اشتغال‌زایی در مناطق محروم از مسیر «صنایع خلاق» می‌گذرد

اشتغال‌زایی در مناطق محروم از مسیر «صنایع خلاق» می‌گذرد

شرکت هنر و فناوری مکران اکسون یکی از این شرکت‌های خلاق است که در مرکز نوآوری صنایع خلاق سیستان و بلوچستان  مستقر است. این شرکت خلاق توانسته با ایجاد بیش از ۲۵۰ موقعیت شغلی برای زنان روستایی در این استان، صنایع دستی زیبای محلی این خطه از ایران اسلامی را به اقصی نقاط جهان صادر کند. مینا شیرانی مدیر عامل شرکت هنر و فناوری مکران اکسون در این‌باره اظهار کرد:  شرکت هنر و فناوری مکران اکسون که با نام  و برند گروه سوچن فعالیت می‌کند بر اساس کار آفرینی اجتماعی شکل گرفته است. در ابتدا یک زنجیره ارزش تعریف شد و بر اساس آن با الهام از منبع بیکران هنرهای سنتی محلی، مراحل طراحی و تولید صنایع دستی مختلف در آتلیه شرکت انجام گرفت. وی با اشاره به اهمیت طراحی و استفاده از فناوری‌های مدرن در تولید صنایع دستی، گفت: پس از طی مراحل تولید در شرکت، نمونه اولیه برای استفاده همکاران در روستاها تولید می‌شود و بعد از طی فرایندهای معمول آموزشی، مواد اولیه رایگان در اختیار این همکاران قرار می‌گیرد تا صنایع دستی به مرحله نهایی تولید برسد.

وی در ادامه بیان داشت: تا کنون موفق شده‌ایم که زنجیره‌ای از خانم‌های خانه دار را در ۵ روستا به همکاری دعوت کنیم، که تعدادشان بر ۲۵۰ نفر بالغ می‌شود. این همکاران بلافاصله پس از اتمام کار، دستمزد خود را دریافت می‌کنند و پس از آن تیم فروش و بازاریابی، صنایع دستی استان را به خریداران داخلی و خارجی عرضه می‌کند. مدیر عامل  شرکت صنایع خلاق هنر و فناوری مکران اکسون با اشاره به نقش چنین طرح‌های در اشتغال‌زایی افزود: علاوه بر این ۲۵۰ نفر، نزدیک به ۱۵ نفر در شرکت به صورت ثابت مشغول به کار هستند. استراتژی فروش شرکت نیز بر اساس دیجیتال مارکتینگ است و خوشبختانه صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان به دلیل زیبای‌های خاصی که دارد مورد توجه ویژه علاقه‌مندان به این هنر قرار دارد. این فعال حوزه صنایع خلاق در ادامه، ضمن تاکید بر توسعه روستایی متنی بر فناوری‌های نرم، افزود: زنان روستایی شاغل در این طرح ضمن انجام کارهای روزانه، به ساخت صنایع دستی نیز می‌پردازند و می‌توانند برای خانواده یک منبع جانبی درآمد ایجاد کنند. این شرکت خلاق موفق به کسب جوایز بین الملی در حوزه صنایع خلاق شده است.

صنایع خلاق به دلیل آنکه به سرمایه کمتری برای ایجاد یک شغل( در مقایسه با بسیاری دیگر از زمینه‌های کاری ) نیاز دارد به عنوان یکی از عملی‌ترین روش‌ها برای گسترش اشتغال و ایجاد تحرک در جوامح محلی مورد توجه قرار گرفته است. صنایع خلاق و فرهنگی همچنین به دلیل تکیه بر پتانسیل‌های موجود محلی، نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های پرخرج و گسترده‌ای نیست و همین مزیت‌ها می‌تواند این حوزه را به صدر اولویت‌های برنامه ریزی ارگانهای متولی اشتغال‌زایی در کشور ارتقاء بخشد.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان

پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان

پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان یک پارک علم و فناوری در شهر زاهدان می باشد

    نظرات