اکوویک سی و نهم: از تغییر نکردن حکم فیلترینگ تلگرام تا تداوم فعالیت 120 شرکت آلمانی در کشور

این هفته نیز طبق روال شنبه‌ها به بررسی اخبار مهم داخلی که در حوزه استارتاپ و کسب‌وکار در رسانه‌های مختلف منتشر شده است خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، با وجود سپری شدن حدود دو هفته از حکم فیلترینگ تلگرام و اجرایی شدن آن، باز هم رسانه‌های مختلف داخلی به ویژه رسانه‌های فعال در حوزه کسب‌وکار به پوشش خبرهای مربوط به فیلترینگ تلگرام می‌پردازند. در پی خبرها و شایعاتی مبنی بر رفع فیلترینگ تلگرام این بار معاون دادستان کشور آب پاکی را بر روی دست کاربران این پیام‌رسان ریخت و شایعات مربوط به رفع فیلترینگ تلگرام را تکذیب کرد و قانونی بودن حکم فیلترینگ این پیام‌رسان محبوب را تائید نمود. اما خبرهای دیگری که در پی خروج رسمی آمریکا از برجام در رسانه‌های استارتاپی و کسب‌وکاری کشور منتشر می‌شود اخبار مربوط به ادامه فعالیت شرکت‌های خارجی اروپایی در ایران بعد از کناره‌گیری آمریکا از برجام است. خبر جالبی که در این خصوص منتشر شده است خبر مربوط به تداوم فعالیت 120 شرکت آلمانی در ایران با وجود نقض و خروج برجام توسط آمریکا است.

حکم فیلترینگ تلگرام تغییر نخواهد کرد. معاون دادستان کشور شایعه رفع فیلترینگ تلگرام را رد کرد و فیلترینگ این پیام‌رسان را کاملا قانونی خواند. عبدالصمد خرم آبادی (معاون دادستان کشور) اعلام کرد که نظر شورای عالی فضای مجازی کاملا با نظر قوه قضایی هماهنگ و همسو بوده است. وی در مورد این موضوع که قرار بود تصمیم فیلترینگ سر موقع و با رضایت همه اجرا شود، اما چرا به طور ناگهانی و توسط قوه قضایی و به صورت مستقل انجام شد، گفت: جلسات کارشناسی متعددی با حضور رئیس مرکز ملی فضای مجازی، نماینده رئیس جمهور، معاونین وزرا، معاونین سایر نهادهای عضو شورای عالی فضای مجازی و اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد و در این جلسات با هماهنگی و توافق کامل بر لزوم فیلتر تلگرام تاکید شد. تمام نهادها از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پذیرفتند زمینه اتخاذ تصمیم فیلترینگ این پیام‌رسان را مهیا کنند. معاون دادستان کشور خاطر نشان کرد که مرجع قانونی فیلترینگ تلگرام دستگاه قضایی است و با اشاره به پست اینستاگرام رئیس جمهور مبنی بر انتقاد از فیلترینگ تلگرام، اعتقاد دارد که برخلاف اظهارات ایشان، مسدود شدن این پیام‌رسان ضروری بوده است.

ارزش استارتاپ‌های هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان به 150 میلیارد تومان رسید. هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان (IMBCO) که استارتاپ‌هایی از قبیل نت‌برگ، چیلیوری، تیکت، دکتردکتر و سرمیز بعضی از زیرمجموعه‌های آن هستند، موفق به جذب سرمایه از صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه آرمانی شد و به این ترتیب به ارزشی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان رسید. قرارداد نهایی این سرمایه‌گذاری طی مراسمی در ساختمان شرکت تامین سرمایه تمدن و با حضور علیرضا صادقیان (مدیرعامل هلدینگ کسب وکار نوین ایرانیان)، محمودرضا خواجه نصیری (مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن) و سایر اعضای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه آرمانی به امضای طرفین رسید. صادقیان در مورد این سرمایه گذاری گفت: مذاکرات مربوط به این سرمایه‌گذاری از آبان ماه سال گذشته آغاز شد و در بهمن ماه ترم‌شیت‌های اولیه به امضا رسید و در این جلسه هم قرارداد نهایی منعقد شد. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری فوق قسمتی از برنامه این هلدینگ برای توسعه استارتاپ‌های خود در سال ۹۷ است، ابراز امیدواری کرد که با این سرمایه‌گذاری استارتاپ‌های مختلف این هلدینگ بتوانند خدمات بهتری را ارائه دهند.

