نخستین همایش بینالمللی حلال در کازمتیک برگزار شد
نخستین همایش بین المللی حلال در کازمتیک (لوازم آرایش و بهداشتی) به همت سازمان بینالمللی سیتی وان، 7 اردیبهشت ماه سال جاری در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
به گزارش اکوسیستم، این همایش با حضور همایون هاشمی (نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون غذا و دارو)، محمد حسین قربانی (نایب رئیس کمیسیون بهداشت درمان مجلس شورای اسلامی)، بهفر (مدیرکل آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو)، دهقانپور (معاون غذا و دارو)، احمدی مقدم (مدیرعامل سیتی وان)، اسلامی تبار (مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو)، موسوی (رئیس پژوهشکدهی مصلحت نظام)،کیانی (عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان آرایشی و بهداشتی)، علم بیگی (رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان آرایشی و بهداشتی ایران) و گشایشی (رئیس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی ایران) برگزار گردید.
نعمتی (مدیرکل آموزش و پژوهش سازمان سیتی وان) در ابتدی این همایش اهداف سازمان سیتی وان (گردشگری حلال) را شرح داد و افزود: با درنظر گرفتن احقاق گسترش عرصه محصولات ایرانی با کیفیت و در حد استاندارد جهانی در بازار مصرف دنیا، سازمان بینالمللی سیتی وان بنیان نهاده شد و با دریافت مجوزهای داخلی و بینالمللی در 22 شاخه شروع به فعالیت کرد.
نعمتی افزود: سیتی وان با انجام تمهیدات لازم در برگزاری همایش بینالمللی حلال در کازمتیک قصد دارد شرایطی را مهیا کند که فعالان بخش لوازم آرایشی و بهداشتی با آگاهی یافتن از آخرین اطلاعات علمی و دستاوردهای پژوهشی این حوزه بتوانند بیش از پیش بر دانش فنی خود در حوزههای حلیت، کلیت و سلامت بیفزایند.
در این کنفرانس همچنین هاشمی (نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون غذا و دارو) بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی، بر اساس شرایط حاکم بر جامعه به موضوعات وزن میدهند، فراکسیونهایی تشکیل میشود و تعداد افرادی که در این فراکسیونها حضور مییابند، حائز اهمیت است.
هاشمی ادامه داد: جمعیت کشور ما 80 میلیون نفر است که با مقایسه آن با حدود یک و هشت دهم میلیارد جمعیت مسلمانان جهان، متوجه اهمیت موضوع میشویم.
بهفر (مدیرکل محصولات آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو) نیز یکی از سخنرانان این همایش بود. وی راجع محوریت برگزاری همایش بینالمللی حلال در کازمتیک، بیان کرد: یکی از برنامههای اداره کل محصولات آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، تشکیل کارگروههای کارشناسی در راستای همسان سازی آییننامههای اجرایی در زمینه تولید مطابق با استانداردهای رایج و جدید اتحادیه اروپا است، تا به این ترتیب بستری مناسب برای تولید و صادرات فرآوردههای آرایشی و بهداشتی ایران مهیا شود.
وی اضافه کرد: در راستای برنامه ریزی مدون برای ممانعت از ارائه کالاهای قاچاق و تقلبی در سطح جامعه، قوانین مورد بررسی قرار میگیرند تا کنترل و نظارت هرچه بیشتر بر کالاهای وارداتی اعمال شود. این اقدامات را در جهت ارتقا و تضمین سلامت مصرف کننده ایرانی اجرایی خواهیم کرد، این امر با هماهنگی فعالان، چه در حوزه واردات و چه در حوزه تولید محقق خواهد شد.
مدیرکل محصولات آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به برنامههای اداره کل محصولات آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: ایجاد ارتباط با شرکتهای دانشبنیان، دانشگاهها و برنامه ریزی به منظور برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت و کنفرانسهای داخلی و بینالمللی در راستای ارتقا سطح دانش متخصصان صنعت، تشکیل میز فکر آرایشی ایران از سایر برنامه های ادارهکل محصولات آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو است.
همچنین بقایی (دبیر اولین کنفرانس بین المللی حلال در کازمتیک) گفت: استفاده از محصولات کازمتیک میتواند به بهبود مد، ظاهر و افزایش اعتماد به نفس ما کمک چشمگیری میکند. بیش از 60 درصد مردم، مصرفکنندگان این حوزه را تشکیل میدهند و براساس تحقیقاتی که انجام شده است آنها اعتقاد داشتند محصولات کازمتیک در حفظ تندرستی، ظاهر، اعتماد به نفسشان تاثیرات مثبتی دارند و بالغ بر 40 درصد آنها نیز عقیده داشتند که این محصولات در زندگی اجتماعی، رابطه و احساس خانوادگی و حرفهای و نیزسلامتشان موثر بوده است. در هر صورت بیش از 88 درصد مردمی که در اروپا مورد پرسشگری قرار گرفتند زندگی بدون استفاده از محصولات کازمتیک را خیلی سخت عنوان کردند.
بقایی ادامه داد: دنیای فرمولاسیون محصولات کازمتیک مملو از نوآوری، ابتکار و استفاده از خلاقیتهای هنرمندانه است. بنده معتقد هستم که در حقیقت یک فرمول ساز بطور خلاقانه و هنری فرمولاسیون را به وجود میآورد و کپی نمیکند.
وی گفت: محصولات حلال کازمتیک برای پایداری به سه اصل کیفیت، سلامت و اصالت نیاز دارند. این محصولات با داشتن و حفظ این سه ویژگی میتوانند در این صنعت زنده بمانند و ادامه دهند.
کیانی (عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان آرایشی و بهداشتی) نیز ضمن اشاره به ارتباط نزدیکی که تولید کالای حلال و بیزنس با یکدیگر دارند، گفت: درحال حاضر مرزهای اقتصادی دنیا به سرعت در حال تغییر است و تبعیت چندانی هم مرزهای جغرافیایی ندارند. به همین دلیل باید به دنبال استراتژیهای متفاوتی باشیم تا بتواند یک بیزینس، یک تفکر و یک ایده تجاری را تقویت کند.
کیانی اضافه کرد: از نظر بنده، بحث حلال میتواند به عنوان یک محور استراتژیک برای فعالیتهای بعدی ما درنظر گرفته شود. به منظور عبور از بعضی مرزهای پلیتیکال، ژئوپلیتیکال و... به یک محوریت احتیاج داریم که در حال حاضر میتواند محوریت حلال باشد؛ موضوعی که بسیاری از مردم مسلمان جهان را تحت پوشش قرار میدهد. نرخ رشد جمعیت یک و هشت دهم برابری مسلمانان جهان، یک نوع اتحاد استراتژیک به وجود میآورد که این اتحاد استراتژیک دو منظر بیزینسی و سلامتی دارد و واژه حلال میتواند استانداردی برای تمام مصرفکنندهها در دنیا باشد.
عباس پرداختی (دبیر علمی همایش بین المللی حلال در کازمتیک) در مورد محوریت اصلی سازمان غذا دارو، اظهار داشت: طی 8 سالی که از تاسیس سازمان غذا و دارو میگذرد، در این سازمان حوزههای تخصصی وجود دارد که بر پنج محور اصلی مربوط به غذا و داروی کشور نظارت میکنند. به گونهای که، حوزههایی از قبیل غذا، دارو، مکمل، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی محورهای اصلی را تشکیل میدهند. در واقع حوزههایی در سازمان غذا دارو برای ارائه خدمت در موضوعات تخصصی FTA است.
نظرات