تاپیک چهلم: از فروش اطلاعات عمومی کاربران توییتر تا رقابت زاکربرگ و ماسک برای پرتاب ماهواره اینترنتی به فضا

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف جهان به خصوص رسانه‌های فعال در حوزه کسب‌وکار و راه‌اندازی استارتاپ در هفته گذشته شامل اخبار متنوع و گوناگونی بوده است. از جمله مهم‌ترین این اخبار، خبر مربوط به تلاش زاکربرگ و ماسک برای پرتاب ماهواره به فضا بوده است که توجه بسیاری از مخاطبان به خصوص طرفداران این دو فرد را به خود جلب کرده است. به نظر می‌رسد رؤسای فیسبوک و تسلا قصد دارند تا فعالیت‌های خود را در حوزه پرتاب ماهواره به فضا آغاز نمایند. خبر جالب دیگری که در رسانه‌های جهانی در هفته گذشته منتشر شده بود خبر مربوط به فروش اطلاعات عمومی کاربران توییتر توسط این شبکه اجتماعی بود که بازتاب گسترده‌ای را در میان کاربران و سایر مخاطبان این شبکه اجتماعی به همراه داشت. ظاهراً فروش اطلاعات کاربران بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت شبکه‌های اجتماعی و در عین حال منبع درآمدی برای آن‌ها است.

توییتر اطلاعات عمومی کاربران خود را فروخته است. پس از رسوایی اخیر فیس‌بوک در ماجرای کمبریج آنالیتیکا، نوبت به توییتر رسید. این شبکه اجتماعی امکان دسترسی محققان موسسه کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات عمومی کاربران را فراهم کرده است. مدیران توییتر در مصاحبه‌ای با نشریه بلومبرگ، این موضوع را تائید کرده‌اند که این شبکه اجتماعی اجازه دسترسی به اطلاعات عمومی کاربران خود را الکساندر کوگان (محقق پر سر و صدای این روزهای کمبریج آنالاتیکا) فروخته است. شرکت GSR با مدیریت کوگان، طراح اپلیکیشن معروفی است که اطلاعات میلیون‌ها کاربر شبکه اجتماعی فیس‌بوک را بدون اطلاع و رضایت آنها استخراج کرده بود. مدیران توییتر در مصاحبه‌‌ای که با بلومبرگ داشتند، اعلام کردند که شرکت GSR در سال ۲۰۱۵ میلادی اجازه دسترسی یک روزه به اطلاعات عمومی کاربران این شبکه اجتماعی را خریداری کرده است. این شرکت پس از خرید امکان دسترسی، به طور تصادفی توییت‌هایی در دوره‌ زمانی دسامبر ۲۰۱۴ تا آوریل ۲۰۱۵ را مورد بررسی قرار داده بود. البته مدیران توییتر تاکید کردند که GSR امکان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران این شبکه اجتماعی را نداشته است.

سهامداران تسلا قصد دارند تا جایگاه ریاست این شرکت را از الون ماسک بگیرند. بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های جهان، در ملاقات سهامدارن تسلا با یکدیگر، سهام‌داران این شرکت قصد دارند تا لایحه‌ای را به تصویب برساند که بر اساس آن ریاست تسلا به فردی به غیر از سهام‌داران این شرکت داده شود. یکی از سهام‌داران شرکت تسلا به نام جینگ ژائو قصد دارد تا لایحه‌ای را به امضای اکثر سهام‌داران این شرکت برساند که بر اساس این لایحه ریاست شرکت تسلا از الون ماسک به فرد دیگری که هیچ وابستگی و یا سهامی از شرکت ندارد انتقال می‌یابد. الون ماسک از سال ۲۰۰۴ تاکنون ریاست تسلا را بر عهده داشته است. هر چند ساختار کنونی ریاست در شرکت تسلا به نحوی است که یک فرد در جایگاه مدیریت و ریاست به عنوان اصلی‌ترین فرد تصمیم‌گیرنده در تمامی پروژه‌ها شناخته می‌شود و در مراحل ابتدایی ظهور این شرکت این نوع ساختار مدیریتی توانست مزایای زیادی برای این شرکت به همراه داشته باشد اما امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی و تغییرات عمده در بسیاری از صنایع به خصوص صنایع دانش‌بنیان، مدیریت شرکتی مثل تسلا تنها با یک نفر کمی سخت و دشوار است. به عبارت دیگر مدیریت تک نفره بر تسلا باعث شده است تا جایگاه ریاست و مدیرعامل تنها به یک نفر واگذار می‌شود.

سیسکو به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار هوشمند است. سیسکو اعلام کرده است که با امضای توافق نامه‌ای قصد دارد استارتاپ هوشمندی را در زمینه ساخت بانک اطلاعاتی از افراد و ارتباطات آن‌ها با شرکت‌های مختلف راه‌اندازی نماید. مؤسس و مدیرعامل شرکت سیسکو، امی چانگ، این استارتاپ را شبیه به یک دستیار شخصی دانسته است که می‌تواند به مدیران و افرادی که قرار ملاقات دارند اطلاعات کاری و وابستگی‌های دو طرف ملاقات را ارائه دهد. بر اساس شواهد و اخبار منتشر شده سیسکو تصمیم دارد تا از تکنولوژی هوش مصنوعی در بسیاری از محصولات خود استفاده کند. به عنوان مثال یکی از کاربردهایی که سیسکو در خصوص استفاده از هوش مصنوعی به آن اشاره کرده است تولید پروفایل افراد در اپلیکیشن Webex است. سیسکو اعلام کرده است که برای اجرای این تصمیم، در حدود ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این شرکت به احتمال زیاد نیاز به تلاش زیادی برای جذب سرمایه‌گذار ندارد زیراکه مدیرعامل این شرکت که پیش از این به عنوان رئیس بخش تبلیغات گوگل مشغول به کار بوده است و از سال ۲۰۱۶ تاکنون نیز یکی از اعضای اصلی هیأت مدیره سیسکو است و خوشبختانه با سرمایه‌گذاران زیادی در تعامل و تماس بوده است. از طرفی نفوذ وی در هیئت مدیره به قدری است که اگر بخواهد می‌تواند تنها به تهدید به استعفا سایر اعضا را به انجام خواسته خود متقاعد نماید.

کمبریج آنالیتیکا در پی رسوایی های اخبر تعطیل خواهد شد. کمبریج آنالیتیکا شرکتی که کانون رسوایی‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر به حساب می‌آید، تعطیل می‌شود. کمبریج آنالیتیکا که شرکتی مشاوره‌ای با تخصص در زمینه داد‌ه‌کاوی و تبلیغات هدفمند است، اعلام کرد که جنجال‌های اخیر مانع ادامه فعالیت آنها شده است. کمبریج آنالیتیکا در بیانیه‌ای اظهار داشت: احاطه پوشش رسانه‌ای در رابطه با مشکل اخیر فیس‌بوک و توئیتر، تمام مشتری‌ها و منابع این شرکت را فراری داده است. مدیران کمبریج آنالیتیکا اعلام کرده‌اند که با توجه شرایط چند ماه گذشته، به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه کار برایشان امکان‌پذیر نیست و برای این شرکت جز اعلام ورشکستگی راه دیگر نمانده است. براساس بیانیه آنالیتیکا، اتهاماتی که علیه این شرکت مطرح شده‌اند، پایه و اساس ندارد و تمام شیوه‌های مورد استفاده آنها، بخش مورد قبولی از صنعت تبلیغات است.

زاکربرگ و ماسک برای پرتاب ماهواره به فضا رقابت می‌کنند. روزنامه دیلی میل از احتمال رقابت سرسختانه زاکربرگ (مدیرعامل فیس‌بوک) با ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) در زمینه پرتاب ماهواره اینترنتی خبر داد. این نشریه اعلام کرد که فیس‌بوک قصد دارد یک ماهواره آزمایشی به نام آتنا (Athena) را با هزینه چند میلیون دلار به فضا پرتاب کند. شرکت پوینت ویو (PointView)، یک شرکت رایانه‌ای است و نشانه‌های زیادی وجود دارد که فیس‌بوک با این شرکت در زمینه ماهواره‌های اینترنتی همکاری دارد. پوینت ویو، سه ایستگاه زمینی را نیز برای تبادل اطلاعات با ماهواره آتنا مشخص کرده است. مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) اعلام کرد، یکی از این ایستگاه‌های زمینی در محله نورثریج در همسایگی لس آنجلس، یعنی همان منطقه‌ای که فضاهای اداری فیس‌بوک در آن واقع است، قرار دارد و این موضوع، شک‌ها را در مورد همکاری پوینت ویو با فیس‌بوک به یقین مبدل می‌کند.

    نظرات