اسنپ اولین استارتاپ یونیکورن ایرانی است. شهرام شاهکار (مدیرعامل سرویس حمل و نقل آنلاین اسنپ) در نشست ایرانسل اعلام کرد که این شرکت با ارزشی معادل ۱/۴ تا ۱/۷ میلیارد دلار اولین استارتاپ یونیکورن ایران است. ایرانسل در کنفرانسی که برگزار کرده بود، اطلاعاتی در مورد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استارتاپ‌های ایرانی را ارائه داد. همچنین علیرضا قلمبر دزفولی (مدیرعامل ایرانسل) در این کنفرانس خبر داد که این اپراتور مخابراتی با همکاری دانشگاه تهران، یک مرکز شتابدهی برای استارتاپ‌های نوپا در فضای دانشگاهی راه اندازی کرده است. ایرانسل در استارتاپ‌های زیادی سرمایه‌گذاری کرده است که از آن جمله می‌توان به گروه اینترنت ایرانیان اشاره نمود که اسنپ یکی از زیرمجموعه‌های این گروه است. شهرام شاهکار (مدیرعامل اسنپ) در کنفرانس ایرانسل اعلام کرد که این سامانه حمل و نقل آنلاین با ارزش ۱/۴ تا ۱/۷ میلیارد دلاری اولین استارتاپ یونیکورن ایرانی است.

اینوتکس 2018 میزبان 350 شرکت‌کننده از اکوسیستم استارتاپی خواهد بود. هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس ۲۰۱۸) از ۱۴ لغایت ۱۶ تیر ماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران با حضور بیش از ۳۵۰ مشارکت‌کننده برگزار می‌شود. این نمایشگاه توسط پارک فناوری پردیس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشور و با همراهی فعالان بخش خصوصی برگزار خواهد شد. رویداد امسال میزبان بالغ بر ۳۵۰ مشارکت‌کننده از بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی از جمله استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است. اکبر قنبرپور (دبیر نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۸) از شهر هوشمند به عنوان موضوع اصلی این رویداد نام برد و گفت: نمایشگاه امسال با توجه ویژه به مباحث مدیریت هوشمند انرژی، حمل و نقل هوشمند، اینترنت اشیا، زیرساخت‌های هوشمند، بهداشت و سلامت هوشمند و البته محیط و محل زندگی هوشمند طراحی شده است. در دوره‌های پیشین، اینوتکس فقط میزبان شرکت‌های فناور بزرگ‌ بود، اما این رویه از سال گذشته تغییر کرد و استارتاپ‌ها نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. دبیر هفتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اعلام کرد که امسال شاهد حضور استارتاپ‌ها به شکل گسترده‌تری خواهیم بود.

فعالیت 120 شرکت آلمانی در ایران همچنان ادامه دارد. پیتر آلتمایر (وزیر اقتصاد و انرژی آلمان) اعلام کرد که ۱۲۰ شرکت آلمانی به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهند. رضا اردکانیان (وزیر نیروی ایران) به دعوت وزیر محیط زیست و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، عازم این کشور شده بود. وی روز پنج‌شنبه با اولتمایر دیدار کرد و دو طرف در مورد بهبود و ارتقای روابط دو جانبه گفت و گو کردند. وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در این نشست با اشاره به ادامه فعالیت ۱۲۰ شرکت آلمانی در کشورمان، گفت: در مذاکرات آتی ایران و آلمان به منظور تداوم همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور، راهکارهایی تدوین خواهد شد.

    نظرات