3 نکته طلایی که دانشجویان کارآفرین باید به خاطر بسپارند
آیا میدانید افرادی مانند مارک زhکربرگ، مایکل دل، لری پیج و سرگی برین علاوه بر میلیاردر بودن چه وجه مشترک دیگری با هم دارند؟ همه آنها کسب و کار خود را از دانشگاه آغاز کردند. زندگی یک دانشجوی کارآفرین، زندگی سادهای نیست. چطور شما میتوانید همزمان با این که تمرکز خود را بر روی درسهایتان حفظ میکنید، یک کسب و کار را نیز مدیریت کنید؟ البته برخی از افرادی که در بالا به آنها اشاره کردیم دانشگاه را به قصد رویاهایشان ترک کردند. اما این بدان معنی نیست که شما هم برای رسیدن به موفقیت باید این کار را انجام دهید
اکوسیستم - اگرچه ما نمیتوانیم به شما بگوییم که دانشگاه را ترک کنید یا آن را ادامه دهید اما میتوانیم شما را راهنمایی کنیم که چطور از منابعی غنی یک دانشگاه به بهترین شکل برای شروع کسب و کار خود استفاده کنید.
در ادامه به سه نمونه از نکاتی که یک دانشجوی کارآفرین باید همیشه به خاطر داشته باشد، اشاره میکنیم.
به دنبال سرمایهگذارهای مختلف باشید
شاید نتوانید با سرمایهگذاران خطرپذیر برای جذب سرمایه برای کسب و کار خود به نتیحه برسید. اما خبر خوب برای شما این است که دانشگاهها پر از آپشنهای مالی جایگزین برای استارتاپها است. بسته به نوع صنعتی که شما در آن مشغول فعالیت هستید، وامهای زیادی وجود دارند که شما میتوانید برای دریافت آنها اقدام کنید. با این کار میتوانید به مقدار قابل توجهی از سرمایه موردنیاز خود را به دست آورید.
از فرصتهای شبکهسازی بهره ببرید
دانشگاهها مکانی عالی برای یافتن دوستان مناسب و ایجاد روابط با افراد مختلف است. هم چنین شما میتوانید با شرکت در مراسم و رویدادهای مختلف با افراد متفاوتی آشنا شوید که ایدههای خلاقانه و نو در سر دارند. بدین ترتیب به مرور زمان شبکه ارتباطات شما گسترش پیدا میکند.
یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید ارتباط برقرار کردن با افراد فارغالتحصیل است. از آنجایی که بسیاری از این افراد راهی را که شما قصد پیمودن آن را دارید، قبلا طی کرده اند، بنابراین میتوانند تجربیات خوبی در اختیار شما قرار دهند. در میان آنها مطمئنا کسانی پیدا میشوند که مانند شما در زمان تحصیل کسب و کار خود را راه انداخته اند. این افراد میتوانند مربی خوبی برای شما باشند.
از قدرت نفوذ اساتید خود برای حمایت از خودتان استفاده کنید
اساتید دانشگاه میتوانند به پیشرفت شما کمک کنند. زمانی که شما در فضایی خارج از دانشگاه هستید، پیدا کردن افراد باهوشی که علاقه داشته باشند به شما کمک کنند کار آسانی نیست. بنابراین زمانی که در دانشگاه هستید تا جایی که میتوانید از اساتید خود بخواهید که شما را یاری کنند.
برای مثال، بیایید فرض کنیم که شما قصد دارید یک کمپین بازاریابی برای کسب و کار خود راه بیندازید. قبل از راه اندازی این کمپین ، چرا این کار را با استاد خود در کلاس بازاریابی تمرین نمیکنید؟ شما میتوانید از چنین روشی برای طرحهای کسب و کار، قراردادها و هر کار دیگری که از آن مطمئن نیستید، استفاده کنید. این کار سبب میشود که استادتان تحت تاثیر بلندپروازی شما قرار گیرد و تمایل داشته باشد که به شما کمک کند.
نکته مهم: اکثر کلاسهای مربوط به رشته کسب و کار، دانشجویانی دارند که فعالیتهایی مانند راهاندازی و توسعه یک شرکت را به عنوان تکلیف خود انجام میدهند. این کار باعث میشود تا شما علاوه برانجام تکالیف خود، به صورت عملی با وظایفی مانند ساخت مدلهای مالی و ایجاد نمودار تجزیه و تحلیل سود آشنا شوید و بعدها آنها را در شرکت خود به کار بگیرید. در همین حین استاد شما نیز به کارهایتان نظارت میکند و ایراداتتان را به شما گوشزد مینماید.
راهاندازی یک کسب و کار دشوار است. مخصوصا زمانی که بخواهید این کار را در زمان دانشجویی انجام دهید، اما غیرممکن نیست. بنابراین اگر میخواهید شانس موفقیت خود را افزایش دهید، مطمئن شوید که به سه نکته ای که در بالا به آنها اشاره شد عمل خواهید کرد.
نظرات