فیلترینگ تلگرام به تنهایی باعث رشد پیام‌رسان های داخلی نمی‌شود

فیلترینگ تلگرام به تنهایی باعث رشد پیام‌رسان های داخلی نمی‌شود

مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در کانال تلگرام خود با اشاره به فیلتر شدن تلگرام در پی صدور دستور قضائی، گفت: فیلترینگ به تنهایی باعث حذف تلگرام، رشد پیام رسان‌های داخلی یا صیانت از داده‌های بزرگ ملی نخواهد شد.

به گزارش اکوسیستم، حسام الدین آشنا (مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری) مطلبی را با عنوان "ملاحظاتی در مورد فیلترینگ بدون لحاظ ابعاد اجتماعی" در کانال تلگرامی خود منتشر کرد. وی در این مطلب نوشت: موفقیت فیلترینگ از نظر فنی قطعی و دائمی نیست. بار اجتماعی و عکس‌العمل کوتاه مدت و میان مدت کاربران فعلی ارزیابی نشده است، اما فیلترینگ از لحاظ ابعاد سیاسی داخلی و حقوق بشری بین‌المللی تبعات قابل پیش‌بینی جدی دارد.

فیلتر تلگرام به تنهایی باعث حذف این پیام‌رسان و رشد پیام‌رسان‌های داخلی یا صیانت از داده های بزرگ ملی نمی شود. همچنین احتمال فراگیری بدافزارها یا جاسوس‌افزارها به منظور مقابله با فیلترینگ وجود دارد. فیلترینگ برای رویارویی با فناوری بلاک‌چین و اینترنت آزاد، کاربرد ندارد.

نتیجه احتمالی:

فیلترینگ تلگرام بدون آماده شدن زمینه اجتماعی و توانمندسازی دولت و شرکت‌ها، به احتمال بسیار زیاد باعث آماده‌سازی بازار برای ظهور پیام‌رسان‌های انحصارگر خارجی دیگر، فراگیری فیلترشکن‌ها و بدافزارها و تبعات اجتماعی، سیاسی و ببن‌المللی می‌شود.

    نظرات