نیمی از ظرفیت صنعت مبلمان خالی است

نیمی از ظرفیت صنعت مبلمان خالی است

نیمی از ظرفیت صنعت مبلمان خالی است

نیمی از ظرفیت صنعت مبلمان خالی است

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی نیوز، گشت و‌گذاری در مراکز عمده فروش مبلمان منزل و اداری بیانگر بازاری سوت و کور با حداقل مشتری است. فروشندگانی که در اغلب اوقات ناچار به لم‌دادن روی مبلمان چیده‌شده در فروشگاه‌های خود هستند. رهگذرانی که هر از چند گاهی با نیم‌نگاهی به چیدمان مغازه‌ها و پرس‌و‌جوی قیمت به راه خود ادامه می‌دهند، به رویه‌ای تکراری در بازار مبلمان تبدیل شده است. محدود مشتریانی نیز که قصد خرید مبلمان دارند در حال شش‌و‌بش برای کوک‌کردن ساز بودجه و قیمت این اقلام هستند اما مشتریانی هم هستند که فارغ از این دغدغه‌ها بر سر دوراهی انتخاب خرید مبلمان ایرانی، ایتالیایی، ترکیه‌ای و... مانده‌اند. اگر شما هم ازجمله خانوارهایی هستید که دارای قدرت مالی برای خرید یا تعویض و به‌روزرسانی سرویس مبلمان منزل یا محل کارتان هستید اما در انتخاب نوع و کیفیت آن با شک و تردید مواجهید یا با نگاهی به منازل اقوامتان، مبلمان خارجی را بهترین گزینه برای خرید می‌دانید، توجه داشته باشید که به گفته تولید‌کنندگان و فروشندگان، مبلمان ایرانی از نظر کیفیت و قیمت به‌مراتب نسبت به انواع خارجی برتری دارد اما نقطه ضعف دیرینه این صنعت، برندسازی، هزینه تمام‌شده بالا، ارائه خدمات مناسب و در یک کلام راضی نگه‌داشتن مشتری است.

افت قدرت خرید مردم، افزایش نرخ ارز و مشکلات تامین مواداولیه، عوامل موثر در رشد هزینه تمام‌شده تولید و قیمت‌ها در اغلب بازارهای کالایی است؛ شرایطی که پیامد آن تشدید رکود و بدترشدن شرایط کسب و کار فعالان صنفی بوده است. گرچه این قاعده در بازار انواع مبلمان اداری و منزل نیز مصداق دارد اما دست‌اندرکاران تولید، فروش و صادرات این محصولات با استناد به افزایش روزافزون سهم این اقلام در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی، به‌خصوص در شهرهای کوچک و حتی برخی روستاها، تاکید می‌کنند که افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مشتریان تاثیر چندانی در رکود بازار آنها نداشته و به‌دلیل ممنوعیت واردات مبلمان، سهم بازار برخی محصولات خارجی نیز به تولید‌کنندگان ایرانی منتقل شده است. همچنین آنچه اکنون با نام مبلمان خارجی در بازار عرضه می‌شود، محدود محصولات وارداتی دپوشده در انبارها یا مبلمان ایرانی است که برخی فروشندگان به نام مبل خارجی به مشتریان عرضه می‌کنند. به هر حال برای خرید مبلمان منزل می‌توانید از ۹-۸ الی ۲۵تا ۳۰میلیون تومان برای یک‌دست مبل راحتی و استیل، ۲۰۰ الی ۳۰۰میلیون تومان برای خرید مبلمان کلاسیک خاص هزینه کنید؛ هزینه‌ای که برای مشتریان پروپاقرص انواع مبلمان که نام برندهای خارجی را یدک می‌کشند به ۵۰۰ تا ۸۰۰میلیون تومان و حتی بیشتر هم می‌رسد.

سایه‌نشینی مبلمان خارجی

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران درباره عرضه مبلمان خارجی با وجود ممنوعیت واردات این اقلام، اعلام کرد: به‌دلیل ممنوعیت واردات مبلمان از ابتدای امسال، هیچ‌گونه واردات رسمی این کالا را نداشته‌ایم. همچنین با توجه به سنگین و حجیم‌بودن محصولات این صنعت، قاچاق مبلمان نیز فاقد صرفه اقتصادی است. علیرضا عباسی، افزود: با این روند می‌توان گفت که محدود مبلمان خارجی که اکنون در بازار با عناوین ایتالیایی، ترکیه‌ا‌ی یا چینی به مشتریان عرضه می‌شود، می‌تواند مربوط به کالاهای ته‌انباری باشد که قبلا به‌طور رسمی وارد شده و به‌تدریج در برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. او تاکید کرد: ممکن است برخی انواع مبلمان که اکنون با کیفیت بسیار بالا و حتی خیلی بهتر از مبلمان خارجی تولید و به بازار عرضه می‌شود را برخی فروشندگان به جای مبلمان خارجی با قیمت‌های بسیار بالاتر به مشتریان عرضه کنند. اما با توجه به اینکه واردات رسمی مبلمان نداریم و قاچاق اینگونه محصولات نیز به‌صرفه نیست، مشتریان نباید فریب تبلیغات برخی فروشندگان مبنی بر عرضه مبلمان خارجی با نام برخی کشورهای اروپایی و آسیایی در بازار را بخورند. همچنین محدود محصولات عرضه‌شده در بازار کالاهایی است که از قبل وارد شده و اکنون به بازار عرضه می‌شود. عباسی با توصیه به مشتریان برای خودداری از خرید مبلمان خارجی، افزود: مشتریان خرید مبلمان باید توجه کنند که کیفیت مبل ایرانی به‌مراتب بهتر از مبلمان ترکیه‌ای و ایتالیایی است؛ گرچه تولید‌کنندگان ایرانی مبلمان با وجود سابقه طولانی طی سال‌های گذشته به‌دلیل مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی یا تحریم‌های اقتصادی قادر به ساماندهی تولید، صادرات، برند‌سازی و فروش محصولاتشان به نحو مطلوب نبوده‌اند.

تنوع قیمت و تقاضای بالای بازار

مبلمان ازجمله محصولات صنعتی است که متاثر از رشد هزینه تمام‌شده ناشی از تامین مواداولیه و تولید با افزایش قیمت مواجه شده است اما فعالان صنفی تنوع بالای قیمت، محصولات و تقاضا را عاملی برای تاثیرپذیری نه چندان وضعیت کسب و کار و بازار این اقلام از کاهش قدرت خرید مردم تلقی می‌کنند. رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران در مورد محدوده قیمتی مبلمان منزل گفت: باید توجه کرد که حدود ۷۰درصد محصولات تولیدی صنعت مبلمان اداری و منزل به تولید محصولات با قیمت پایین و متوسط اختصاص دارد که با تقاضای بیشتری در بازار مواجه است. عباسی افزود: با این شرایط اکنون متوسط قیمت مبلمان راحتی و استیل منزل حدود ۹-۸ میلیون تومان برای انواع مبل راحتی و استیل تا حدود ۲۵و ۳۰میلیون تومان بنابر نوع وکیفیت چوب، پارچه و طرح متغیر است. اما برخی انواع مبلمان کلاسیک نیز وجود دارد که ممکن است۲ تا ۳ سال روی آن کار هنری و دستی انجام شده باشد که قیمت یک‌دست از این نوع مبلمان ممکن است به ۲۵۰تا ۳۰۰میلیون تومان هم می‌رسد. مبلمانی که به نام خارجی عرضه می‌شود نیز نرخ مشخصی ندارد و از ۵۰۰تا ۸۰۰میلیون تومان وحتی بیشتر در نوسان است. او افزود: آنچه مسلم است افت قدرت خرید مردم موجب کاهش سهم بسیاری از کالاهای غیرضروری ازجمله مبلمان در سبد مصرفی خانوارها شده است اما صنعت مبلمان به‌دلیل طیف گسترده‌ای از مشتریان که از روستاهای کوچک تا کلانشهرها و شهرهای بزرگ را شامل می‌شود، همواره بازار خاص خود را دارد. حتی زوج‌های جوان برای تشکیل زندگی مشترک حداقل نیازمند تختخواب، کمد یا برخی اقلام دیگر هستند و این شرایط موجب باقی‌ماندن مبلمان در سبد مصرفی خانوارها شده است.

کاهش واردات مبلمان

رئیس گروه لوازم خانگی سازمان توسعه تجارت در پاسخ  در مورد روند واردات و صادرات مبلمان به کشور اعلام کرد: در زمینه میزان واردات مبلمان (شامل کالا‌های ساخته‌شده، واسطه‌‌ای و مواداولیه) طی سال گذشه نیز کاهش داشته‌ایم و ارزش این واردات فقط ۹میلیون دلار بوده است. محسن منتظری در مورد صادرات مبلمان افزود: طی چند سال گذشته روند صادرات صنعت مبلمان رشد داشته است، به‌نحوی که طی ۱۲ماه سال گذشته نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۶،رشد ۱۴۵درصدی صادرات را شاهد بوده‌ایم و ارزش صادرات این کالا از ۱۱میلیون دلار در سال۹۶ به ۲۷میلیون دلار در سال۹۷ افزایش یافته است. به گفته او صادرات مبلمان در هشت‌ماه امسال نیز نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش با رشد ۴۰درصدی به ۳۰میلیون دلار افزایش یافته اما با توجه به ظرفیت و تعداد کارگاه‌های فعال در این بخش و صادرات بیش از ۲۰۰میلیون دلاری ظروف چینی در سال گذشته، حتی رشد ۱۴۵درصدی صادرات صنعت مبلمان نیز بسیار ناچیز است و می‌توان صادرات ۵۰۰میلیون دلاری این بخش را  برنامه‌ریزی کرد.

ظرفیت خالی ۵۰درصدی صنعت مبلمان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان با اشاره به سهم ۸درصدی صنعت چوب و مبلمان از اشتغال و گردش مالی نزدیک به ۷۰هزار میلیارد تومانی این صنعت، ‌اعلام کرد: به‌دلیل رکود حاکم بر اقتصاد ایران و کاهش قدرت خرید مردم هنوز هم ۵۰درصد ظرفیت واحدهای تولیدی خالی است. حسن احمدیان، افزود: با تغییرات نرخ ارز، صادرات مبلمان به‌خصوص به عراق و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس افزایش یافت اما با وجود ۴ برابرشدن قیمت ارز طی ۲سال گذشته، قیمت مبلمان حداکثر ۲برابر شده است. به گفته او گرچه امسال واردات مبل ممنوع بوده اما به‌دلیل توسعه این صنعت واردات به ۰.۱ درصدکاهش یافته و حتی درصورتی که واردات دوباره آزاد شود نیز فکر نمی‌کنیم که بازار از مبلمان خارجی استقبال کند. به گفته احمدیان برپایی متعدد فروشگاه‌هایی به نام نمایشگاه‌ فروش مستقیم در بوستان‌های مختلف توسط واحدهای صنفی فاقد هویت و عرضه محصولات بی‌کیفیت با قیمت نامناسب به این صنعت ضربه زده که از امسال مقرر شده تا این نمایشگاه‌ها هر ساله حداکثر ۲بار و با مجوز اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط، اتاق اصناف و وزارت صمت برگزار و از برپایی فروشگاه‌های مذکور به جای نمایشگاه جلوگیری شود که در این چارچوب نهمین نمایشگاه، مبلمان و تجهیزات اداری و بیست و نهمین نمایشگاه مبلمان منزل از ۴تا ۷دی‌ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برپا می‌شود.

نبض بازار

برای خرید مبلمان منزل می‌توانید از  ۹ - ۸ الی ۲۵تا ۳۰میلیون تومان برای یک‌دست مبل راحتی و استیل ۲۰۰ الی ۳۰۰میلیون تومان برای خرید مبلمان کلاسیک خاص هزینه کنید؛ هزینه‌ای که برای مشتریان پروپاقرص انواع مبلمان که نام برندهای خارجی را یدک می‌کشند به ۵۰۰تا ۸۰۰میلیون تومان و حتی بیشتر هم می‌رسد

مبل ایرانی به نام خارجی

محدود مبلمان خارجی عرضه‌شده در بازار با عناوین ایتالیایی، ترکیه‌ا‌ی یا چینی مربوط به کالاهای ته‌انباری باشد که قبلا به‌طور رسمی وارد شده است. همچنین برخی فروشندگان، مبلمان تولید داخل با کیفیت بسیار بالا به جای مبلمان خارجی با قیمت‌های بسیار بالا به مشتریان عرضه  می‌کنند

منبع: همشهری

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات