بررسی امکانات اپلیکیشن دولت همراه

بررسی امکانات اپلیکیشن دولت همراه

چندی پیش بود که خبر انتشار اپلیکیشن دولت همراه را شنیدیم. هدف دولت از طراحی این اپلیکیشن، ایجاد یک هاب متمرکز به منظور دسترسی به سرویس‌های مختلف دولتی است تا علاوه برآنکه در وقت کاربران صرفه‌جویی شود، کاغذبازی‌های معمول نیز به حداقل رسانده شود.

به گزارش اکوسیستم، دولت همراه تمام خدمات الکترونیکی دولت را یکجا جمع آوری می‌کند. در حال حاضر ۱۶ دستگاه دولتی در این اپلیکیشن حضور دارند و بالغ بر ۵۰ نوع خدمت را به شهروندان ارائه می‌کنند.

علاوه بر این دولت همراه، تریبون رسمی اخبار و رویدادهای دولت نیز است و کاربران می‌توانند با دسترسی سریع به سامانه ۱۹۵، انتقادات خود از دستگاه‌های دولتی را به گوش مسئولین برسانید.

دولت همراه فعلا برای دستگاه‌هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، ارائه شده است. کاربران پس از نصب این اپلیکیشن، رابط کاربری شیک و استانداردی را مشاهده می‌کنند که تمام آیتم‌های آن به طور منظم و دقیق سر جای خود قرار دارند.

بکار بردن المان‌های طراحی ایرانی و به کارگیری تصاویر آثار تاریخی کشور در محیط کاربری اپلیکیشن دولت همراه، نکته مثبت دیگری در این نرم افزار است که ارزش آن را به عنوان یک محصول ایرانی افزایش می‌دهد.

امکاناتی که اپلیکیشن دولت همراه ارائه می‌دهد

کیفیت ارائه خدمات دولت همراه

همانطور که ذکر شد این اپلیکیشن از کیفیت طراحی ظاهری بالایی برخوردار است، اما در مورد ارائه خدمات این کیفیت هم وجود دارد و هم وجود ندارد. دولت همراه در بعضی زمینه‌ها فوق‌العاده کاربردی است، اما در بعضی از موارد نیز بیش از آنکه به شهروندان ارائه خدمت کند، تنها نقش یک بیلبورد اعلام خدمات را دارد که تاثیر چندانی در پیشبرد کارهای کاربران ندارد.

بعضی از خدمات دولت همراه به طور عمومی عرضه می‌شوند، به این معنا که احتیاج به ثبت نام ندارد و تمام شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند. ولی برخی خدمات پیشرفته‌تر از قبیل استعلام‌ها به احراز هویت کاربر احتیاج دارد و برای این منظور کاربران باید باید با ثبت شماره همراه و کد ملی ثبت نام کنند. دولت همراه فقط در صورتی استعلام‌های رسمی را انجام می‌دهد که سند سیم کارت به نام کاربر و با کد ملی وی تنظیم شده باشد.

بنابراین اگر سند سیم کارت به اسم خود کاربر نباشد، نمی‌تواند از خدمات استعلامی دولت همراه استفاده کند. بی تردید این محدودیت در جهت حفظ امنیت کاربران اعمال شده است، اما احتمالا راه‌های دیگری نیز هست تا همه افراد بتوانند با وارد کردن کد ملی و اطلاعات شخصی دیگر به خدمات استعلامی مهم دولت دسترسی داشته باشند.

خدمات پیشرفته‌تر ار جمله استعلام‌ها

در صورتیکه که سیم کارت به نام خود کاربر باشد، می‌تواند به انواع خدمات استعلامی اپلیکیشن از جمله سابقه و دستمزد بیمه، بدهی مالیاتی، تعداد خطوط تلفن مشترکین سیار، خدمات انتقال مالکیت، پیگیری دریافت کارت هوشمند ملی، استعلام مدارک تحصیلی و سامانه ایران پوشه دسترسی داشته باشد.

دولت همراه یک جستحوگر خوب داخلی دارد، ولی خدمات منتخب خود را در همان منوی اصلی گنجانده است تا کاربر راحت‌تر به آنها دسترسی داشته باشد. به غیر از این کلیه خدمات بر اساس فهرست‌های موضوعی، فهرست‌های الفبایی و خدمات دستگاه‌های اجرایی نیز تفکیک شده‌اند. دستورهای صوتی برای تماس اضطراری و پیش‌بینی وضعیت آب و هوا مفید هستند، از اینرو اپلیکیشن درخواست دسترسی به لوکیشن و میکروفون را می‌دهد.

کاربران هر خدماتی را که بیشتر استفاده می‌کنند، می‌توانند به فهرست علاقه‌مندی‌های خود اضافه کنند، این یکی از خصوصیات خوب اپلیکیشن دولت همراه است.از سایر خدمات دولت همراه می‌توان به پیگیری امور مربوط به رجیستری گوشی و پیگیری مرسوله‌های پستی اشاره کرد.

در مورد خدماتی که به مراجعه حضوری نیاز دارند، تکلیف مشخص است. اما کاربران به عنوان یک شهروند امکان ثبت نظر برای خدمات را نیز دارند، مثلا اگر خدمتی نیازمند مراجعه حضوری باشد، کاربران با شرکت در نظرسنجی می‌توانند مخالفت خود را با این موضوع ابراز کنند.

    نظرات