قدرتمندترین مدیران کسب و کار جهان و صدرنشینی جف بزوس

نشریه فوربز به رسم هر سال، فهرستی از قدرتمندترین مدیران جهان را منتشر کرد. این فهرست شامل تعدادی مدیر آمریکایی، آسیایی و تنها یک مدیر اروپایی و یک مدیر آفریقایی است.

به گزارش اکوسیستم، ملاک انتخاب این مدیران از سوی نشریه فوربز، تأثیرگذاری فعالیت‌های آنها بر مردم جهان است. 75 مدیر در فهرست قدرتمندترین افراد سال ۲۰۱۸ قرار گرفتند و این یعنی در جهان به ازای هر ۱۰۰ میلیون نفر، یک فرد قدرتمند وجود دارد. از این فهرست 75 نفری، 35 نفر در سمت مدیریت کسب و کارهای مختلف مشغول به‌ کار هستند.

در ادامه 10 نفر از مدیران قدرتمند این فهرست معرفی شده‌اند. مجموع دارایی‌های تحت مدیریت این افراد حدود 5 تریلیون دلار است که با تولید ناخالص ملی کشور ژاپن (سومین اقتصاد بزرگ جهان) برابری می‌کند.

جف بزوس

جف بزوس که ثروتمندترین فرد جهان  است در صدر این فهرست قرار دارد. ثروت وی در زمان انتشار این فهرست، حدود ۱۳۳ میلیارد دلار گزارش شده است. بزوس مدیرعامل و بنیانگذار بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در جهان یعنی آمازون است، وی در سال 2017 میلادی با خرید شرکت غذایی Whole Foods و راه‌اندازی فروشگاه‌های فیزیکی کتاب توانست روند رو به رشد آمازون را حفظ کند. همچنین، این فروشگاه اینترنتی در حال گسترش کسب و کار خود در حوزه‌ خدمات ابری نیز است. در حال حاضر کسب و کار آمازون بیش از ۷۸۰ میلیارد دلار ارزش دارد. ارزش سهام این شرکت نیز در سال گذشته میلادی با بالغ بر ۷۰ درصد رشد داشت.

لری پیج

لری پیج مدیرعامل هولدینگ آلفابت (شرکت مادر گوگل) یکی دیگر از افراد این فهرست بود. کسب و کار تحت مدیریت پیج بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان را به ‌همراه تعداد زیادی محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دیگر به جهان عرضه کرده‌اند.

لری پیج مدیرعامل هولدینگ آلفابت

مدیرعامل آلفابت، در شرکت کیتی هاک که در حوزه ساخت تاکسی‌های هوایی فعال دارد، نیز سرمایه‌گذاری کرده است. کیتی هاک اخیرا محصولات خود را در نیوزیلند آزمایش نمود.

مارک زاکربرگ

رسوایی فیسبوک در پی کمبریج آنالاتیکا در سال جاری میلادی باعث شد زاکربرگ (مدیرعامل فیسبوک) از فهرست ۱۰ نفری قدرتمندترین افراد جهان خارج شود. این بحران ضربه بزرگی را به شبکه اجتماعی فیسبوک زد، اما بیانیه‌ مدیرعامل آن در کنگره‌ی آمریکا امید را به دل سهامداران این شرکت بازگرداند، بطوریکه در همان روز سهام این شرکت با رشد ۴/۵ درصدی مواجه شد.

مارک زاکربرگ

زاکربرگ دومین نفر در لیست دانشجویان انصرافی مشهور دانشگاه هاروارد است. شرکتی که او تاسیس کرد، مالک تعدادی از برترین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان است که در مجموع ارزشی بالغ بر نیم تریلیون دلار دارند.

وارن بافت

وارن بافت که یکی از افراد مسن این فهرست است، به تازگی از هیئت مدیره شرکت Kraft Heinz استعفا داده است، ولی همچنان با قدرت به مدیریت برکشایر هاثاوی ادامه می‌دهد. وی، این شرکت را در سال ۱۹۶۳ میلادی خریداری کرد و پس از مدتی آن را به یک شرکت سرمایه‌گذاری مبدل نمود.

وارن بافت

بافت که به او لقب پیشگوی اوماها را داده‌اند، در ماه می اعلام کرد که شرکت تحت مدیرت وی اقدام به خرید سهام اپل به ارزش ۷۵ میلیون دلار کرده است. با این خرید، سهام برکشایر در اپل حدود 50 درصد شد.

جیمی دیمون

جیمی دیمون که مدیرعامل بزرگ‌ترین بانک جهان یعنی جی پی مورگان است، در رتبه‌ ۱۹ فهرست کلی قرار دارد. سرمایه‌ تحت مدیریت بانک جی پی مورگان تقریبا 2 تریلیون دلار گزارش شده است. اخیر وی اعلان کرد که لااقل تا پنج سال آینده در سمت مدیریت باقی خواهد ماند.

جیمی دیمون

جک ما

جک ما که مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره فروشگاه اینترنتی علی‌بابا است، قدرتمندترین مدیر غیر آمریکایی فهرست فوربز می‌باشد. وب‌سایتی که وی راه‌اندازی کرد، در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت الکترونیکی محسوب می‌شود.

جک ما

علی بابا نیز همانند آمازون، خدمات ابری ارائه می‌دهد و موفقیت زیادی در این زمینه داشته است. سرویس این شرکت که Alibaba Cloud نام دارد و در کنار کسب وکار اصلی تجارت الکترونیک آن، درآمد زیادی را برای این شرکت چینی به همراه داشته است.

داگ مک میکلان

داگ مک میلان مدیر بزرگ‌ترین شرکت استخدامی جهان یعنی والمارت است و حدود 2/3 میلیون نفر در آن شاغل هستند. این تعداد تقریبا با تعداد نفرات ارتش چین برابر است. این مدیر آرکانزاسی اخیرا اعلام کرد که شرکت والمارت به تدریج سیاست‌های خود را تغییر خواهد داد و گشایش فروشگاه‌های بزرگ را با فعالیت بیشتر در تجارت الکترونیک جایگزین می‌کند.

داگ مک میلان

تیم کوک

تیم کوک که چند سالی است مسئولیت مدیرعاملی اپل را به عهده دارد، این شرکت را در مسیر یک تریلیون دلاری شدن قرار داد. این مدیر اهل جورجیا، با سیاست‌های خود توانست اپل را به‌ سمت موفقیت‌های بیشتر هدایت کند.

تیم کوک

البته وی به تازگی از فروش کمتر از انتظار آیفون 10 در بازار گوشی‌ هوشمند ابراز نگرانی کرد، با این وجود آمارها هنوز این محصول را پرفروش‌ترین گوشی جهان می‌دانند. البته شرکت اپل به جز بازار گوشی‌های‌ هوشمند در بازارهای متعدد دیگری نظیر سرویس موزیک نیز فعالیت دارد.

ایلان ماسک

ایلان ماسک که به عنوان یکی از مدیران انقلابی در دنیای فناوری شناخته می‌شود، مدیریت شرکت‌های پیشروی تسلا و اسپیس ایکس را به عهده دارد. وی در سال گذشته میلادی موفقیت‌های متعددی را به دست آورد که مهم‌ترین آنها پرتاب موشک فالکون هوی توسط شرکت اسپیس ایکس بود؛ این موشک، قدرتمندترین موشک فضایی جهان نام گرفت. البته سال گذشته برای این مدیرعامل با دشواری‌هایی مانند آمار فروش پایین تسلا نیز همراه بود.

ایلان ماسک

ما هواتنگ

ما هواتنگ که ثروتمندترین فرد آسیا است، در جایگاه آخر این فهرست قرار گرفت. ما هواتنگ معروف به پونی ما، بنیانگذار شرکت اینترنتی تنسنت است. سهام شرکت تحت مدیریت وی در سال 2017 میلادی تفریبا۶۰ درصد رشد پیدا کرد که بخش زیادی از آن را مدیون شبکه اجتماعی و بازی‌های آنلاین خود بود.

ما هواتنگ

نظرات