به‌جای تمرکز بر نتیجه‌ تغییرات، بر مدیریت تغییرات تمرکز کنید

به‌جای تمرکز بر نتیجه‌ تغییرات، بر مدیریت تغییرات تمرکز کنید

از عوامل موفقیت در اجرای تغییرات در هر سازمانی اجرای فرآیند مدیریت تغییر و فرآیند مدیریت پروژه بوده و توجه به آن‌ سبب بهبود بازده سازمان و افزایش سرمایه‌های آن می‌شود. اما ایجاد تغییر در یک سازمان و درک آنچه واقعا باید در پی این تغییر اتفاق بیفتد، کار ساده‌ای نیست. افرادی است که این تغییرات در کار روزانه آنها اعمال شده است مسئله این است که مجریان مدیریت تغییر در سازمان­‌ها می‌­توانند، با ابتکار عمل، بر جنبه‌های گوناگون کار افراد تاثیر بگذارند. در واقع، اعمال هرچه بهتر مدیریت تغییر، در بین افراد سازمان، مساوی است با تحقق اهداف پروژه. نیاز به داشتن مجموعه‌ای از برنامه­ها و اقدامات خاص، برای دستیابی به تغییر با توجه به محدودیت­های زمان، هزینه، دامنه و منابع از دیگر عللی است که می‌تواند نمایانگر ضرورت اجرای فرآیند مدیریت تغییر در سازمان­‌ها باشد. مدیریت تغییر می‌تواند اهداف و کارکردهایی متناسب با سطوح مختلف سازمان داشته باشد. مدیریت تغییر در ITIL فرآیندی است برای شناخت بهتر و به حداقل رساندن ریسک‌ها، هدف از مدیریت تغییر در ITIL برآوردن توامان این دو انتظار است. برای موفقیت در اجرای فرآیند مدیریت تغییر، باید بتوانید اعضای تیم خود را در نقش‌های زیر سازمان‌دهی کنید: کنترل و نظارت بر میزان پیشرفت تغییرات از دیگر وظایف این نقش است. : این افراد مسئول مدیریت فرآیندهای تغییر، دریافت و اولویت‌بندی درخواست‌های تغییر، ارزیابی سطح ریسک درخواست‌ها و نگهداری رکوردهای کامل مربوط به نتایج هر تغییر هستند. : چنانچه به تشخیص مدیر تغییر، درخواست‌ها ریسک بالایی داشته باشند، کمیته تغییر مسئول صدور مجوز برای تغییرات و ارزیابی بیشتر درخواست‌ها خواهد بود. این کمیته شامل متخصصان فناوری اطلاعات، متخصصان امور مالی و کسب‌وکار هستند که تصمیم‌ درباره صدور مجوز تغییرات برعهده ایشان است. عموما به‌صورت دوره‌ای و در زمان­های مشخصی، کمیته‌ای برای بررسی این نوع تغییرات تشکیل می‌شود و در صورت تایید، وارد مرحله اجرا می‌شوند. اجرای فرآیند مدیریت تغییر این کار روند اجرای فرآیند را بهبود بخشیده و ریسک تغییر را کاهش می‌دهد. تغییر استاندارد مدل خاصی از مدل تغییر است و برای تغییرات معمولی که ریسک‌های پایینی دارند استفاده می‌شود. تغییرات استاندارد از پیش تایید شده‌اند، بدین معنا که نیازی نیست مدیر تغییر آن‌ها را بازبینی کند و معمولا، به عنوان درخواست‌های سرویس، در پیشخوان خدمت در نظر گرفته می‌شوند. مراحل اجرای مدیریت تغییر ماموریت فرآیند مدیریت تغییر فناوری اطلاعات این است که ضمن اجرای تغییرات در کارآمدترین وضعیت ممکن، تاثیر منفی حاصل از تغییرات بر مشتریان را به حداقل می‌رساند. بدین منظور، چندین شاخص‌ کلیدی عملکرد (KPIs) برای پیگیری وضعیت پیشرفت فرآیند مدیریت تغییر فناوری اطلاعات وجود دارند: بدین معناست که ماموریت تغییر با موفقیت بیشتری اجرا شده است. عدد این تغییرات به اندازه سازمان بستگی دارد و نباید با گذشت زمان چراکه فقط در این صورت است که می­­تواند تاثیر چشم­گیری بر ساده‌سازی اجرای تغییرات، کاهش اثرات منفی و مقاومت‌های معمول در برابر آنها داشته باشد. پیاده‌سازی صحیح فرآیند مدیریت تغییر در هر سازمانی، نه‌تنها سبب ارتقای توانمندی­های سازمان در حوزه‌های مختلف می‌شود، که راهکاری امن برای رویارویی با تغییرات مداوم دنیای پرتلاطم کسب‌وکار است.

متن کامل خبر در سایت راه پرداخت

    منبع خبر

    راه پرداخت

    راه پرداخت

    رسانه فینتک ایران

      نظرات