۸۰ میلیون دلار ارز با محصول دانش‌بنیان ایرانی حفظ شد

۸۰ میلیون دلار ارز با محصول دانش‌بنیان ایرانی حفظ شد

از سویی دیگر، دانش و تولید فراورده های بیوتکنولوژی به یکی از صنایع با ارزش افزوده بالا در دنیا تبدیل شده است و این موضوع اهمیت این دانش را دوچندان می‌کند.

ایران نیز به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه توسعه دانش بیوتکنولوژی و تولید داروهای نوترکیب تبدیل شده است که دستاوردهای بسیاری در زمینه تولیدات مختلف برای درمان و یا پیشگیری از بیماری‌ها داشته است.

در ایران تعدادی از شرکت‌ها توانسته‌اند به رشد قابل توجه‌ای در خلق و توسعه دانش بیوتکنولوژی و تولید داروهای نوترکیب دست یابند؛ بنابر آمار مسئولین بخش سلامت کشور ظرفیت تولید دارو در ایران ۴ برابر نیاز کشور است.

شرکت دانش‌بنیان «آریا تیناژن» که در زمینه تولید چند دارو ی نوترکیب فعالیت دارد توانسته است با بکارگیری ۸۰ نیروی تحصیل کرده و متخصص به یکی شرکت‌های بزرگ کشور در زمینه تولید داروهای نوترکیب تبدیل شود که علاوه بر تامین نیاز بازار داخل کشور ، توانایی صادرات به بازارهای مختلف دنیا را نیز دارد.

مجید شهبازی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «آریا تیناژن» گفت: در دنیا استانداردهای تعریف شده‌ای در حوزه داروهای نوترکیب وجود دارد و تولید داروهای نوترکیب در کشورمان نیز براساس همین استانداردهای جهانی صورت می‌گیرد. به عبارتی دیگر تفاوتی بین یک داروی نوترکیب خاص که در این شرکت تولید شده است با داروی نو ترکیبی که توسط یک شرکت خارجی در کشورهای اروپایی و یا آمریکایی و غیره تولید شده باشد وجود ندارد

شهبازی درباره محصولات تولیدی این شرکت گفت: این شرکت در زمینه تولید داروهای نوترکیب در حوزه انکولوژی مشغول به فعالیت است، در راستای توسعه این شرکت در حال کار آزمایی و تولید آزمایشی چندین داروی بیوتکنولوژی است که همگی توسط جوانان و محققین این شرکت به دانش فنی دست یافته‌اند.

درباره صادرات محصولات شرکت «آریا تیناژن» به دیگر کشورها هم توضیح داد: هم اکنون برخی از داروهای تولید شده به کشور سوریه صادر می شود و اخیرا نیز اقدامات در راستای صادرات به کشور آفریقای جنوبی صورت گرفته است؛ قراردادهای اولیه امضا و بازدیدهای اولیه انجام شده است که امیدواریم همکاری تجاری با این کشور در آینده بسیار نزدیک صورت بگیرد.

وی افزود: در دیدار با سفیر اوکراین در ایران و چند شرکت خصوصی اوکراینی، قراردادهای همکاری اولیه با این شرکت‌ها به امضا رسیده و پیگیر نهایی کردن این قراردادها و فاز اجرایی شدن آن هستیم.

این فعال صنعت دارو به ارزآوری که از این قراردادها بدست خواهد آمد پرداخت و بیان کرد: بازار آفریقای جنوبی بزرگ و متنوع است که پیش‌ بینی می‌شود فقط از صادرات یک قلم دارو بتوانیم ۷ تا ۸ میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم. همچنین پیش بینی که از بازار کشور اوکراین صورت گرفته این است که بتوانیم چیزی در حدود یک میلیون دلار ارز عائد کشور کنیم.

شهبازی مدیرعامل شرکت «آریا تیناژن» درباره واردات داروهای مشابه تولید داخل به کشور گفت: متاسفانه برخی از داروهای مشابه تولید داخل در سال‌های گذشته وارد کشورمی‌شد که با تلاش فراوان و مکاتباتی که با مسئولین کشور صورت گرفت قرار بر این شد که از ورود این داروها به داخل کشور جلوگیری به عمل آید.

به گفته شهبازی، این شرکت بیش از نیاز مصرف داخل کشور داروها را تولید می کند و علاوه بر توانایی تامین کامل نیاز کشور توانایی صادرات بیش از ۵ برابر نیاز کشور را نیز دار

وی به اختلاف قیمت محصولات تولیدی ایران با نمونه های مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: داروی آمریکایی با ۴ برابر و داروی ساخت کشور سوئیس با ۳ برابر قیمت داروی مشابه تولید داخل به کشور وارد می‌شد. متاسفانه برخی شرکت‌های خارجی برای پایمال کردن زحمات این شرکت‌های دانش بنیان پیشنهادات وسوسه انگیز با هدف دمپینگ و توقف تولید داروهایی که در کشور دانش‌اش بومی شده است می‌پردازند که لازم است مسئولین بویژه وزارت بهداشت در این خصوص تولید ملی را مدنظر بگیرند.

مدیرعامل شرکت «آریا تیناژن» گفت: این شرکت برای ۸۰ نفر به طور مستقیم و در برابر این میزان نیز به طور غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

به گفته این تولیدکننده دارو، رقمی در حدود ۸۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در تولید دارو توسط این شرکت صورت گرفته است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/


اخبار مرتبط

× داروی استراتژیک «فاکتور ۷» ساخت داخل آماده صادرات است

× زیرساخت‌های تولید دارو در کشور باید تقویت شود

× داروی ضد سرطان ایرانی با فرمولاسیون جدید وارد بازار می‌شود

× واردات مواد بیولوژیکی به کشور ممنوع است

× نخستین داروی درمان میگرن در جهان معرفی شد


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات