره انسان و شمارش آنها، تشخیص اشیاء و یافتن موقعیت آنها، تشخیص حرکت انسان، تشخیص گفتار و پاسخ دادن به انها را دارا است. همچنین با ترکیب حرکات تمام تنه ربات و هوش مصنوعی، ربات قابلیت گرفتن بر خط اجسام، دنبال کردن چهره افراد و اشیا و تقلید حرکات انسان را دارد.

بهبود طراحی دست ربات، قابلیت گیرش اجسام مختلف با اشکال مختلف را فراهم کرده است. همچنین با طراحی بهینه سازه ربات، بومی‌سازی طراحی و ساخت عملگر و استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی، قد (۱.۷ متر) و وزن (۶۸ کیلوگرم) ربات سورنا ۴ نسبت به نسل قبل خود (۱.۹ متر قد و ۹۸ کیلوگرم وزن) کاهش یافته و ربات را به بستری مناسب برای پژوهش‌های دانشگاهی تبدیل کرده است.در حالی که سرعت متوسط ربات سورنا ۳ در هنگام راه رفتن برابر ۰.۳ کیلومتر بر ساعت است، ربات سورنا ۴ با کمک طراحی مسیر دینامیکی و کنترلرهای برخط، قابلیت راه رفتن متداوم با سرعت ۰.۷ کیلومتر بر ساعت را دارد. با استفاده از سنسورهای تماسی نوین ساخته شده در مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته ( CAST )، ربات سورنا ۴ امکان راه رفتن بر روی سطوح ناهموار راعلاوه بر سطوح صاف دارد.

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* ربات انسان‌نمای سورنا ۴ نماد پیشرفت ایران در حوزه رباتیک

* رونمایی از سورنا ۳؛جدیدترین و پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای ایران

* هدف از طراحی سورنا ۴ کمک به فعالیت‌های انسانی است

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات