برندهای ایرانی در تلاش برای افزایش محبوبیت در فضای آنلاین
در نیمهی نخست سال جاری بیش از ۲۷۰۰ برند ایرانی در دیجیکالا ثبت شده است که این موضوع حضور پررنگ برندهای ایرانی نسبت به سال گذشته را ثابت میکند. برندهای ایرانی فروش خوبی نیز در بازار دارند و توانستهاند ۶۸ درصد فروش تعدادی دیجیکالا در نیمهی اول سال ۹۸ را از آن خود کنند؛ این یعنی محصولات ایرانی از نظر فروش ریالی و تعدادی پیشرفت خوبی داشتهاند. با افزایش تنوع محصولات سوپر مارکتی و آشنایی بیشتر مردم با کالاها و برند ایرانی، مطمئنا روند صعودی فروش و جستجوی این محصولات در آینده نیز ادامه خواهد داشت. با این حال آمار نشان میدهد برندهای ایرانی بهمراتب کمتر از برندهای خارجی جستوجو میشوند؛ بهطوری که حتی تعداد جستجوی کمجستجوترین برند خارجی از پرجستجوترین برند ایرانی در نیمهی نخست سال ۹۸ دیجیکالا بیشتر بوده است. در انتخاب یک برند عوامل مهمی از جمله کیفیت، اعتماد، خدمات پس از فروش، بازاریابی، قیمت، طراحی، تولید کالاهای پرطرفدار و پذیرش اجتماعی تاثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی بیشتر هر یک از موارد در برندهای ایرانی و تاثیر آن در میزان جستجوی کاربران میپردازیم. آمار منتشر شده از پرجستجوترین برندهای ایرانی و خارجی دیجیکالا نشان میدهد میزان جستجوی برندهای ایرانی بسیار کمتر از برندهای خارجی بوده است. اما دلیل این موضوع چیست و چه چیزی باعث میشود کاربران برندهای خارجی را بیشتر از برندهای ایرانی جستوجو کنند؟ در ادامه به توضیح بیشتر دلایل آن میپردازیم. برای اغلب کاربران پیش آمده زمانیکه برند خارجی را در فروشگاههای اینترنتی جستوجو میکنند، در قسمت محصولات مشابه میبینند کالای موردنظر توسط یک برند ایرانی نیز تولید میشود و تازه اینجا است که متوجه میشوند مشابه ایرانی آن محصول نیز در بازار وجود دارد. بسیاری از برندهای ایرانی برندسازی و تبلیغات را جدی نمیگیرند درحالیکه اغلب برندهای مطرح دنیا پای ثابت تبلیغات هستند و این نشان میدهد حتی مطرح شدن در سطح جهانی نیز نباید باعث توقف تبلیغ محصولات جدید یک برند شود. زمانیکه برند ایرانی شناختهشدهای برای تولید این محصولات وجود ندارد، میزان جستجوی برندهای خارجی بسیار بیشتر از برندهای داخلی خواهد شد. از آنجایی که فروشگاههای اینترنتی منبع خوبی برای مقایسهی مشخصات محصولات الکترونیک هستند، طبیعی است که برندهای ایرانی کمتر از برندهای خارجی جستوجو شوند. یکی از دلایلی که باعث میشود کاربران کالاهای خارجی را بیش از انواع ایرانی جستوجو کنند این است که درحال حاضر برخی کاربران ذهنیت چندان خوبی نسبت به کیفیت برندهای ایرانی ندارند. سالها پیش برندهای ایرانی مانند ارج، آزمایش، جنرال الکتریک، پارس الکتریک، کفش ملی و … کیفیت و قیمت خیلی خوبی داشتند و نهتنها در ایران بلکه در کشورهای منطقه نیز پرطرفدار بودند؛ تا اینکه در دورهای به دلیل جنگ، تحریمها، تبلیغات نامناسب و افزایش هزینهی تولید، کیفیت محصولات افت چشمگیری پیدا کرد. بنابراین طبیعی است که مقدار جستجوی برندهای ایرانی در فروشگاههای اینترنتی که اغلب کاربران آن را جوانان تشکیل میدهند نسبت به برندهای خارجی بسیار پایینتر باشد. هر میزان کالاهای برندی خاص کیفیت بهتری داشته باشند، مطمئنا مردم نیز اعتماد بیشتری نسبت به آنها پیدا میکنند و هنگام جستجوی محصول جدید، نام آن برند را به خاطر خواهند داشت. برخی مواقع تاثیر مشتری وفادار از تبلیغات نیز بیشتر است؛ زیرا بسیاری از مردم هنگام خرید کالا نظر دوستان یا فامیل را جویا میشوند و در چنین شرایطی مشتریهای وفاداری که برند محبوب خود را به دیگران توصیه میکنند، نقش مهمی در افزایش فروش برند ایفا میکنند. آمار و ارقام دیجیکالا نشان میدهد که برندهای ایرانی رشد خیرهکنندهای در فروش ریالی و تعدادی داشتهاند؛ مردم در حال آشنا شدن با کالاهای تولید داخل هستند و رشد صعودی میزان فروش، تاحدودی نشان از کیفیت مناسب این کالاها و موفقیت سازنده در جلب اعتماد مردم میدهد. مطمئنا زمانیکه برندهای ایرانی از نظر کیفیت به کالاهای مشابه خارجی نزدیک شوند، میزان جستجوی آنها در فروشگاههای اینترنتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بسیاری از کاربران هنگام گشت زدن در اینترنت و برای تفریح برندی خارجی را در فروشگاههای اینترنتی جستوجو میکنند، نه به قصد خرید، بلکه به این دلیل که از دیدن طراحی محصولات جدید لذت میبرند. محصولات ایرانی معمولا مد روز دنیا و سلیقهی مردم را نادیده میگیرند و این باعث میشود تمایل مردم به خریدن کالای ایرانی کمتر شود و درنتیجه نسبت به برندهای خارجی جستجوی کمتری در فروشگاههای اینترنتی داشته باشند. این موضوع در مورد سایر محصولات مرتبط با مد و فشن نیز صادق بوده و یکی دیگر از دلایلی است که باعث میشود برندهای ایرانی کمتر از برندهای خارجی جستوجو شوند زیرا تمایل به خریداری آنها پایینتر است. امروزه اپل یکی از برندهای محبوب در دنیا است، بسیاری از مردم با اینکه شاید درک درستی از مشخصات فنی محصولات آن نداشته باشند، به دلیل اینکه در جامعه پذیرفته شوند و دیگران دید بهتری نسبت به آنها داشته باشند هزینهی زیادی برای خریدن محصولات آن پرداخت میکنند؛ درصورتیکه شاید یک محصول معمولیتر با قیمت پایینتر نیز نیازهای آنها را برطرف کند، داشتن این برند گوشی احساس بهتری به آنها میدهد. درنتیجه مشتری برای پیدا کردن کالاهای مورد نیاز خود پیش از هر اقدام دیگری، ابتدا نام برند مورد محبوب خود را جستوجو میکند و زمانیکه میبیند برند، محصول مورد نظر او را نیز تولید میکند خوشحال میشود و روی محصولات کلیک میکند تا جزئیات، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش و نظر سایر کاربران را در مورد کالا جویا شود. در مرحلهی بعد کاربر محصولات مشابه از برندهای مختلف ایرانی و خارجی را از نظر قیمت و طراحی مقایسه میکند؛ زمانیکه محصول ایرانی طراحی زیبایی داشته باشد، خدمات پس از فروش مناسبتری ارائه دهد و همچنین قیمت آن در سطح مناسبی نسبت بهرقبای خارجی خود باشد، مطمئنا کالای ایرانی را انتخاب و خریداری میکند. جا انداختن برندهای ایرانی و تلاش برای افزایش محبوبیت آنها میان مردم آسان نیست؛ جامعهای که با وجود شبکههای اجتماعی و ضریب بالای نفوذ اینترنت از بدو تولد با برندهای خارجی آشنا میشود و ذهنیتی نسبت به محبوبیت برندهای ایرانی در سالهای گذشته ندارد، خیلی سخت به شنیدن نامهای ایرانی روی محصولات عادت میکند؛ اما جا انداختن این موضوع میان مردم غیرممکن نیست و به زمان و تلاش همهی افراد جامعه وابسته است.
متن کامل خبر در سایت نوپانا
نظرات