وزیر علوم در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی: جوانان امیدوارانه و با پشتکار پای کار بایستید؛ آینده متعلق به شماست

وزیر علوم در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی: جوانان امیدوارانه و با پشتکار پای کار بایستید؛ آینده متعلق به شماست

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش‌آموزی، روز شنبه؛ در نخستین روز از هفته پژوهش و فناوری با شعار پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین، رونق تولید، با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محسن حاجی میرزائی، وزیر آموزش‌وپرورش، دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و جمعی از مسئولان در دبیرستان پسرانه فرهنگ برگزار شد.
دکتر غلامی در این آیین و در ابتدای سخنان خود با تبریک آغاز هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: این هفته باهدف تقدیر از پژوهشگران، تشویق آن‌ها و نیز ارائه عملکرد در سال گذشته برگزار می‌شود. هدف ما این است که جامعه در جریان آنچه در حوزه پژوهش علمی در حال وقوع است باشد. به همین مناسبت نمایشگاه‌هایی در هفته پژوهش و فناوری در سراسر کشور برگزار می‌شود، ازجمله این نمایشگاه‌ها، نمایشگاهی است که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
وزیر علوم با تاکید بر اهمیت آموزش‌وپرورش در تربیت نسل پژوهش‌محور آینده خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش خاستگاه بروز و ظهور همه شخصیت‌ها و مفاخر جامعه است. این رویشگاه یک زمین پرنعمت و جایگاه غنی از افراد و توانمندی‌هاست. هنگامی‌که نسل جوان بزرگ‌تر شد، پرسشگری پیش می‌آید؛ این ویژگی کودکان را باید تقویت کرد.
به گفته وی، نسل جوان و در حال رشد حاضر در آموزش‌وپرورش نسلی است که در آینده جای مدیران و مسئولان امروز خواهند نشست. اگر می‌خواهیم آینده بهتر از حال باشد باید جوان‌هایی بهتر را پرورش دهیم. پرورش‌کار کارشناسی است و به همت آموزش‌وپرورش نیاز دارد. همه ما باید کمک کنیم تا این گلستان با حرکتی هماهنگ رشد کند.
دکتر غلامی با بیان اینکه نباید کاری کنیم که روحیه پرسشگری در جوانان سرکوب شود، تصریح کرد: نقش والدین در این زمینه بسیار مهم است اما وظیفه اصلی بر عهده آموزش‌وپرورش است. کمک به یافتن پرسش از جواب مهم‌تر است. به نسل جوان یاد بدهیم که چگونه سوال طرح کنند و سپس سراغ پاسخ بروند. تحقیق و پژوهش کاری بلندمدت و زمان‌بر است. اگر پرسش و روش درست باشد نتیجه حتماً خوب خواهد بود. خوشبختانه در حوزه آموزش‌وپرورش شاهد تحولات خوبی بوده‌ایم. البته مشکلاتی نیز وجود دارد. متاسفانه گاهی کنکور آموزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی با اشاره به معضل تئوری‌زدگی گفت: یکی دیگر از مشکلات ما تئوری‌زدگی هم در آموزش‌وپرورش و هم در دانشگاه‌ها است. فارغ‌التحصیلان ما در مدارس و دانشگاه‌ها در دنیا جزو باسوادترین فارغ‌التحصیلان ازلحاظ نظری هستند اما کمتر فرصت تمرین عملی دارند. به تحول جدی در این حوزه نیاز داریم. اگر نگاهی به کارنامه آموزش عالی در بعد از انقلاب بیندازیم می‌بینیم که در حوزه پژوهش خوب کارشده است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اغلب مناصب مهم کشور را خالی تحویل گرفتیم، خاطرنشان کرد: در زمینه‌های مهمی همچون مشاوره‌های نظامی و غیره، دانشگاه‌ها توانستند در کمتر از ۱۵ سال این جاهای خالی را پر کردند. مرحله بعدی ما درزمینهٔ تحصیلات تکمیلی بود. از لحاظ برونداد علمی رتبه ۱۶ دنیا را در اختیار داریم. پیشرفت کشور در زمینه‌هایی همچون نانو، زیست‌فناوری، هسته‌ای و دفاع بی‌نظیر است و ما امروز باافتخار جزو ۱۰ کشور نخست دنیا قرار داریم.
وی با اشاره به فاز سوم برنامه‌های آموزش عالی بعد از انقلاب خاطرنشان کرد: سوال امروز این است که این‌همه دانش و علم کجا به درد می‌خورد؛ نیاز امروز، نیاز عملی کردن دانش است. از ۱۰ سال گذشته شروع به پاسخ به این پرسش کرده‌ایم. مراکز رشد در دانشگاه‌ها یکی از مصادیق این تلاش است که به پرورش ایده‌ها می‌پردازد. پارک‌های علم و فناوری یکی دیگر از مصادیق است که خوشبختانه توسعه خوبی داشته است. امروز بیش از ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کنند. بایستی جوانان در جریان فعالیت‌ها و حمایت‌های پارک‌ها قرار بگیرند.
دکتر غلامی اظهار داشت: نباید در برخی زمینه‌ها خود را با کشورهای توسعه‌یافته مقایسه کنیم. چون ما این حرکت را دیرتر شروع کرده‌ایم اما در بسیاری زمینه‌ها با آن‌ها رقیب هستیم. همه فشارهایی که به کشور وارد می‌آید به این دلیل است که نمی‌خواهند در این زمینه‌ها پیشرفت کنیم.
وی افزود: دولت‌های سلطه‌گر برای شرکت‌های تابعه خود بازارها را حفظ می‌کنند. ما توانسته‌ایم در بسیاری از زمینه‌ها رقیب این شرکت‌ها شویم. استمرار و پایداری جوانان و حمایت‌های مجموعه‌هایی چون وزارت علوم باعث شده این هدف محقق شود که برای مردم افتخارآفرینی بیش از این داشته باشیم. وظیفه همه ما حمایت از نسل جوان است.
وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: توصیه‌ام به نسل جوان این است که امیدوارانه و با پشتکار پای‌کار بایستید چون آینده متعلق به شماست.

محسن حاجی میرزائی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با تبریک آغاز هفته پژوهش اظهار داشت: هفته پژوهش فرصتی برای ارزیابی اقدامات، موفقیت‌ها و کاستی‌ها در زمینه پژوهش است. مهم‌ترین کارکرد آموزش و پرورش این است که آدم‌ها را برای زندگی کردن درست در آینده آماده می‌کند. پژوهش جزو تفکیک‌ناپذیر این ماموریت آموزش و پرورش است. پژوهش برای دیگر بخش‌ها فضیلت است اما برای آموزش و پرورش یک ضرورت است.
وی با اشاره به اینکه پژوهش برای آموزش و پرورش مانند اکسیژن است تاکید کرد: رسالت ما بیش از هر چیز تربیت دانش‌آموزانی پژوهشگر و پرسشگر است. پژوهندگی، باید بخش جدایی ناپذیر دانش‌آموزان باشد. ما نیز در پیگیری هدف برداشته شدن دیوار مدارس و ارتباط با جامعه جدی هستیم. بدنه آموزش و پرورش بکرترین و ناب‌ترین عرصه اندیشیدن است.
حاجی میرزائی در پایان افزود: پژوهشگری یک فرهنگ است نه یک دانش. برای پژوهشگر بودن باید پژوهندگی را یاد گرفت. باید هیچ کاری جز از مسیر پژوهش پیموده نشود تا پژوهش بتواند در کشور جان بگیرد.

دکتر برومند در این آیین با تبریک آغاز هفته ملی پژوهش و فناوری اظهار داشت: آغاز هفته پژوهش از مدرسه است چون آغاز هرچیزی مدرسه است.
وی با بیان اینکه از روز ۲۶ آذرماه نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری در نمایشگاه بین‌المللی تهران کار خود را آغاز می‌کند تصریح کرد: از همه والدین می‌خواهم دانش آموزان و فرزندان خود را به بازدید از نمایشگاه ببرند. این نمایشگاه می‌تواند جرقه اولیه برای علاقه به حوزه پژوهش برای بسیاری از دانش آموزان باشد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه سخنان خود با خطاب قرار دادن وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نیاز اساسی حوزه دانش بنیان در کشور، نیاز به منابع انسانی علاقه‌مند به پژوهش است. ما برای فردای کشور به نسلی شاداب و خلاق برای اندیشیدن نیاز داریم. بایستی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند و برای رسیدن به این هدف مهم همکاری کنند. پیشنهاد ما این است که آموزش و پرورش نیز مانند دانشگاه‌ها در تلاش باشد که دیوارهای مدارس، فراتر از چیزی باشد که امروز وجود دارد. مدارس نیز باید با جامعه در ارتباط باشند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات