تاپیک چهل و یکم: از ناکامی رقبای کره‌ای و آمریکایی برای تصاحب Nokia Health تا افزایش تمرکز فیسبوک بر فناوری بلاک‌چین

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده است، خواهیم پرداخت. به گزارش اکوسیستم، هفته ابتدایی از پنجمین ماه میلادی خبرهای مختلفی در رسانه‌های خارجی که اخبار مربوط به حوزه کسب‌وکار را پوشش می‌دهند، منتشر شده است. این رسانه‌ها بیشتر به پوشش اخبار استفاده از فناوری در کسب‌وکارهای مختلف بوده است. یکی از خبرهای پرمخاطبی که در هفته گذشته در رسانه‌ها فعال حوزه کسب‌وکار منتشر شد خبر مربوط به ناکام ماندن رقبای کره‌ای و آمریکایی Nokia Health برای تصاحب این سرویس بوده است. بر اساس اخبار منتشر شده نه شرکت سامسونگ و نه شرکت گوگل نتوانستند Nokia Health را از آن خود کنند. خبر دیگر که در رسانه‌های خارجی منتشر شد، خبری مبنی بر ورود فیسبوک به فناوری بلاک‌چین و استفاده از قابلیت‌های این فناوری برای گسترش هر چه بیشتر شبکه اجتماعی فیسبوک بوده است. سامسونگ و گوگل نتوانستند در رقابت بر سر به دست آوردن Nokia Health پیروز شوند. چندی پیش بود که خبر مذاکره گوگل و سامسونگ با شرکت نوکیا برای تصاحب Nokia Health منتشر شد و اکنون این شرکت فنلاندی با تایید خبر مذکور، اعلام کرد که کسب‌وکار سلامت نوکیا به مالک قبلی آن واگذار می‌شود. نوکیا علاوه بر تایید این موضوع که این کسب‌وکار دیجیتال را خواهد فروخت، اعلام کرد مذاکراتی اختصاصی و پیچیده‌‌ را با مالک قبلیNokia Health یعنی کمپانی Eric Carreel آغاز کرده است و از به نتیجه رسیدن احتمالی این مذاکرات خبر داد. نوکیا در بیانیه رسمی خود نوشت: تا اواسط زمستان گزینه‌ استراتژیک جدیدی را برای بخش Nokia Health پیش خواهیم گرفت و فروش این بخش از نوکیا برای به وجود آوردن یک همکاری بنگاه به بنگاه و کمپانی ارائه‌کننده حق امتیاز خواهد بود. این شرکت فنلاندی در بیانیه خود از موفقیت‌آمیز بودن روند مذاکرات خبر داد و اعلام کرد که این مذاکرات در مراحل پایانی است. با این حال وجود در بهترین شرایط، قرارداد تا پایان نیمه‌ اول سال ۲۰۱۸ میلادی منعقد نخواهد شد. اسپاتیفای در رقابت با اپل موزیک پیروز شد. اسپاتیفای به عنوان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سرویس‌های استریم و پخش آنلاین موسیقی در جهان، توانست بیشترین کاربر و مشترک را تاکنون در این زمینه جذب کند.  اسپاتیفای (Spotify) که یک سرویس استریم و پخش آنلاین موسیقی سوئدی است، ۹۹ میلیون کاربر دارد. این در حالی است که رقیب آمریکایی آن یعنی اپل موزیک تنها ۴۰ میلیون کاربر دارد. این نرم‌افزار پخش آنلاین موسیقی، پادکست و ویدئوست در سال ۲۰۰۸ میلادی به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. اسپاتیفای با افزودن قابلیت‌های بسیار توانست توجه عده کثیری از کاربران گوشی‌های هوشمند جذب کند و طرفداران زیادی را به دست آورد. این کمپانی اخیرا گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن ۷۵ میلیون مشترک و ۹۹ میلیون کاربر رایگان را جذب کرده است. این سرویس محبوب موسیقی در مجموع بالغ بر ۱۷۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۷۵ میلیون مشترک پولی دارد. اپل موزیک حدود ۴۰ میلیون کاربر رایگان دارد اما اسپاتیفای به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین رقبای اپل موزیک، توانسته با ۹۹ میلیون کاربر از رقیب آمریکایی‌اش پیشی بگیرد. بعد از رسوایی‌های اخیر فیسبوک این شرکت دوباره در دام چالشی جدید افتاد. پس از رسوایی اخیر فیسبوک در رابطه با کمبریج آنالیتیکا، یک قاضی فدرال اجازه گشوده شدن پرونده‌ای را داد که براساس آن فیسبوک با دسترسی به گالری عکس کاربران، تصاویر آنان را اسکن و برای فناوری تشخیص چهره و هویت افراد استفاده کرده است. ، به این ترتیب علاوه بر چالش‌‎های اخیری که فیسبوک با آنها روبرو بود، جمع آوری و ذخیره‌سازی داده‌های بیومتریک بدون اجازه کاربر نیز بر اتهامات این شبکه اضافه شد. شبکه اجتماعی فیسبوک سال‌های زیادی است که از یک نرم‌افزار ویژه به نام DeepFace بهره می‌برد تا با ساخت یک مدل سه بعدی بتواند چهره کاربران را شناسایی کند. این نرم افزار از فرمول‌های پیشرفته هوش مصنوعی استفاده می‌کند. شاکیان این پرونده، ادعا کرده‌اند که فیسبوک با این اقدام، قانون Illinois Biometric Information Privacy Act را نقض کرده است. براساس این قانون که در سال ۲۰۰۸ میلادی به تصویب رسیده است، اگر شرکتی بدون رضایت فرد از تصویر وی استفاده کند، برای هر بار بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار جریمه می‌شود. اپ استور برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران قوانین بسیار محدود‌کننده ای را اجرا می‌کند. اخیرا اپل قوانین سختگیرانه‌تری را برای اپ استور در نظر گرفته است. این قوانین در ارتباط با به اشتراک‌گذاری اطلاعات مکان کاربران می‌شود. این کمپانی به تازگی بعضی از اپلیکیشن‌های فروشگاه اپ استور که اطلاعات مکان کاربران را بدون دریافت رضایت صریح از آنها با شخص ثالثی به اشتراک می‌گذاشتند را حذف کرد. در همین راستا نامه‌ای به توسعه‌دهندگان ارسال شد که به آنها در مورد عدم تطابق اپلیکیشن با بخش‌های ۵/۱/۱ و ۵/۲/۲ قوانین اپل هشدار داده است. بر اساس این بخش‌ها توسعه‌دهندگان نباید اطلاعات مکان کاربران را بدون کسب رضایت از آنها به شخص ثالثی ارسال کنند یا از آنها برای استفاده‌های تایید نشده بهره ببرند. همچنین این کمپانی به توسعه‌دهندگان مورد بحث اعلام کرد که باید تمام کدها، فریم‌ورک‌ها یا کیت‌های توسعه نرم‌افزاری که برای جمع‌آوری داده‌های اطلاعات مکان کاربران و به اشتراک‌گذاری آنها استفاده می‌شوند را حذف کنند تا مجددا اپ استور اپلیکیشن‌های آنان را بپذیرد. فیسبوک تمرکز بیشتری را برای استفاده از فناوری بلاکچین در این شبکه اجتماعی قرار می‌دهد. پس از مشکلاتی که به تازگی فیسبوک پشت سر گذاشت، این شرکت تصمیم گرفته است در بخش مدیریتی تغییرات ساختاری را ایجاد کند. در همین راستا فیسبوک بخشی را برای تمرکز روی فناوری بلاک‌چین راه اندازی کرده است. مارک زاکربرگ (مدیرعامل و بنیانگذار فیسبوک) اعلام کرد که بخش مدیریت فیسبوک دچار تحولات عظیم و بی‌سابقه‌ای شده است. براین اساس مسئولیت‌های مدیر ارشد تولید بیش از گذشته شد و یک بخش اختصاصی برای تمرکز روی فناوری بلاک‌چین نیز راه‌اندازی گردید. در نتیجه این تغییرات کریس کاکس (مدیر ارشد تولید فیسبوک) که عهده‌دار مسئولیت سرویس‌های ارائه شده توسط فیسبوک است، از این پس بر سایر سرویس‌های فیسبوک از جمله اینستاگرام، مسنجر و واتساپ نیز نظارت خواهد داشت.        

    نظرات