زیست‌بوم نوآوری زمینه‌ساز سفر نخبگان به خارج از کشور و بازگشتشان به  کشور شده است/بیش از ۱۴۰۰ نخبه به کشور بازگشته‌اند

زیست‌بوم نوآوری زمینه‌ساز سفر نخبگان به خارج از کشور و بازگشتشان به کشور شده است/بیش از ۱۴۰۰ نخبه به کشور بازگشته‌اند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز در برنامه سلام صبح بخیر که از شبکه سوم سیما پخش می شود حضور پیدا کرد.

وی در این برنامه  تلویزیونی از ایجاد زیست‌بومی برای بازگشت نخبگان از برترین دانشگاه‌‌های کشور گفت و ادامه داد: اکنون زیست‌بومی ایجاد شده است که انگیزه‌بخش بسیاری از نخبه‌ها و برترین دانش‌آموختگان کشور ما برای بازگشت و ماندگاری در کشور شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها زمینه‌ساز بازگشت نخبه‌ها به کشور شده اند. شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌ها، زمینه فعالیت خلاقانه و به راه انداختن کسب و کارهای جدید را برای نخبه‌ها فراهم کرده اند.

معاون علمی رییس جمهوری با تایید سخنان اخیر رییس‌جمهوری در جمع ایرانیان مقیم مالزی مبنی بر بازشگت هر دو روز ۳ نخبه به کشور گفت: بزرگ‌ترین اولویت و دغدغه ما این است که زمینه‌ای فراهم شود تا دانشجویان ضمن امکان سفر به خارج از کشور، تحصیل و کسب دانش، بهش کشور بازگردند و در زیست‌بومی که  برای تبدیل ایده‌ها و دانش آنان به کسب و کار نوآورانه است فعالیت کنند. باید محیطی را فراهم کنیم که این چرخش علمی و فناورانه وجود داشته باشد.

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، "وقتی مبدا و بن‌مایه حرکت کشور را  از جمله اقتصاد را بر پایه افراد باسواد و تحصیل کرده می‌گذاریم، باید شرایطی به وجود آوریم که این چرخش علمی و فناورانه وجود داشته باشد؛ این الگو در کشورهای موفق به لحاظ فناوری و اقتصاد نیز تجربه شده است."

ستاری گفت: ترکیب کشورهایی که دانشجویان ایرانی به آن سفر می کردند تغییر کرده است و معاونت علمی شرایط را فراهم کرده است که بیش از ۱۴۰۰ نفر از دانشجویان از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان به کشور بازگشته اند.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان تعداد ویزای  f۱ آمریکا به زیر ۱۳۰۰ رسیده است و ویزای j۱ در سال گذشته ۳۰۰ نفر رسید و امسال این میزان بسیار کمتر خواهد بود.

ستاری گفت: در ۳ الی ۴ سال اخیر تعداد دانشجویان ایران در خارج از کشور بین ۵۰ تا ۵۳ هزار نفر است کمتر از ۱.۵ درصد دانشجویان ایران در خارج از کشور ساکن هستند.

رونق زیست‌بوم کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها


رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به رونق فرهنگی تازه در فضای کشور به واسطه رونق زیست‌بوم نوآوری اظهار کرد: درحال تجربه کردن یک فضای جدیدی در اقتصاد کشور هستیم.  البته در روهای آغازین این تحول، جهت گیری دانشگاه‌ها و اقتصاد به این سمت و سو نبود،  اما خوشبختانه امروز یک زیست‌بوم پویا و کارآمد برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به راه افتاده است.

معاون علمی رییس جمهوری بیان کرد:  درحال حاضر بیش از ۶ هزار استارتاپ در کشور وجود دارد  و حدود ۴۷۰۰ شرکت دانش بنیان در سال ۹۷ فروشی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند و امیدواریم در سال جاری این رقم افزایش پیدا کند و شاهد هستیم این زیست بوم در حال تبدیل شدن به یک عدد قابل توجه در اقتصاد کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: ایران بزرگترین زیست بوم اقتصاد دانش بنیان را در منطقه دارد همچنین بزرگ ترین استارتاپ های حوزه «آی سی تی» و «زیست فناوری» را داراست. بسیاری از داروها و تجهیزات در کشور ساخته می شود.

رونق زندگی با رونق زیست بوم

ستاری گفت: درحال حاضر شاهد هستیم که اساتید در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها به راحتی می‌توانند شرکت‌های خود را داشته باشند و جهت گیری عجیبی اتفاق افتاده است و هر روز نیز این میزان به صورت توانی به سمت بالا درحال حرکت است.

وی ادامه داد: این که مردم در زندگی روزمره خود تاثیر دانش را بر زندگی روزمره ببینند به طوری که  هر روز یک خدمت جدید و کارآمد دریافت کنند کاری است که فعالان زیست‌بوم نوآوری به خوبی از پس انجام آن برآمده‌اند و این اتفاق خوشایند توسط نسل جوان و خلاق در حال تحقق است.

ستاری بر ضرورت همراهی همه بخش‌های کشور با زیست‌بوم نوآوری تاکید کرد و گفت: موضوعی که به کسب و کارهای سنتی ثابت شده این است که در مقابل استارتاپ ها توان رقابت نخواهند داشت و مطمئن باشند که در مقابل این جوانان بازنده خواهند بود و تنها راه باقی مانده این است که بر روی این جوانان سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: سیستم سنتی در برابر این نسل جدید کارآفرینی بازنده خواهند بود و شانسی هم برای رقابت نخواهند داشت و باید با خرید سهام این شرکت‌ها خود را در میدان نگه دارند.

معاون علمی رییس جمهوری گفت: نسل جدید کارآفرینی در قالب شرکت های خلاق، نوآور و استارتاپ در کشور درحال توسعه هستند  و این نسل، نسل آینده اقتصاد کشور خواهد بود و به زودی تبدیل به شرکت های بزرگ کشور خواهند شد و جای بسیاری از گروه‌ها و جایگاه ثروت آفرین‌ترین صنایع مانند خودروسازی، فولاد و پتروشیمی را خواهند گرفت.

ستاری گفت: ایران در حوزه فین‌تک و یا فروش اینترنتی بی نظیر و حتی رقیبی وجود ندارد و در برخی از پلتفرم ها در آسیا در رتبه های سوم و چهارم قرار داریم.

وی یادآور شد: زبان فارسی نهمین زبان اینترنت است این درحالی است که این عدد به نسبت جمعیت عدد بالایی است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر این که باید پایه اقتصاد باید از نفت جدا شود و بر روی نیروی انسانی قرار گیرد، از ظرفیت عظیم نیروی انسانی کشورمان گفت و افزود:  جایگاه ایران در شاخص نیروی انسانی جایگاه فوق‌العاده ای است و رتبه‌های دوم و سوم برخورداریم. سرمایه گذاری عظیمی که کشور در حوزه آموزش این سرمایه شده شده است باید وارد اقتصاد شود.

وی افزود: جایگاه ایران بر اساس گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری (GII) رتبه بالایی است؛ سعی ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریی بر این است که این جایگاه ارزشمندی که داریم را وارد اقتصاد و تبدیل به ثروت کنیم.

پایان پیام/

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات