آینده درخشان تجارت الکترونیک در کشور هند

آینده درخشان تجارت الکترونیک در کشور هند

پورتر اریسمن، نویسنده‌ کتاب شش میلیارد خریدار، در مقاله‌ای از آینده مطلوب بازار تجارت الکترونیک در کشور هند خبر داد.

به گزارش اکوسیستم، اریسمن در این مقاله نوشته است: در آینده، بازار تجارت الکترونیک هند حتی از چین نیز بزرگ‌تر خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود که هند بر ناکارآمدی‌های سایر بازارهای خود نیز غلبه کند.

اریسمن اعتقاد دارد که با توجه به نرخ رشد چشمگیر تجارت الکترونیک در هند، این کشور می‌تواند چین بعدی در این حوزه باشد. ولی این چشم‌انداز بیش از آنچه فکر می‌کنیم به زمان احتیاج دارد، زیرا بازار هند با مقاومت و اصطکاک بیشتری مواجه است.

وی می‌گوید: ولی در طولانی مدت، همین ناکارایی‌ها، بزرگ‌ترین فرصت کسب و کار را برای کارآفرینان هندی فراهم می‌کند. زمانی که این کارآفرینان مشکلات زیرساختی را رفع کنند، تجارت الکترونیک در هند نقش بسیار حائز اهمیت‌تری را نسبت به چین بازی می‌کند.

قطعا این روند خبر خوبی برای اقتصاد هند است، زیرا قدرت خرید قشر پایین هرم درآمدی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر درآمد غیرقابل دسترس توده‌های فقیر و قشر پایین هرم، به میلیاردها دلار می‌رسد. اغلب مدیران و بازاریابان، پتانسیل فوق العاده این بازار را نادیده می‌گیرند، زیرا این بازارها عمدتا با دو مشکل مواجه‌اند، یک پیش فرض درآمدزایی پایینی دارند، دو هزینه‌های عملیاتی دسترسی به آنها بسیار زیاد است.

شرکت‌هایی از قبیل فلیپ‌کارت (هند) و علی‌بابا (چین)، در جهت بهره‌مندی و کسب سهم بیشتر از این ثروت بالقوه، رقابت سختی در پیش دارند. البته در میان نباید غول تجارت الکترونیک آمریکا یعنی آمازون را نادیده گرفت، زیرا این خرده فروشی آنلاین در حال حاضر نیز حضور گسترده و مؤثری در هند دارد.

با این وجود کارشناسان اعتقاد دارند که در آینده‌ای نه چندان دور، تجارت الکترونیک هند در رقابت با چین، پیروز میدان خواهد شد. البته محقق شدن این اتفاق به علت سرعت آرام پیشرفت‌های زیرساختی و همچنین رشد اقتصادی پایین توده‌های فقیر، مستلزم گذشت زمان خواهد بود.

نظرات