آمادگی استارتاپ‌ها برای ورود به بازار بورس

آمادگی استارتاپ‌ها برای ورود به بازار بورس

در پنل چالش تامین منابع کسب‌‌‌و کارهای نوپا در یلدای کارآفرینان اعلام شد . رویداد یلدای کارآفرینان استارت‌آپی سال ۱۳۹۸ بنابر یک رسم چهارساله روز ۲۷ دی در تالار همایش‎های وزارت کشور برگزار شد. یکی از برنامه‎های این رویداد اجرای پنل در مورد اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سنتی ایران، مشکلات و چالش‌ها (قطعی اینترنت، تحریم‌ها و…)، راه برون‌رفت از آن، تامین منابع مالی استارت‌آپ‌ها در سال ۹۹ و آینده ورود شرکت‌های اینترنتی به بورس بود. این پنل با حضور محسن جلال‎پور و پدرام سلطانی رئیس و نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، علی وحدت، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی، حمید محمدی بنیان‌گذار دیجی‎کالا و حسام آرمندهی بنیان‌گذار کافه بازار و با مدیریت شهرام شریف دبیر گروه دیجیتال روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار شد.
آمادگی استارت‌آپ‌ها برای ورود به بورس

به اعتقاد جلال‌پور و سلطانی که به تعبیری نماینده اقتصاد سنتی در این پنل هستند، اقتصاد سنتی عملا از نظر مدل کسب‌و‎کار از اقتصاد دیجیتال عقب مانده بوده و در واقع، بهره‌وری اقتصاد دیجیتال برگ برنده استارت‎آپ‎ها است.

با این حال، این کسب‎وکارهای نوپا همانند همتایان سنتی خود با مسیر پر فراز و نشیبی اعم از فقدان سرمایه‎گذار یا عدم همراهی دولت برای رشد و توسعه مواجهند. اما محمدی و آرمندهی که از تجربیات خود از فعالیت اقتصاد دیجیتال در این پنل صحبت کردند، نوید رشد استارت‎آپ‎های شناخته شده قدیمی را دادند و اینکه این استارت‎آپ‎ها دیگر بالغ شده و ماهیت یک شرکت‎ را پیدا کرده‌اند و حتی آمادگی ورود به بورس را دارند. با این حال، عدم حضور علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران در این پنل، به‌رغم اینکه دعوت شده بود، باعث شد سوالات پیرامون برنامه‎های دولتی برای پذیرش شرکت‌های دیجیتالی در بورس بی‎پاسخ بماند.

در این میان، وحدت، تنها نماینده دولت در پنل نیز از برنامه‎های دولت برای پرداخت تسهیلات به شرکت‎های دانش‎بنیان گزارش داد. از نظر شریف، اکوسیستم استارت‌آپی کشور در حال حاضر با حلقه‎های مفقوده مانند حضور کمرنگ شتاب‎دهنده یا سرمایه‎گذاران خصوصی مواجه شده است، در حالی که چنین وضعیتی قابل انتظار نبود و این در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری وضعیت بهتری داشت. البته در این میان، شاهد رشد و بلوغ شرکت‌های استارت‎آپی بوده‌ایم که از آنها می‎توان به‌عنوان نمونه‎های موفق یاد کرد. با این حال، این استارت‎آپ‌ها هم هنوز به یک نقطه ثبات برای تشویق سرمایه‎گذاران جهت ورود به این عرصه نرسیده‎اند.

ورود به بورس :

به اعتقاد محمدی، بنیانگذار دیجی‎کالا، ورود استارت‎آپ‎های موفق به بورس بستگی به رگولاتوری و مقررات سازمان بورس دارد. با این حال، در شرایط موجود کار سختی بوده چراکه این ورود مستلزم تغییر در ذهنیت و رویکرد تصمیم‌گیرندگان به‌ویژه سازمان بورس است.

بنابر مقررات فعلی، شرط ورود شرکت‎ها به بورس، سودآوری یا ارزیابی دارایی اعم از زمین و ساختمان است. در حالی که شاخص‎های بررسی شرکت‎های تکنولوژی متفاوت است.

در واقع، رویکرد در شرکت‌های تکنولوژی فضای رشد بوده، نه سوددهی. بنابراین، نباید با شرکت‎های سنتی مقایسه شوند. باید با شاخص‌هایی مانند رشد و نفوذ در زندگی مردم مقایسه شوند. هرچند شاخص‌های مالی هم مهم است اما باید قدری اصلاح شود.

در حال حاضر شاهدیم، شش شرکت نخست بورس نیویورک از جنس تکنولوژی هستند، این در حالی است که هنوز سود چشمگیری ندارند. استارت‎آپ‎های بزرگ کشور در حال‌حاضر می‌توانند وارد بورس شوند و به پول دولت هم نیاز ندارند. فقط باید شرایط لازم ایجاد شده  و مسیر برای آنها هموار شود.

در نهایت خود مردم تصمیم می‎گیرند که آیا این سهم را بخرند یا خیر. از نظر آرمندهی، بنیانگذار کافه بازار، نیز شرط سوددهی برای ورود شرکت‎ها به بورس منطقی نیست و باید اصلاح شود. از طرفی، بهره‎برداری از ظرفیت‎های بازار سرمایه برای توسعه اکوسیستم استارتاپی نیاز به همراهی مدیران بورس هم دارد زیرا استقبال مدیران سازمان بورس و ایجاد شرایط لازم، اعتماد را بیشتر می‌کند.

راهی گشوده می‎شود که بقیه استارت‌آپ‌ها بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند. بورس معمولا از شرکت‎ها انتظار شفافیت دارد و ما این را می‌پذیریم تا برای جلب اعتماد بیشتر ارائه دهیم. نتیجه همه این اصلاحات هدایت سرمایه و نقدینگی از بخش غیرمولد اقتصادی یا بازارهای خودرو، طلا و ارز به‌سوی بخش‎های مولد و ارزش‎آفرین خواهد بود.

منبع : دنیای اقتصاد

لینک اصل خبر در سایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

منبع خبر

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف یک مرکز نوآوری و فناوری در شهر تهران می باشد

    نظرات