نگاهی به گزارش دیجیکالا؛ در بازار موبایل ایران چه میگذرد؟
قبل از رفتن به سراغ لیست پرفروشترین موبایلهای دیجیکالا، باید این نکته را در نظر داشت که موبایل «نوکیا ۱۰۶»، در نیمه اول سال ۹۸ پرفروشترین محصول در کل دیجیکالا از نظر تعداد فروش بوده است. اما در لیست بعدی، دیجیکالا پرفروشترین موبایلها در بخش ریالی را هم اعلام کرده است؛ جایی که سلطهی هواوی و سامسونگ بر بازار ایران به وضوح مشخص است. اما از سوی دیگر سامسونگ هم که امسال با میانردههای بسیار پرفروش خود در بازار ایران حاضر شده، نمایندگانی مانند گلکسی A۵۰ و A۱۰ را در این لیست دارد. شکی در سلطهی سامسونگ، هواوی بر بازار موبایل ایران وجود ندارد اما آمارهای جدید حکایت از آن دارد که دست کم در دیجیکالا، جایگاهها در حال تغییر هستند. در این میان احتمالا همکاری نزدیکتر هواوی با دیجیکالا (و تبلیغاتی که در دیجیکالا انجام میدهد) و وجود تنوع محصولی بیشتر از این برند چینی در بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران، باعث شده تا این برند جای سامسونگ را بگیرد؛ هرچند که آمارهای رسمی (که در ادامه آنها را بررسی میکنیم) حکایت از آن دارند که سامسونگ همچنین بیشتر از ۵۰ درصد بازار ایران را در اختیار دارد. برند آنر که حضوری رسمی در ایران دارد، موفق شده در نیمه اول سال ۹۸ رتبه خود را در دیجیکالا تقویت کند و حالا چهارمین برند پرفروش موبایل در این فروشگاه باشد. حالا که چند شرکت جدیتر این برند را در ایران پشتیبانی میکنند، شرایط و جایگاه در حال تغییر است و بعید نیست حتی این برند تا سال آینده، تهدیدی برای ۳ برند پرفروش در بازار ایران باشد. از سوی دیگر اپل که در سال ۹۷ سومین برند پرفروش دیجیکالا بوده و البته هیچوقت هم به شکل رسمی در ایران حضور نداشته، حالا با سقوطی بزرگ به جایگاه پنجم رفته است. همه شواهد نشان میدهد که اپل علاقهای ندارد محصولش را به کاربران ایرانی بفروشد و امروز دیگر بدون وجود اپلیکیشنهای مختلف کاربردی که بتوان به سادگی از آنها استفاده کرد، یک موبایل هوشمند به چه کاری میآید؟ گزارش دیجیکالا هم نشان میدهد که کاهش علاقه کاربران این فروشگاه به آیفونهای اپل، از نیمه اول سال ۹۷ شروع شده است؛ زمانی که دلار هیچ وضعیت و ثبات مشخصی نداشت. امروز اگرچه شرکتهای فناوری ایرانی و استارتاپها تلاش میکنند تا اپلیکیشن iOS خود را در قالب دانلود مستقیم (گواهی سازمانی) در اختیار کاربران قرار دهند اما واقعیت این است که از کار افتادن همین اپلیکیشنها در مقاطع زمانی مختلف باعث آزار کاربران آیفون شده است. با توجه به کاهش درخواست برای آیفون در ایران و البته چالشهای واردات موبایلهای بالای ۵۰۰ دلار به بازار ایران، بررسیهای دیجیاتو نشان میدهد که اکنون تعداد کمتری از شرکتها بر واردات این موبایل گرانقیمت تمرکز کردهاند. در بخش واردات، میبینیم که اپل حالا فقط ۴ درصد از سهم موبایلهای وارد شده به بازار ایران را به خود اختصاص داده است. اگرچه قطعا تا همیشه میتوان آیفون را در بازار ایران خرید، اما واقعیت این است که همین ۴ سناریو، باعث شدهاند تا سهم اپل در ایران کاهش پیدا کند. از سوی دیگر ارتباط نزدیک دیجیکالا با هواوی (همانطور که از گزارش هم پیداست) مشخصا در آینده میتواند برگ برندهی همین برند چینی برای فتح بازار ایران باشد.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات